România, pe ultimul loc în Europa la mașini noi! Prăbușire șocantă în luna mai

DCBusiness Team |
Data publicării:

Piața auto din Europa a revenit pe creștere în luna mai 2025, însă România a înregistrat cea mai abruptă contracție din întreaga Uniune Europeană, potrivit datelor publicate miercuri de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Cu o scădere de 32,7% în ritm anual, România devine un caz aparte într-un context continental moderat optimist.

Europa crește ușor, România scade drastic

În total, în Uniunea Europeană, Marea Britanie și țările EFTA (Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția) au fost înmatriculate 1,11 milioane de autoturisme în luna mai 2025, ceea ce reprezintă o creștere de 1,9% față de aceeași lună din 2024. În interiorul UE, creșterea a fost de 1,6%, cu un total de 926.582 de autoturisme înmatriculate.

În contrast puternic, în România s-au înmatriculat doar 10.521 de autoturisme, în scădere semnificativă față de cele 15.643 de unități din mai 2024. Această contracție de peste 5.100 de unități într-o singură lună poziționează România la coada clasamentului european și ridică semne de întrebare privind dinamica cererii interne, politicile fiscale și programul Rabla.

Ce fac marile piețe europene

Printre piețele majore din UE, înmatriculările au evoluat mixt:

  • Spania a înregistrat cea mai puternică revenire, cu un plus de 18,6%,

  • Germania a crescut modest, cu 1,2%,

  • Franța a consemnat o scădere de 12,3%,

  • Italia a rămas aproape stabilă, cu un minus de doar 0,1%.

Pe acest fond, România iese în evidență ca singura țară cu o scădere masivă, ceea ce poate indica atât probleme de lichiditate în rândul consumatorilor, cât și efecte ale incertitudinii fiscale sau blocaje administrative în programele de stimulare a vânzărilor.

Boom pentru mașinile electrice

Un alt aspect remarcabil al raportului ACEA este avansul spectaculos al vehiculelor electrificate. În luna mai 2025, 58,9% din autoturismele noi înmatriculate în UE au fost fie electrice pe baterie, fie plug-in hybrid sau hibride. În aceeași lună a anului trecut, ponderea era de 48,9%, ceea ce confirmă accelerarea tranziției către mobilitatea electrică, impulsionată de politici europene și stimulente naționale.

Dacia salvează onoarea României

Singura veste pozitivă pentru România vine din partea mărcii Dacia, care continuă să performeze pe piața europeană. În luna mai, înmatriculările Dacia au crescut cu 13,2%, ajungând la 49.415 unități, potrivit ACEA. Grupul Renault, din care face parte Dacia, a raportat o creștere totală de 4,6%, până la 111.395 autoturisme.

Pe ansamblul primelor cinci luni din 2025, Dacia a înmatriculat 249.593 autoturisme în Europa, în creștere cu 1,8%, iar cota sa de piață a urcat la 4,5%, consolidându-și poziția între cele mai importante mărci accesibile de pe continent.

Ce urmează?


Scăderea abruptă a înmatriculărilor din România vine într-un moment în care industria auto europeană își reface cu greu echilibrul, după ani afectați de pandemie, criza semiconductorilor și tranziția forțată spre electrificare. În cazul României, factorii specifici — precum întârzierea lansării programelor Rabla, instabilitatea fiscală, dobânzile ridicate la credite auto sau lipsa predictibilității în politicile de mediu — pot amplifica declinul.

Dacă tendința continuă și în lunile următoare, România riscă să devină piață marginală pentru constructori, ceea ce poate afecta și atractivitatea investițională în sectorul auto.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0539
Diferența -0.0006
Zi precendentă 5.0545
USD
Azi 4.3207
Diferența -0.0366
Zi precendentă 4.3573
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0539 RON
USD flag1 USD = 4.3207 RON
GBP flag1 GBP = 5.8325 RON
CHF flag1 CHF = 5.3868 RON
AUD flag1 AUD = 2.8038 RON
DKK flag1 DKK = 0.6771 RON
CAD flag1 CAD = 3.1246 RON
HUF flag1 HUF = 0.0127 RON
JPY flag1 JPY = 0.0293 RON
NOK flag1 NOK = 0.4273 RON
SEK flag1 SEK = 0.4535 RON
XAU flag1 XAU = 467.7917 RON
Monede Crypto
1 BTC = 484600.85RON
1 ETH = 19692.50RON
1 LTC = 480.81RON
1 XRP = 12.72RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET20811.100.59%
BET-BK3991.120.53%
BET-EF1128.450.69%
BET-FI70910.791.71%
BET-NG1518.580.83%
BET-TR48289.150.58%
BET-TRN46689.640.58%
BET-XT1779.070.64%
BET-XT-TR4041.810.64%
BET-XT-TRN3917.920.64%
BETAeRO952.420.63%
BETPlus3049.460.55%
RTL46504.430.63%

Opinii

Adrian Negrescu / Foto: Agerpres

Adrian Negrescu: Pilonul II de pensii, un fel de ajutor de înmormântare

- Pilonul II, „bani de buzunar” sau „ajutor de...

Adrian Negrescu

Adrian Negrescu, despre recesiune: Este o boală prin care trebuie să trecem

Datele publicate de INS arată  o creștere de...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel