CCR a DECIS! Ce se întâmplă cu PENSIILE SPECIALE

Antonia Popescu / 15 dec 2020 / 14:19
CCR discută despre majorarea cu 40% a punctului de PENSIE
CCR discută despre majorarea cu 40% a punctului de PENSIE

Curtea Constituţională a decis, marţi, că este neconstituţională Legea privind noul sistem de impozitare a pensiilor de serviciu, care prevede impozitarea cu 85% a pensiilor care depăşesc suma de 7.000 de lei, au declarat surse din CCR.

Potrivit surselor citate, legea a fost declarată neconstituţională în ansamblul său.

În motivarea deciziei se va preciza că CCR nu neagă dreptul Parlamentului de a stabili impozite şi taxe, însă această lege nu respectă principiile constituţionale, au mai precizat sursele din CCR.

Decizia Curţii vine după mai multe luni de amânare.

Pe 17 iunie, Camera Deputaţilor a votat modificarea şi completarea Legii 227/2015 privind Codul fiscal, care are ca obiect de reglementare instituirea unei taxe pe veniturile şi indemnizaţiile pentru limită de vârstă.

Situație excepțională, Crăciun excepțional. Unde petrec românii sărbătorile de iarnă

Conform unui amendament, pensiile cu valoare de până la 2.000 de lei inclusiv nu se impozitează, cele cuprinse între 2.000 şi 7.000 se impozitează cu 10%, iar pensiile cu o valoare de peste 7.001 lei se impozitează cu 85% pentru ceea ce depăşeşte această sumă.

Amendamentul votat de Camera Deputaţilor a fost atacat la Curtea Constituţională de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi Avocatul Poporului.

Instanţa supremă a susţinut că Legea pentru modificarea şi completarea Legii 227/2015 privind Codul fiscal este neconstituţională în ansamblul său, deoarece încalcă dispoziţiile mai multor articole din Constituţie.

ÎCCJ arată în hotărârea de sesizare a CCR că unul dintre cele cinci principii ale fiscalităţii reglementate de Codul fiscal vizează "justeţea impunerii sau echitatea fiscală", care "asigură ca sarcina fiscală a fiecărui contribuabil să fie stabilită pe baza puterii contributive, respectiv în funcţie de mărimea veniturilor sau a proprietăţilor acestuia".

"Aşezarea justă şi echitabilă a sarcinii fiscale constituie una dintre componentele statului de drept, aşa cum este definit statul român prin art. 1 alin. (3) din Constituţie. (...) În jurisprudenţa Curţii Constituţionale s-a reţinut în mod constant că statul are o marjă largă de apreciere în stabilirea politicii fiscale şi revine legiuitorului competenţa exclusivă de a stabili cuantumul impozitelor şi de a acorda exceptări sau scutiri de la aceste obligaţii în favoarea anumitor categorii de contribuabili şi anumite perioade de timp, sub rezerva respectării dispoziţiilor art. 56 din Constituţie privind justa aşezare a sarcinilor fiscale", se arată în hotărâre.

Instanţa supremă menţionează că legea ce formează obiectul sesizării instituie taxa pe veniturile din pensii şi indemnizaţii pentru limită de vârstă stabilite în baza unor legi speciale, legiuitorul instituind "un nou regim de impunere fiscală aplicabil numai în privinţa anumitor venituri şi anume pentru veniturile obţinute din pensii şi/ sau indemnizaţii pentru limită de vârstă primite în baza unor legi/ statute speciale".

"Legea instituie o taxă pe venitul din pensiile reglementate de legile speciale care este diferită de impozitul pe venit şi se cumulează cu acesta din urmă, ceea ce înseamnă că acestei categorii de venituri, care fac obiectul taxării conform legii criticate, i se aplică atât impozitul pe veniturile din pensii, cât şi taxa nou instituită. Rezultă, astfel, că pensiile vizate de lege sunt supuse unei duble impuneri, contrar principiului nediscriminării şi principiului aşezării juste şi echitabile a sarcinii fiscale", precizează ÎCCJ.

Potrivit Instanţei supreme, noua "taxă" nu doar că este discriminatorie şi reprezintă un impozit pe venit "deghizat", dar se calculează practic asupra venitului net din pensii, după deducerea din pensia brută a impozitului pe venit, ceea ce ar duce, de la un anumit nivel, la un procentaj de fiscalizare calculat la pensia brută de 95%.

"În aceste condiţii, prin cuantumul ridicat, măsura instituirii taxei reprezintă o adevărată confiscare şi este de natură a afecta însăşi substanţa dreptului. Opţiunea promovată prin legea în discuţie reprezintă un subterfugiu prin care se aduce atingere chiar substanţei dreptului la pensie", se afirmă în sesizare.

ÎCCJ mai arată că, prin raportare la cuantumul de 7.000 de lei al sumei nesupuse taxei criticate, impunerea taxei vizează o categorie restrânsă de contribuabili care obţine venituri din pensii şi indemnizaţii pentru limită de vârstă în condiţiile legilor speciale.

Instanţa supremă mai acuză încălcarea principiului clarităţii, previzibilităţii şi predictibilităţii legii, a principiului independenţei judecătorilor, precum şi încălcarea principiilor art. 1 din Protocolul nr. 1 la CEDO.

Un alt argument este acela că legea sesizată a fost supusă întâi dezbaterii şi adoptării Senatului, Camera Deputaţilor fiind for decizional, ceea ce contravine normelor constituţionale care stabilesc o altă procedură în privinţa reglementărilor referitoare la statutul judecătorilor şi al procurorilor.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play


Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.8738
Diferența -0.0003
Zi precendentă 4.8741
USD
Azi 4.0148
Diferența -0.0059
Zi precendentă 4.0207
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 22-01-2021
EUR flag1 EUR = 4.8738 RON
USD flag1 USD = 4.0148 RON
GBP flag1 GBP = 5.5099 RON
CHF flag1 CHF = 4.5251 RON
AUD flag1 AUD = 3.1207 RON
DKK flag1 DKK = 0.6551 RON
CAD flag1 CAD = 3.1808 RON
HUF flag1 HUF = 0.0136 RON
JPY flag1 JPY = 0.0388 RON
NOK flag1 NOK = 0.4762 RON
SEK flag1 SEK = 0.4827 RON
XAU flag1 XAU = 241.5144 RON
Monede Crypto
1 BTC = 121558.59RON
1 ETH = 4559.29RON
1 LTC = 525.42RON
1 XRP = 1.04RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 1.88% p.a.
ROBOR:
3 luni: 1.59%
6 luni: 1.71%
12 luni: 1.79%
EURIBOR:
3 luni: -0.5430 %
6 luni: -0.5320 %
12 luni: -0.5060 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 10313.38 0.97%
BET-BK 1953.12 0.66%
BET-FI 44601.97 0.85%
BET-NG 753.96 1.06%
BET-TR 17363.88 0.97%
BET-XT 916.15 0.91%
BET-XT-TR 1549.81 0.91%
BETPlus 1539.88 0.96%
RTL 21654.26 0.58%
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington

Iti place noua modalitate de votare pe DCBusiness.ro?
POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES

Copyright 2021 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
nxt.201
YesMy