Gură de oxigen pentru industria auto. Germania confirmă primele livrări ale Nexperia

Matei Ion |
Data publicării:
Fabrică auto / FOTO: Freepik
Fabrică auto / FOTO: Freepik

Producătorul de cipuri Nexperia, companie cu sediul în Olanda și control chinez, a reluat parțial livrările către industria auto europeană, au confirmat vineri mai mulți producători. Mișcarea marchează o dezescaladare a conflictului dintre Amsterdam și Beijing, care a tensionat lanțurile de aprovizionare din sectorul auto și a pus în pericol producția unor mari constructori precum Volkswagen și Honda.

Primele livrări reîncep după o lună de blocaj

Executivi din industrie au declarat că Nexperia a început să trimită cantități limitate de cipuri esențiale pentru automobile, după ce Ministerul Comerțului din China a anunțat că va acorda excepții temporare de la restricțiile de export.

„După acordul dintre Statele Unite și China, ministerul chinez a reacționat rapid și a anunțat acordarea de permise speciale pe termen scurt”, a declarat Ralf Brandstätter, responsabilul Volkswagen pentru operațiunile din China, într-un interviu acordat publicației Handelsblatt.

De altfel, Aumovio, un important furnizor german de componente auto, a confirmat că a primit deja primele livrări de la Nexperia, fiind prima companie europeană care a obținut o derogare oficială din partea autorităților chineze.

Germania salută semnalele de calmare

Ministerul Economiei din Germania a salutat evoluția, vorbind despre „semne clare de dezescaladare” și despre reluarea negocierilor dintre Olanda și China.
„Este o veste excelentă pentru industria auto europeană. Sperăm ca autorizațiile temporare să ajungă rapid la companiile afectate”, a declarat un purtător de cuvânt al ministerului.

Cancelarul german Friedrich Merz a spus, la rândul său, că există „semnale pozitive că livrările ar putea fi reluate chiar în următoarele ore”.

Citește și: Criza semiconductorilor Nexperia: efecte în Europa, SUA și Japonia

De la confiscare la blocaj comercial

Tensiunile au izbucnit la sfârșitul lunii septembrie, după ce guvernul olandez a preluat controlul asupra Nexperia, invocând riscul ca proprietarul chinez, Wingtech Technology, să mute producția europeană în China. Amsterdamul a invocat argumente de securitate economică și a decis temporar restricționarea deciziilor strategice din cadrul companiei.

Beijingul a reacționat tăios, oprind exporturile de cipuri Nexperia ambalate în China, o decizie care a provocat o undă de șoc în industria auto europeană — dependentă de aceste componente simple, dar esențiale pentru sisteme precum ABS, airbaguri sau senzori electronici.

După o întâlnire la nivel înalt între Donald Trump și Xi Jinping, China a anunțat că va accepta cereri de excepții, semn al unei ușoare relaxări în războiul comercial global al tehnologiilor.

Honda și Volkswagen confirmă reluarea parțială a producției

Și producătorii auto asiatici au început să simtă efectele acestei deblocări. Honda, al doilea cel mai mare constructor japonez, a raportat că livrările de cipuri din China au fost reluate, ceea ce ar putea permite redeschiderea fabricii din Mexic încă de săptămâna viitoare.

„Am primit informații că transporturile au început în China. E greu de spus cât va dura stabilizarea situației, dar ne pregătim să reluăm producția afectată”, a declarat Noriya Kaihara, vicepreședinte executiv al companiei.

O industrie auto fragilă în fața unui nou risc global

Deși unele livrări au fost reluate, Nexperia nu a confirmat oficial restartul complet al exporturilor, dar un purtător de cuvânt a spus că „este de așteptat ca fluxul produselor să se normalizeze curând”.

Unii furnizori europeni au avertizat că blocajul ar fi putut duce la întreruperi masive ale producției și concedieri temporare, dacă nu s-ar fi găsit o soluție.

Economiștii spun că incidentul arată vulnerabilitatea Europei în fața conflictului tehnologic dintre SUA și China, într-un moment în care lanțurile de aprovizionare rămân fragile, iar constructorii auto își mențin cu dificultate țintele pentru 2025.

„Industria auto este prinsă la mijloc între tensiunile geopolitice și nevoia urgentă de stabilitate în aprovizionarea cu semiconductori”, notează analiștii citați de Reuters.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.086
Diferența 0.0015
Zi precendentă 5.0845
USD
Azi 4.4037
Diferența -0.0128
Zi precendentă 4.4165
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0860 RON
USD flag1 USD = 4.4037 RON
GBP flag1 GBP = 5.7723 RON
CHF flag1 CHF = 5.4550 RON
AUD flag1 AUD = 2.8555 RON
DKK flag1 DKK = 0.6812 RON
CAD flag1 CAD = 3.1205 RON
HUF flag1 HUF = 0.0132 RON
JPY flag1 JPY = 0.0287 RON
NOK flag1 NOK = 0.4315 RON
SEK flag1 SEK = 0.4605 RON
XAU flag1 XAU = 567.2995 RON
Monede Crypto
1 BTC = 456364.24RON
1 ETH = 15521.63RON
1 LTC = 465.03RON
1 XRP = 10.20RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET22865.87-0.09%
BET-BK4453.19-0.10%
BET-EF1249.11-0.11%
BET-FI85906.211.08%
BET-NG1710.45-0.25%
BET-TR53101.00-0.09%
BET-TRN51337.74-0.09%
BET-XT1974.59-0.02%
BET-XT-TR4491.21-0.02%
BET-XT-TRN4353.05-0.02%
BETAeRO914.54-0.38%
BETPlus3332.71-0.06%
RTL51273.44-0.11%

Opinii

Oameni pe stradă / Foto: DCBusiness
Alexandru Nazare / Foto: gov.ro

Nazare, după depistarea fraudei cu mașini second-hand: Nimeni nu e mai presus de lege

O nouă schemă de fraudă fiscală de amploare,...

Gabriel Biriș

Gabriel Biriș, reacție la deciziile CCR: Amatorism sau sabotaj?

Avocatul Gabriel Biriș critică dur modul în...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel