Care a fost cu adevărat primul autoturism produs în România

Mașina concepută de Aurel Persu
Mașina concepută de Aurel Persu

Istoria industriei auto românești este una zbuciumată și întortocheartă așa cum este de fapt și istorial țării, depinzând în mare măsură de evoluția noastră ca națiune.

Când spunem mașină românească ne gândim automat la Dacia însă povestea industriei auto din România începe cu mult înainte de momentul în care Nicolae Ceaușescu a parafat înțelegerea cu cei de la Renault.

Unele date indică faptul că primul autoturism românesc ar fi fost creat de inginerul Dumitru Văsescu care ar fi construit în anul 1880 un autovehicul dotat cu motor cu aburi.

Însă, unii se îndoiesc de faptul că Văsescu ar fi inventat acel vehicul cât timp a fost la Paris deoarece în anul 1880 românul nu avea decât 17 ani.

Cer este că la întoarcerea în țară, Văsescu și-a adus cu el vehiculul cu care a și circulat prin București.

Vehiculul avea rezervorul cu apă era plasat sub scaunul șoferului, roțile din față erau mai mici decât cele din spate și dispunea de două sisteme de frânare independente.

Un alt vehicul care a făcut multă vâlvă a fost cel conceput de inginerul Aurel Persu.

Acesta a fost primul care a luat în calcul forma aerodinamică a unui autovehicul. El a fost primul care a brevetat și construit primul automobil aerodinamic din lume. Un lucru curios la acea vreme când nimeni nu se gândea la eficiența motoarelor sau comsum.

Probabil faptul că Persu era la bază inginer de aviație i-a influențat conceptul. Românul brevetează în anul 1922 ideea vehiculului aerodinamic iar un an mai târziu, în 1923, construiește primul său vehicul aerodinamic. Acesta a devenit celebru, silueta mașinii care imită forma unei picături de apă în cădere, este de acum binecunoscută de publicul larg.

La Arad, în anul 1908, ori un an mai târziu, americanii de la Westinghouse înființează fabrica MARTA (Magyar Automobil Részvény Társaság Arad) unde începe să fie produse mai multe tipuri de autovehicule printre care și unul care purta chiar numele fabricii.

Însă fabrica de la Arad are o viață scurtă din cauza falimentului companiei Westinghouse iar în anul 1912, MARTA este preluată de Austro Daimler.

După această dată începe fabricarea unui vehicul care devine foarte popular, respectiv Marta Taxi, care avea un motor în 4 cilindri, de 2.500 cmc cu o putere de până la 22 de cp.

La terminarea primei conflagrații mondiale fabrica MARTA devine Societatea Astra, care începe să producă mașini și camioane dar și un avion de recunoaștere, numit ASTRA-PORTO, care avea motor HISPANO-SUIZA de 300 CP.

Fabrica suferă o nouă schimbare. Utilajele sunt demontate și remontate la Brașov unde este inființată Întreprinderea Aeronautică Română (IAR).

Malaxa 1C

Conform altor opinii, primul care ar fi fabricat un autoturism 100% românesc ar fi fost Nicolae Malaxa. Acesta ar fi construit la sfârșitul celui de-Al Doilea Război Mondial, la Reșița un autoturism tot cu ajutorul inginerilor de la IAR Brașov.

Proiectul a aparținut unui grup de ingineri și tehnicieni de la uzinele A.S.A.M., Malaxa din București și IAR din Brașov, conduși de ing. Petre Carp.

Vehiculul, botezat Malaxa 1C, avea un desing frumos, era confortabil, încăpător și putea rula cu o viteză de 120 km/h. Malaxa C1 avea un motor în 3 cilindri, plasat în spatele vehiculului, iar răcirea se făcea cu aer.

Malaxa a fabricat în jur de 800 de astfel de vehicule până în momentul în care un lider sovietic a decis ca fabrica să fie mutată cu totul de la Reșița în Rusia, în contul despăgubirilor de război.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9491
Diferența 0.0006
Zi precendentă 4.9485
USD
Azi 4.5463
Diferența -0.0082
Zi precendentă 4.5545
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 31-03-2023
EUR flag1 EUR = 4.9491 RON
USD flag1 USD = 4.5463 RON
GBP flag1 GBP = 5.6256 RON
CHF flag1 CHF = 4.9573 RON
AUD flag1 AUD = 3.0446 RON
DKK flag1 DKK = 0.6645 RON
CAD flag1 CAD = 3.3557 RON
HUF flag1 HUF = 0.0130 RON
JPY flag1 JPY = 0.0341 RON
NOK flag1 NOK = 0.4359 RON
SEK flag1 SEK = 0.4390 RON
XAU flag1 XAU = 289.4390 RON
Monede Crypto
1 BTC = 129212.53RON
1 ETH = 8306.73RON
1 LTC = 406.12RON
1 XRP = 2.43RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.98% p.a.
ROBOR:
3 luni: 6.85%
6 luni: 7.19%
12 luni: 7.55%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 12111.50 0.58%
BET-BK 2293.13 0.49%
BET-FI 50303.71 0.62%
BET-NG 919.25 1.76%
BET-TR 23561.08 0.58%
BET-TRN 23443.15 0.58%
BET-XT 1054.53 0.71%
BET-XT-TR 2038.83 0.71%
BET-XT-TRN 2029.30 0.71%
BETAeRO 883.02 0.07%
BETPlus 1809.07 0.52%
RTL 26906.35 0.20%

Opinii

Profesorul Mircea Coșea

Mircea Coşea: China, între dorința și putința de a schimba ordinea mondială

După vizita președintelui Republicii...

Mircea Coșea
Care sunt marile pericole ale acestui an

Oamenii de afaceri prognozează o stagnare a economiei româneşti în 2023

Economia românească va stagna în acest an, în...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2023 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.1.0