Bloomberg, despre Canalul morții și exportul românesc de grâne

Matei Ion / 27 oct 2019 / 19:32
Ecluză a canalului Dunăre-Marea Neagră
Ecluză a canalului Dunăre-Marea Neagră

România și Bulgaria devin din nou puteri agricole, la 30 de ani de la sfârșitul comunismului, iar canalul de 64 de kilometri dintre Dunăre și Marea Neagră a devenit o poartă către piețele mondiale, relatează Bloomberg.

Canalul de la Dunăre până la portul Constanța, denumit “Canalul Morții” este notoriu în istoria României. Mii de prizonieri politici au murit pentru a-l porni și un dictator sever a falimentat țara pentru a lucra la finalizarea lui.

La treizeci de ani după încheierea comunismului, canalul a ajutat la transformarea unora dintre cele mai sărace state membre ale Uniunii Europene în cei mai mari exportatori de grâu, scrie Bloomberg.

Simbolul opresiunii și al vanității totalitare este acum un exemplu al transformării unei țări care a îndurat unele dintre cele mai dure condiții în timpul Războiului Rece.

România și Bulgaria au primit peste 30 miliarde de euro (33 miliarde de dolari) ajutor pentru modernizarea agriculturii. România a exportat 2,3 milioane de tone de grâu de când a început sezonul, în iulie, mai mult decât orice alt stat din UE, până acum. Bulgaria s-a situat pe locul trei în clasament, cu 885.000 de tone.

Gheorghe Lamureanu își amintește proiectul canalului, redeschis de Nicolae Ceaușescu în anii '70, când vânzările de grâu în străinătate însemnau că mulți oameni nu puteau primi suficientă hrană. Fermierul, în vârstă de 64 de ani, a lucrat câmpurile adiacente căii navigabile mai bine de patru decenii și folosește canalul pentru le iriga.

„Tranziția din comunism a fost dificilă”, a spus Lamureanu. „Eram obișnuiți să fim producători. Nu am știut niciodată cum să vindem, așa că a trebuit să ne adaptăm”, a adăugat el.

De la aderarea la UE în 2007, fermierii locali și-au îmbunătățit stocurile de semințe, au cumpărat utilaje noi și au sporit producția cu subvenții agricole euroepene. Producția depășește cererea internă, România fiind, de asemenea, un element cheie pentru alte țări din regiune care fac parte din piața deschisă a UE.

Exporturile de cereale au adus mai mulți bani la bugetul statului

Majoritatea a ceea ce exportă România nu crește în țară. Căile navigabile pe Dunăre aduc produse de la fermele din Slovacia, Ungaria și Serbia. Exporturile prin Constanța ar putea chiar să depășescă recordul anterior stabilit în 1989.

Cea mai mare piedică pentru extindere este infrastructura feroviară și rutieră din România și calitatea instalațiilor de transport din Bulgaria. Rutele de transport sunt dotate cu echipamente mai vechi, construite în timpul perioadelor economice controlate de stat, care fac încărcarea mai lentă decât în porturile occidentale.

După o recoltare timpurie, Lamureanu pregătea terenurile în vedera însămânțărilor pentru anul viitor. "Suntem mulțumiți acum, că am început să exportăm", a spus el.

Peste graniță, în Bulgaria, cele 300 de hectare de teren ale lui Orlin Panev erau pregătite pentru următorul sezon. Fără capacitatea de a spori suprafața terenurile agricole din țară, „cu excepția unui război”, Panev și alți fermieri se concentrează pe îmbunătățirea calității. Egiptul este cel mai mare importator de grâu din regiunea Mării Negre, în timp ce Bulgaria trimite jumătate din producția sa în Spania. „Regiunea aceasta a devenit un factor foarte important, inclusiv în formarea prețurilor internaționale”, a spus Panev.

Constanța urmează să obțină un impuls competitiv major. Un nou complex de depozitare și manipulare a cerealelor de 24 de silozuri este setat să transfere 72.000 tone pe zi pe nave, de șase ori mai rapid decât rata actuală disponibilă. Complexul costă peste 50 de milioane de euro, cea mai mare parte a banilor provenind de la băncile locale. UE a finanțat o conexiune feroviară pentru a sprijini noul terminal.

Un nou complex de silozuri de cereale va face din portul Constanța, principalul centru de încărcare a grâului din Marea Neagră.

„Construiți drumul și vor veni oamenii”, spune Viorel Panait, președintele celui mai mare manipulator de marfă din Constanța, Comvex SA. „Acest terminal a fost o piesă din puzzle care lipsea”, a adăugat el.

În Bulgaria, există, de asemenea, planuri pentru a duce exporturile la nivelul următor. Un proiect de 100 de milioane de euro ar transforma o debarcare adiacentă într-o instalație de manipulare a mărfurilor cu un terminal de cereale planificat să exporte până la 2,5 milioane de tone pe an, pe navele destinate Africii de Nord.

Portul, numit TPP Ezerovo Ead, este condus de Danail Papazov, fost ministru al Transporturilor, care speră să închidă un acord de finanțare pentru a începe lucrările până la sfârșitul acestui an, preconizând finalizarea acestora în doi ani. Cel mai mare investitor de până acum este politicianul Ahmed Dogan, care a cumpărat 70% din compania lui Papazov.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9262
Diferența -0.0004
Zi precendentă 4.9266
USD
Azi 4.08
Diferența -0.0081
Zi precendentă 4.0881
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 09-05-2021
EUR flag1 EUR = 4.9262 RON
USD flag1 USD = 4.0800 RON
GBP flag1 GBP = 5.6770 RON
CHF flag1 CHF = 4.4941 RON
AUD flag1 AUD = 3.1708 RON
DKK flag1 DKK = 0.6625 RON
CAD flag1 CAD = 3.3476 RON
HUF flag1 HUF = 0.0137 RON
JPY flag1 JPY = 0.0374 RON
NOK flag1 NOK = 0.4911 RON
SEK flag1 SEK = 0.4854 RON
XAU flag1 XAU = 238.7720 RON
Monede Crypto
1 BTC = 237072.52RON
1 ETH = 15771.69RON
1 LTC = 1383.85RON
1 XRP = 6.10RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 1.67% p.a.
ROBOR:
3 luni: 1.59%
6 luni: 1.68%
12 luni: 1.75%
EURIBOR:
3 luni: -0.5320 %
6 luni: -0.5130 %
12 luni: -0.4830 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 10322.04 -0.18%
BET-BK 1946.63 -0.32%
BET-FI 44535.08 -0.35%
BET-NG 757.29 0.15%
BET-TR 17378.47 -0.18%
BET-XT 916.17 -0.17%
BET-XT-TR 1549.86 -0.16%
BETPlus 1541.08 -0.18%
RTL 21552.15 -0.57%
Arhitectură
Arhitectură
Arhitectură
Arhitectură
Arhitectură
Arhitectură
Arhitectură
Arhitectură
Arhitectură
Arhitectură
Arhitectură
Arhitectură
Arhitectură
Arhitectură
Arhitectură
Arhitectură
Arhitectură
Arhitectură
Arhitectură
Arhitectură
Arhitectură
Arhitectură

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2021 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy