Consiliul Fiscal a făcut calculele: Deficit de 7,45% în 2020

Mara Ivan / 25 apr 2020 / 10:21
Un scenariu foarte optimist
Un scenariu foarte optimist

Consiliul Fiscal consideră că scenariul macroeconomic fundamentat de Guvern, construit pe un declin al PIB real cu 1,9%, este unul foarte optimist, şi evaluează deficitul bugetar al anului curent la circa 7,3% - 7,45% din PIB, însă în situaţia unei contracţii mai severe a activităţii economice, indicele ar putea depăşi 10% din PIB.

"Rectificarea bugetară survine în condiţiile anunţării de către Guvern a unor circumstanţe extraordinare determinate de pandemia provocată de virusul SARS-CoV-2. Consiliul Fiscal validează manifestarea acestor circumstanţe extraordinare şi consideră că situaţia curentă reclamă realizarea unei rectificări bugetare care, pe de o parte, să sprijine lupta contra pandemiei şi, pe de altă parte, să atenueze impactul economic şi social al acesteia (...) Din judecarea datelor disponibile, Consiliul Fiscal consideră că scenariul macroeconomic fundamentat de Guvern, care este construit pe un declin al PIB real cu 1,9%, este foarte optimist (...) În baza cadrului macroeconomic asumat de Guvern, Consiliul Fiscal evaluează deficitul bugetar al anului curent la circa 7,3% - 7,45% din PIB, faţă de cel prognozat de Guvern de 6,7% din PIB. În condiţiile celor două scenarii suplimentare considerate, nivelul probabil al deficitului bugetar se situează între 8,1% - 8,9% din PIB considerând o contracţie de 4% - 6% a PIB real, ajungând până la 9,9% - 10,4% din PIB în situaţia unei contracţii mai severe a activităţii economice, de 8% - 9% în termeni reali", susţine Consiliului Fiscal, în opinia de specialitate.

În viziunea specialiştilor în fiscalitate şi pornind de la analizele Institutului Naţional de Statistică (INS) privind impactul economic al pandemiei, de la referinţa istorică a crizei economice anterioare ce a debutat în anul 2008 şi de la alte date disponibile, "este prudent şi necesar să fie avute în vedere încă două scenarii macroeconomice pentru anul curent: unul fundamentat pe o contracţie a PIB real plasată în intervalul 4% - 6%, şi un scenariu ce prevede o contracţie mai severă a PIB, de 8% - 9%".

Existența surselor de finanțare

"Nivelurile înalte ale deficitelor bugetare exercită o presiune mare asupra posibilităţii de finanţare în contextul în care accesul la resurse pe pieţele externe devine din ce în ce mai problematic - mai ales pentru economiile emergente. Potrivit estimărilor Consiliului Fiscal, necesarul de finanţare al României se majorează de la circa 8,6% din PIB în anul 2019, la niveluri cuprinse între 11% şi 14,3% din PIB în funcţie de scenariile considerate în 2020, respectiv între 119,5 miliarde lei şi 144,3 miliarde lei. Deşi regulile fiscale au fost suspendate temporar în UE, acoperirea unui asemenea necesar de finanţare comportă provocări foarte mari pentru România, ce derivă din capacitatea limitată de absorbţie de datorie a pieţei interne, incertitudini cu privire la disponibilitatea finanţării pe pieţele externe, costul finanţării, nivelul scăzut şi posibila deteriorare a ratingului suveran ş.a", se menţionează în analiza Consiliului Fiscal.

Potrivit sursei citate, programe de sprijinire a economiei ce implică un efort bugetar trebuie să fie condiţionate de existenţa surselor de finanţare şi de nepericlitarea revenirii la sustenabilitatea finanţelor publice pe termen mediu.

"Trebuie subliniat că accesul la finanţare (în vederea finanţării fluide a deficitului bugetar şi a refinanţării datoriei publice care ajunge la scadenţă) este determinant pentru posibilităţile de acţiune în domeniul politicii fiscal-bugetare. În acest context, comunicarea din timp a planurilor de politică fiscal-bugetară care să indice, în special pentru pieţe, o traiectorie sustenabilă pe termen mediu a poziţiei finanţelor publice este esenţială pentru parcurgerea acestei perioade extraordinar de dificile (...) este necesară o abordare care permite acţiunea stabilizatorilor automaţi şi măsuri fiscal-bugetare pentru a atenua impactul sever al contracţiei economice, concomitent cu anunţarea cât mai repede a unui plan credibil de consolidare fiscal-bugetară începând cu anul 2021. Consolidarea bugetară în anii ce vin cere creşterea veniturilor bugetare provenind din economia internă", notează instituţia.

