Criza semiconductorilor Nexperia: efecte în Europa, SUA și Japonia

DCBusiness Team |
Data publicării:
Procesoare / Foto: Freepik
Procesoare / Foto: Freepik

Criza declanșată de compania olandeză Nexperia, producător esențial de semiconductori pentru industria auto, se extinde dincolo de Europa și Statele Unite, ajungând acum și în Japonia. Nissan și Honda riscă să rămână fără componente vitale pentru senzori și unități de control, după ce Beijingul a impus restricții la export ca răspuns la preluarea temporară a companiei de către guvernul olandez.

Olandezii activează „Golden Power” împotriva Chinei

Totul a început în Țările de Jos, unde guvernul a preluat, la 30 septembrie 2025, controlul temporar al companiei Nexperia în baza Legii privind disponibilitatea bunurilor (Goods Availability Act) — un instrument juridic care permite intervenția statului în cazuri ce amenință securitatea economică națională, notează publicația Quattro Rote.

Ministerul olandez al Economiei a justificat măsura prin deficiențe grave de guvernanță internă și riscul ca tehnologia companiei să fie compromisă, afectând astfel întregul sector auto european. În același timp, autoritățile au decis revocarea CEO-ului chinez Zhang Xuezheng, marcând o premieră în relațiile economice dintre Haga și Beijing.

Măsura este echivalentul olandez al unui mecanism de tip „Golden Power”, prin care statul intervine direct pentru a proteja companii strategice de controlul străin.

Represalii imediate de la Beijing

Răspunsul Chinei nu a întârziat. Pe 4 octombrie 2025, Beijingul a impus restricții la export pentru produsele finite fabricate în uzinele Nexperia din China, blocând livrările către Europa și Statele Unite.

Această decizie a lovit în plin lanțurile de aprovizionare din industria auto, amintind de criza semiconductorilor din perioada 2020–2023, când lipsa microcipurilor a paralizat producția la nivel global. Potrivit analizei Quattroruote, noul blocaj „confirmă că lanțul de aprovizionare tehnologică a devenit un teren de luptă geopolitică în care Europa joacă încă dintr-o poziție de inferioritate”.

Constructorii europeni și americani intră în alertă

În Europa, marii producători precum BMW, Mercedes, Stellantis și Volkswagen monitorizează cu atenție situația, în timp ce în SUA, Ford, General Motors, Hyundai și Toyota evaluează posibile scenarii de criză.

Volkswagen a transmis angajaților că nu exclude perturbări de producție, deși compania afirmă că dispune de furnizori alternativi capabili să compenseze o parte din livrările Nexperia. Totuși, grupul german va suspenda temporar producția modelelor Golf și Tiguan la uzina din Wolfsburg — o decizie motivată oficial de o problemă de inventar, nu de lipsa de cipuri.

Japonia, noul epicentru al riscurilor

Lanțul global de aprovizionare interdependent face ca efectele să ajungă acum și în Japonia, unde Nissan și Honda se confruntă cu posibile întârzieri ale livrărilor de semiconductori esențiali.

Deși cele două companii dispun de structuri logistice solide, dependența de furnizori internaționali le face vulnerabile. Potrivit Quattroruote, producătorii japonezi ar putea fi nevoiți să reducă turele de lucru sau să oprească temporar liniile de asamblare, dacă situația persistă.

Tranzacții în yuan și autonomia chineză

În ultimele ore, unitatea chineză a Nexperia ar fi reluat livrările interne de cipuri către distribuitorii locali, dar cu o schimbare majoră: toate plățile se vor face exclusiv în yuani, renunțând la dolarul american sau euro.

Decizia, promovată de compania-mamă Wingtech Technology, are scopul de a stabiliza aprovizionarea pe piața internă a Chinei și de a reduce dependența de structura corporativă olandeză.

Această mișcare marchează o nouă etapă în fragmentarea lanțurilor globale de semiconductori, unde tensiunile geopolitice dintre Occident și China riscă să genereze o nouă criză industrială cu efecte în lanț asupra producătorilor auto din întreaga lume.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0823
Diferența -0.0008
Zi precendentă 5.0831
USD
Azi 4.3826
Diferența -0.0009
Zi precendentă 4.3835
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0823 RON
USD flag1 USD = 4.3826 RON
GBP flag1 GBP = 5.8522 RON
CHF flag1 CHF = 5.4929 RON
AUD flag1 AUD = 2.8541 RON
DKK flag1 DKK = 0.6804 RON
CAD flag1 CAD = 3.1323 RON
HUF flag1 HUF = 0.0130 RON
JPY flag1 JPY = 0.0287 RON
NOK flag1 NOK = 0.4386 RON
SEK flag1 SEK = 0.4654 RON
XAU flag1 XAU = 580.0143 RON
Monede Crypto
1 BTC = 481849.12RON
1 ETH = 16878.05RON
1 LTC = 411.00RON
1 XRP = 10.49RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET22314.170.79%
BET-BK4295.290.70%
BET-EF1220.250.94%
BET-FI81332.352.48%
BET-NG1668.081.11%
BET-TR51793.290.79%
BET-TRN50076.080.79%
BET-XT1922.800.91%
BET-XT-TR4371.150.91%
BET-XT-TRN4236.910.91%
BETAeRO958.72-0.70%
BETPlus3253.280.77%
RTL50039.130.83%

Opinii

Alexandru Nazare / Foto: gov.ro

Nazare, după depistarea fraudei cu mașini second-hand: Nimeni nu e mai presus de lege

O nouă schemă de fraudă fiscală de amploare,...

Gabriel Biriș

Gabriel Biriș, reacție la deciziile CCR: Amatorism sau sabotaj?

Avocatul Gabriel Biriș critică dur modul în...

Fermier / Foto: Oana Pavelescu

Mircea Coșea: România va intra într-o criză agricolă

România riscă să intre, în anii următori,...

Comunicate de presa

Banca de Investiții și Dezvoltare

Ministerul Finanțelor și Banca de Investiții și Dezvoltare: noi programe de finanțare pentru IMM-uri

Ministerul Finanțelor și Banca de Investiții...

Mihai Voicu

Industria berii cere stabilitate economică: investiții record și planuri de extindere

Industria berii din România a ajuns la o...

Circulația s-a redeschis pe Transalpina / Foto: Oana Pavelescu

Transfăgărășanul și Transalpina, închise pentru iarnă. Ce sectoare sunt afectate

Compania Națională de Administrare a...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel