Volkswagen după Dieselgate, cel mai feroce rival al Tesla, își dispută supremația în Europa și China

Oana Pavelescu |
Data publicării:
Uzina Volkswagen din Wolfsburg, Germania
Uzina Volkswagen din Wolfsburg, Germania

Volkswagen, unul dintre coloșii industriei auto mondiale, încearcă din nou să-și reinventeze viitorul după ani de crize și eșecuri strategice.

La aproape un deceniu de la scandalul „Dieselgate”, care a costat compania peste 32 de miliarde de euro și i-a afectat iremediabil reputația, producătorul german mizează pe un nou pariu: o ofensivă agresivă în zona vehiculelor electrice și hibride, menită să readucă marca în prim-planul industriei globale.

De la Dieselgate la ambițiile electrice

Criza declanșată în 2015, când s-a aflat că Volkswagen a trișat testele de emisii pentru milioane de mașini, a reprezentat o lovitură istorică pentru companie, amintește Bloomberg. Conducerea de atunci a vorbit despre o „catastrofă politică și morală” și o „criză de încredere” fără precedent. Pentru a recâștiga capitalul de imagine pierdut, VW a virat spre electromobilitate, promițând în 2021 că va depăși Tesla la vânzările globale de vehicule electrice până în 2025.

Dar ambițiile nu au fost susținute de realitate. Modelele timpurii au avut probleme software, clienții europeni au ezitat în fața prețurilor mari și a infrastructurii încă deficitare, iar în China, cea mai importantă piață auto din lume, Volkswagen a intrat prea târziu, fiind devansată de jucători locali precum BYD și Nio.

Schimbarea de strategie sub Oliver Blume

Venirea lui Oliver Blume la conducerea grupului, în 2022, a adus un nou plan de redresare. Fostul șef al Porsche a încheiat parteneriate cu startup-uri tehnologice, a redus dimensiunea diviziei de software Cariad și a semnat acorduri de miliarde de dolari cu Rivian în SUA și Xpeng în China pentru dezvoltarea de platforme electrice și software auto. Totodată, a negociat reduceri de personal și restructurări profunde în fabricile germane, pentru a reduce costurile și a adapta producția la cererea tot mai volatilă.

Volkswagen mizează acum pe un „model offensive” – lansarea a 30 de modele noi în 2024 și tot atâtea în 2025. Prima mare noutate este hatchback-ul compact VW ID.2all, un vehicul de 25.000 de euro care ar putea atrage clienții mai tineri și sensibili la preț. În Europa, ultimele modele electrice ID au început deja să depășească vânzările Tesla, ajutate și de scăderea popularității lui Elon Musk pe continent.

Citește și: Noul Lamborghini Temerario, mai rapid și mai ușor decât predecesorul Huracán

Provocări majore în SUA și China

Chiar dacă VW dă semne de revenire în Europa, piețele americană și chineză rămân dificile. În SUA, brandul Scout, care pregătește lansarea unor pick-up-uri electrice produse în Carolina de Sud, se confruntă cu o cerere în scădere pentru acest tip de vehicule, accentuată de eliminarea subvenției federale de 7.500 de dolari de către administrația Trump.

În China, unde Volkswagen a fost timp de decenii lider absolut, companiile locale domină deja piața cu modele mai ieftine și mai adaptate gusturilor clienților. Pierderea primei poziții în fața BYD în 2023 a fost un semnal de alarmă, iar alianțele locale sunt considerate vitale pentru supraviețuirea brandului german.

Un viitor incert, dar cu mize uriașe

Blume recunoaște că Volkswagen nu mai operează într-o lume a creșterii economice continue și a comerțului liber, așa cum s-a întâmplat în ultimele decenii. Piețele sunt fragmentate, concurența e acerbă, iar tranziția spre mașini electrice este mai complicată decât s-ar fi anticipat. Totuși, șeful VW insistă că grupul poate răsturna situația prin diversificarea portofoliului, lansarea unor modele accesibile și adaptarea la preferințele locale.

Pentru un constructor care a trecut printr-una dintre cele mai mari crize din istoria auto modernă, viitorul rămâne incert. Volkswagen are însă o miză clară: să arate că, după Dieselgate și ani de ezitări, poate redeveni lider mondial într-o industrie aflată în plină transformare.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0578
Diferența -0.0033
Zi precendentă 5.0611
USD
Azi 4.3387
Diferența -0.0075
Zi precendentă 4.3462
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0578 RON
USD flag1 USD = 4.3387 RON
GBP flag1 GBP = 5.8482 RON
CHF flag1 CHF = 5.3890 RON
AUD flag1 AUD = 2.7881 RON
DKK flag1 DKK = 0.6776 RON
CAD flag1 CAD = 3.1269 RON
HUF flag1 HUF = 0.0128 RON
JPY flag1 JPY = 0.0294 RON
NOK flag1 NOK = 0.4262 RON
SEK flag1 SEK = 0.4528 RON
XAU flag1 XAU = 466.1103 RON
Monede Crypto
1 BTC = 488553.80RON
1 ETH = 18418.09RON
1 LTC = 500.51RON
1 XRP = 12.51RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET20738.67-0.27%
BET-BK3981.88-0.27%
BET-EF1123.85-0.36%
BET-FI68985.42-0.34%
BET-NG1509.44-0.27%
BET-TR48123.21-0.27%
BET-TRN46528.98-0.27%
BET-XT1769.43-0.31%
BET-XT-TR4020.12-0.31%
BET-XT-TRN3896.88-0.31%
BETAeRO950.43-0.49%
BETPlus3039.40-0.23%
RTL46338.35-0.31%

Opinii

Adrian Negrescu / Foto: Agerpres

Adrian Negrescu: Pilonul II de pensii, un fel de ajutor de înmormântare

- Pilonul II, „bani de buzunar” sau „ajutor de...

Adrian Negrescu

Adrian Negrescu, despre recesiune: Este o boală prin care trebuie să trecem

Datele publicate de INS arată  o creștere de...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel