Acest pas este esențial pentru accesarea funcționalităților digitale, inclusiv autentificarea securizată și semnătura electronică avansată.
Activarea CEI se face exclusiv la ghișeu
Pentru a putea fi folosită în spațiul digital, CEI trebuie activată într-un punct de lucru al autorităților care emit acest tip de document. Activarea se face sub îndrumarea unui funcționar și implică stabilirea a două coduri PIN, fiecare cu un rol distinct. Procedura este descrisă și pe site-ul dedicat CEI.
Primul PIN, format din patru cifre, este folosit pentru autentificarea în sisteme informatice și înlocuiește practic clasicul username și parolă. Acesta este inițial „1234”, dar trebuie schimbat la activare de către utilizator.
Al doilea PIN, de șase cifre, este destinat semnării electronice a documentelor. Este, la rândul său, inițial „123456” și trebuie, de asemenea, modificat în timpul procesului de activare. Sistemul confirmă succesul operațiunii cu mesajul „Card activat cu succes!”.
Ce se întâmplă dacă greșești PIN-ul
Pentru siguranța datelor și a utilizatorului, introducerea greșită de cinci ori a PIN-ului de patru cifre duce la blocarea completă a CEI. La fel se întâmplă dacă este introdus incorect PIN-ul de șase cifre, caz în care se dezactivează funcția de semnare electronică. În ambele situații, pentru reactivarea funcționalităților, titularul trebuie să se prezinte la ghișeu și să stabilească noi coduri PIN.
Recomandări privind alegerea codurilor PIN
Autoritățile atrag atenția că utilizatorii nu trebuie să folosească combinații evidente precum „1234”, „0000” sau date de naștere. De asemenea, este interzisă înscrierea codurilor PIN pe CEI sau păstrarea acestora în același loc cu documentul.
CEI – semnătură electronică gratuită și autentificare securizată
Un avantaj important al CEI este faptul că vine cu un certificat gratuit pentru semnătură electronică avansată. Astfel, utilizatorii pot semna documente digitale cu valoare legală, fără a avea nevoie de alte instrumente sau abonamente plătite.
În plus, CEI oferă posibilitatea autentificării în sisteme informatice ale instituțiilor publice și private, contribuind la digitalizarea administrației și simplificarea accesului la servicii.
Potrivit calendarului anunțat de Ministerul Afacerilor Interne, CEI va înlocui treptat actualele cărți de identitate clasice, iar până în 2031, toți cetățenii vor trebui să dețină acest document. Activarea și utilizarea corectă a funcțiilor digitale va deveni, așadar, o etapă importantă în interacțiunea cetățenilor cu statul.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.