Majorarea pensiilor 

Consiliul Fiscal atrage, din nou, atenţia că menţinerea calendarului actual de aplicare a legii pensiilor ar face cvasi-imposibilă o reducere a deficitului bugetar în anul 2021 faţă de nivelul din anul curent, în condiţiile în care acesta este periculos de înalt.

Citește și Ministerul Muncii simplifică modul de acordare a pensiilor și ajutoarelor

"Revenirea la o traiectorie sustenabilă a poziţiei finanţelor publice, mai cu seamă având în vedere consecinţele economice ale pandemiei, reclamă o asumare publică neîntârziată a reconsiderării calendarului de aplicare a noii legi a pensiilor. Magnitudinea foarte mare a necesarului de finanţare a României impune luarea în considerare a tuturor posibilităţilor de acces la resurse financiare. Toate evaluările privind viitorul trebuie să aibă în vedere impactul pozitiv extraordinar pe care un antidot, mai cu seamă un vaccin, îl va genera. Acţiunea unui vaccin va termina ciclul epidemiologic schimbând radical, în sens pozitiv, psihologia oamenilor, sentimentul şi încrederea pe pieţe şi în economie. Factorul vaccin, cu ruptura extraordinară pe care o va provoca, nu trebuie să ne facă să subestimăm remanenţa unor efecte nefaste, a unor sechele, schimbări structurale ce vor influenţa dinamici viitoare. Economiile post-pandemie nu vor fi similare, sub multe aspecte, celor ante-pandemie", apreciază Consiliul Fiscal.

Instituţia evidenţiază faptul că ultimul raport al Comisiei Europene (CE) privind sustenabilitatea datoriei publice pe anul 2019, plasează riscul aferent datoriei publice a României la o valoare "înaltă" (cu excepţia celei pe termen scurt) - în înrăutăţire de la un nivel "mediu" în cadrul raportului pe anul 2018. Totodată, în Raport se arată, că în lipsa unor măsuri de corecţie, datoria publică a României ar ajunge la 62,3% din PIB în 2025, şi la circa 91,2% din PIB în 2030, iar aceste cifre privesc situaţia anterioară izbucnirii pandemiei şi încorporează majorarea pensiilor potrivit calendarului actual.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9253
Diferența -0.0012
Zi precendentă 4.9265
USD
Azi 4.0683
Diferența -0.0140
Zi precendentă 4.0823
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 14-05-2021
EUR flag1 EUR = 4.9253 RON
USD flag1 USD = 4.0683 RON
GBP flag1 GBP = 5.7191 RON
CHF flag1 CHF = 4.4990 RON
AUD flag1 AUD = 3.1478 RON
DKK flag1 DKK = 0.6623 RON
CAD flag1 CAD = 3.3515 RON
HUF flag1 HUF = 0.0138 RON
JPY flag1 JPY = 0.0372 RON
NOK flag1 NOK = 0.4904 RON
SEK flag1 SEK = 0.4858 RON
XAU flag1 XAU = 239.7988 RON
Monede Crypto
1 BTC = 208564.04RON
1 ETH = 16984.87RON
1 LTC = 1367.72RON
1 XRP = 5.86RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 1.67% p.a.
ROBOR:
3 luni: 1.54%
6 luni: 1.65%
12 luni: 1.75%
EURIBOR:
3 luni: -0.5410 %
6 luni: -0.5150 %
12 luni: -0.4820 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 10322.04 -0.18%
BET-BK 1946.63 -0.32%
BET-FI 44535.08 -0.35%
BET-NG 757.29 0.15%
BET-TR 17378.47 -0.18%
BET-XT 916.17 -0.17%
BET-XT-TR 1549.86 -0.16%
BETPlus 1541.08 -0.18%
RTL 21552.15 -0.57%
Jamaica
Jamaica
Jamaica
Jamaica
Jamaica
Jamaica
Jamaica
Jamaica
Jamaica
Jamaica
Jamaica
Jamaica
Jamaica
Jamaica
Jamaica
Jamaica
Jamaica
Jamaica
Jamaica
Jamaica
Jamaica
Jamaica
Jamaica
Jamaica

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2021 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy