Ce se știe despre racheta iraniană care a doborât avionul civil ucrainean

Oana Pavelescu |
Data publicării:
Sistemul Tor
Sistemul Tor

Iranul a recunoscut într-un final că este vinovat de uciderea celor aproape 180 de civili care se aflau la bordul avionului ucrainean care decolase de pe aeroportul din Teheran.

Canadienii au spus de joi că a fost vorba despre o rachetă sol aer de producție rusă, relatează The New York Times.

Este vorba despre racheta Tor sau SA-15 Gauntlet, așa cum a numit-o NATO. Racheta este în sistem tip „punct de apărare” cu rază scurtă de acțiune, în care este integrat lansatorul de rachete și radarul, toate instalate pe o șenilată.

A fost concepută să fie mobilă și letală pentru ținte aflate la altitudini de până șa 6.000 metri, având o rază de acțiune de 12 km, conform Federației Americane a Oamenilor de Știință, citate de New York Times. Aceștia apreciază că asemenea rachete sunt ”o amenițare catastrofală națională cât și împotriva securității internaționale”.

Însă, avioanele militare și rachetele de coazieră împotriva cărora a fost construit Tor sunt dotate cu sisteme de bruiaj care le permite să nu fie detectate de radare. Totodată acestea au în dotare un sistem numit chaff, care derutează radarele, cât și trasoare care au rolul de a momi rachetele care caută surse de căldură.

Este puțin probabil ca echipajul de pe avionul ucrainean să fi avut timp să reacționeze în vreun fel, este de părere Mihael Suirsman, cercetător la Institutul Middlebury de Studii Internaționale.

”Este foarte probabil că nici nu au văzut racheta venind. Imediat după decolare, piloții erau ocupați de alte lucruri”, mai spune Duitsman.

Al III-lea Război Mondial. Profețiile sunt pe cale să se împlinească

Pentru a-și atinge ținta, operatorul rachetelor Tor trebuie să o identifice pe radar, să ghideze rachetă în direcția respectvivă după care să o lanseze.

Zborurile comerciale au au transmitătoare care emit pe unde radio identitatea lor, viteza și altitudinea, pe o frecvență convenită internațional. În apropierea avionului ucrainean se mai aflau și alte aeronave civile, la numai câțiva kilomentri distanță.

Toate acele avioane trebuie să fi fost vizibile pe ecranul radarului rachetei Tor ca și pe radarul civil al aeroportului.

Un fost ofițer european de apărare, care acum lucrează în domeniul tehnologiei rachetelor de apărare, spune că la modul ideal, planurile de zbor codurile și orarele zborurilor aeriene civile se comunică unităților militare care se află în proximitatea aeroporturilor.

Acest lucru permite operatorului bateriei rachetei să coreleze fiecare obiecte de pe radar cu planurile de zbor și coduri.
”Să dai jos un avion ostil este ușor”, spune ofițerul, care a dorit să își păstreze anonimatul din cauza subiectului deosebit de sensibil.

”Să identifici avioanele și să nu tragi în cele în care nu trebuie este adevărata provocare”.

Rachetele Tor sunt ghidate prin radar și zboară cu o viteză de aproape de trei ori mai mare ca cea a sunetului. Asta aînseamnă că dacă a fost lansată la 5 kilometri de țintă, va ajunge la ea în aproximativ 5 secunde.

Tor are o încărcătură de aproximativ 15 kg de explozibil deosebit de puternic care are rolul de a împrăștia fragmente de metal, precum gloanțele în timpul exploziei.

Tor este printre cele mai moderne sisteme de apărare antiaeriene din Iran, spune Duitman, și poate ataca două ținte în același timp, având fiecare câte două rachete. Iranul a cumpărat aceste rachete de la ruși la mijlocul anului 2000, moment la care americanii erau foarte îngrijorați de capabilitatea sistemului.

Zelenski, îngrijorat după prăbușirea Boeingului în Iran. Cine erau cei care au murit

Un oficial american a declarat pentru Reuters că avionul se afla în aer de doup minute în momentul în care au fost detectate două rachete.

După acel moment s-a produs explozia în apropierea avionului, a mai spus oficialul. Cel puțin un video circulă pe internet în care se vede în noapte cum avionul arde și se prăbușește în apropierea Teheranului.

La început, Iranul a negat că avionula fost doborât de o rachetă a lor.

Riki Ellison, expert în apărare și fondator al Alianței de Apărare împotriva Rachetelor, a declarat că ar fi fost imposibil să deviee racheta după lansare, chiar dacă operatorii ar fi realizat că s-a produs o eroare.

”Odată de o astfel de rachetă este lansată, totul s-a terminat”, a conchis Ellison.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play
DC Media Group Audience

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9765
Diferența 0.0002
Zi precendentă 4.9763
USD
Azi 4.6373
Diferența -0.0013
Zi precendentă 4.6386
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 26-04-2024
EUR flag1 EUR = 4.9765 RON
USD flag1 USD = 4.6373 RON
GBP flag1 GBP = 5.8018 RON
CHF flag1 CHF = 5.0832 RON
AUD flag1 AUD = 3.0320 RON
DKK flag1 DKK = 0.6673 RON
CAD flag1 CAD = 3.3966 RON
HUF flag1 HUF = 0.0127 RON
JPY flag1 JPY = 0.0296 RON
NOK flag1 NOK = 0.4220 RON
SEK flag1 SEK = 0.4261 RON
XAU flag1 XAU = 350.3208 RON
Monede Crypto
1 BTC = 296631.06RON
1 ETH = 14584.17RON
1 LTC = 409.10RON
1 XRP = 2.45RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.90% p.a.
ROBOR:
3 luni: 6.05%
6 luni: 6.07%
12 luni: 6.07%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 16992.22 0.12%
BET-BK 3128.86 0.27%
BET-FI 60314.98 0.44%
BET-NG 1214.58 -0.02%
BET-TR 35256.78 0.12%
BET-TRN 34444.16 0.12%
BET-XT 1447.96 0.16%
BET-XT-TR 2970.58 0.16%
BET-XT-TRN 2906.97 0.16%
BETAeRO 1064.78 0.47%
BETPlus 2509.88 0.12%
RTL 37298.92 0.08%

Comunicate de presa

ANOFM: Încep 139 de programe de formare profesională

139 programe de formare profesională vor...

Foto: pexels.com

Cât pierd companiile din cauza angajaţilor nefericiţi

Se spune că banii nu pot cumpăra fericirea,...


Iti place noua modalitate de votare pe DCBusiness.ro?
POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel