Rovinieta, mai scumpă și amenzi mai mari
Pentru autoturisme, costul rovinietei a fost deja ajustat de la 1 septembrie 2025, conform Legii 141/2025. De acum, lipsa rovinietei va aduce sancțiuni mai dure: între 500 și 1.000 lei, dublu față de nivelul anterior.
Noile tarife (TVA inclus):
autoturisme: de la 3,5 euro pentru o zi până la 50 euro pentru un an;
vehicule marfă ≤ 3,5 tone: între 10 euro/zi și 114 euro/an;
vehicule marfă 7,5–12 tone: până la 380 euro/an;
vehicule marfă ≥ 12 tone și 4 axe: 85 euro/zi sau 1.425 euro/an;
transport persoane (9–23 locuri): 7,5 euro/zi și 380 euro/an;
transport persoane (peste 23 locuri): 13 euro/zi și 665 euro/an.
Amenzile cresc și ele proporțional: de la 1.140–2.280 lei pentru furgonete, până la 28.500 lei pentru camioane grele de peste 12 tone cu 4 axe.
Citește și: Guvernul nu a uitat nici de șoferi. Companiile de transport, cele mai afectate
Podurile peste Dunăre: Fetești–Cernavodă și Giurgeni–Vadu Oii
Pe lângă rovinietă, șoferii plătesc și peaj la traversarea podurilor:
Fetești–Cernavodă: autoturismele plătesc 19 lei/trecere, iar camioanele grele de peste 12 tone și 4 axe ajung la 133 lei/trecere;
Giurgeni–Vadu Oii: autoturismele plătesc 16 lei/trecere, iar vehiculele grele până la 94 lei/trecere.
Și aici, lipsa plății atrage sancțiuni: între 190 lei pentru autoturisme și 2.660 lei pentru camioanele de peste 12 tone cu 4 axe.
De ce contează aceste schimbări
Creșterea tarifelor și a amenzilor are mai multe implicații:
pentru șoferii de autoturisme, presiunea pe buget crește, mai ales pentru navetiști și cei care traversează frecvent podurile dunărene;
pentru transportatori, costurile fixe se majorează semnificativ, ceea ce ar putea duce la scumpirea serviciilor de transport și a mărfurilor;
pentru stat, majorarea sancțiunilor are rolul de a reduce fenomenul circulației fără rovinietă și de a crește veniturile la bugetul infrastructurii;
în plan european, România se aliniază unor tarife mai apropiate de standardele aplicate în alte țări membre UE.
În practică însă, transportatorii avertizează că impactul se va resimți în prețurile finale la consumator, de la alimente până la bunuri de larg consum, întrucât cheltuielile suplimentare vor fi transferate în lanțul economic.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.