Electricele și hibridele, peste jumătate din piață
Segmentul „electrificat” continuă expansiunea rapidă: +52% în noiembrie. Mașinile mild-hybrid au o cotă de 21,3%, full-hybrid – 20,2%, plug-in hibrid – 7,4%, iar vehiculele 100% electrice au urcat la 7,6%, dublu față de anul trecut.
Creșterea impresionantă consolidă direcția pieței, confirmată și de președintele APIA, Dan Vardie:
„Motorizările electrificate ating 56,5% din total – un punct în care segmentul depășește pentru prima dată ponderea mașinilor pe benzină și motorină. Este o evoluție solidă, mai ales datorită avansului BEV și PHEV”, afirmă acesta. Vardie subliniază însă că tranziția energetică nu înseamnă doar electrificare și menționează biocombustibilii avansați, hidrogenul și mixul energetic prezentat de APIA la COP30 Brazilia.
Citește și: Clasamentul mărcilor auto în România. Cele trei nume care domină piața
Dacia rămâne lider, dar pierde teren pe ansamblul anului
Cu 4.519 unități înmatriculate în noiembrie, Dacia domină topul mărcilor, cu un avans lunar de 60%. Urmează Toyota, Renault, Skoda și Hyundai. La nivelul întregului an, Dacia scade însă ușor (-2,5%), în timp ce Renault (+12,8%) și Toyota (+7,6%) își consolidează pozițiile.

Topul modelelor este condus tot de Dacia: Logan, Duster și Sandero au generat peste jumătate din volumele mărcii. Urmează Skoda Octavia, menținută în top cinci la nivel național.
SUV-urile domină clar piața
Segmentarea pe clase arată o schimbare clară în preferințele consumatorilor: SUV-urile au ajuns la o cotă de 52,4% și cresc cu 41,7%. Segmentul B sare cu 57%, semn că modelele de oraș și crossoverele rămân foarte populare.
Motorizările pe benzină revin în forță (+19,5%), iar dieselul bifează un avans de 29%, deși cota rămâne modestă, la 6,7%.
Electricele pierd teren la nivel anual
Deși luna noiembrie a fost puternică, în primele 11 luni ale anului, înmatriculările de mașini 100% electrice sunt în scădere cu 10,6%. Dacia Spring rămâne lider, dar înregistrează un declin abrupt (-46%). Hyundai Kona se dublează (+87,6%), iar Tesla Model 3 scade cu peste 56%.
Hibridele plug-in cresc spectaculos la nivel anual (+48,2%), iar full-hybrid continuă trendul ascendent (+34,2%). Mild-hybrid urcă cu 15%.
Comerciale ușoare și grele: creștere puternică
Vehiculele comerciale ușoare, inclusiv minibusurile, au crescut cu 23,7%. Renault, Volkswagen și Mercedes-Benz sunt principalele câștigătoare ale lunii. Comerciale grele și autobuzele cresc cu 21,5%, cu avansuri semnificative pentru Mercedes-Benz, Volvo și Scania. În zona electrificată, comerciale ușoare electrice ajung la 590 unități în 2025, față de 500 anul trecut.
APIA: România poate deveni un pol regional al tranziției auto
În viziunea APIA, România se află într-un moment strategic: adopția accelerată a tehnologiilor noi, interesul crescut pentru mobilitatea sustenabilă și colaborările internaționale pot transforma industria locală într-un hub regional.
„Avem oportunitatea de a combina inovația tehnologică, sustenabilitatea și pragmatismul industrial. Este o transformare profundă, iar responsabilitatea noastră este să o susținem echilibrat și competitiv”, afirmă Dan Vardie.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.


1 BTC = 391681.39RON
1 ETH = 13916.67RON
1 LTC = 351.16RON
1 XRP = 8.73RON 





