Presată să acționeze, UE redefinește parametrii cheltuielilor pentru apărare

Simona Haiduc |
Data publicării:
Militari / FOTO: Freepik
Militari / FOTO: Freepik

Nevoia urgentă de investiții militare.

Uniunea Europeană (UE) se confruntă cu necesitatea de a mobiliza sute de miliarde de euro pentru a întări apărarea statelor membre. În acest context, Bruxelles-ul a decis să redeseneze rapid criteriile care definesc cheltuielile militare, după ce până acum s-a bazat pe o definiție mai strictă.

Summit crucial pentru securitatea europeană

Liderii celor 27 de state membre urmează să se angajeze joi, în cadrul unui summit la Bruxelles, să consolideze capacitatea militară și economică a UE. Această decizie vine pe fondul incertitudinilor legate de relațiile comerciale și de securitate cu Statele Unite sub administrația Donald Trump, dar și în contextul sprijinului continuu pentru Ucraina.

Pentru a crește investițiile militare și a proteja flancul estic al Europei în fața amenințării ruse, UE a decis ca cheltuielile de apărare să fie exceptate de la regulile privind deficitul bugetar timp de patru ani.

Redefinirea cheltuielilor militare

Deși aceste investiții vor contribui la compensarea deceniilor de subfinanțare a securității continentului, ele vor fi permise doar dacă statele membre ajung la un acord privind ce anume trebuie inclus în categoria cheltuielilor de apărare.

Până acum, UE clasifica anumite proiecte în alte categorii de cheltuieli. De exemplu, construcția unei fabrici de muniție era considerată investiție în infrastructură, nu cheltuială de apărare. Acest lucru a fost evident în cazul Poloniei, care a început să construiască o fabrică de 5 miliarde de zloți (1,2 miliarde de euro) și a descoperit că nu se încadra în definiția oficială a cheltuielilor militare.

Prin aceste schimbări, UE încearcă să accelereze investițiile în apărare și să se adapteze rapid la noua realitate geopolitică.

UE extinde definiția cheltuielilor de apărare

Până în prezent, Uniunea Europeană a avut o definiție destul de strictă a cheltuielilor de apărare, incluzând doar echipamentele livrate (tancuri, avioane, tunuri) și excluzând costurile pentru formare, angajare și salarizare a echipajelor de tancuri, piloților și mecanicilor.

Extinderea domeniului de aplicare

Această definiție urmează să fie lărgită pentru a include majoritatea produselor legate de apărare, inclusiv bunurile cu dublă utilizare, care pot avea atât un scop militar, cât și civil. Exemplele includ:

  • Întărirea drumurilor și podurilor pentru a facilita trecerea tancurilor
  • Producția de drone, elicoptere, sateliți și radare
  • Construirea de adăposturi subterane
  • Alinierea la standardele NATO

Noua definiție este mai apropiată de criteriile NATO, care solicită statelor membre să aloce cel puțin 2% din PIB pentru cheltuieli militare. Cu toate acestea, NATO oferă o marjă largă de interpretare, lăsând la latitudinea fiecărui stat să stabilească ce se încadrează în acest prag.

Divergențe între statele membre

În cadrul negocierilor, unele state au propus extinderea definiției cheltuielilor de apărare, însă anumite solicitări au fost respins de oficialii europeni:

Italia a cerut includerea costurilor de gestionare a imigrației nord-africane, însă UE a refuzat, argumentând că protecția frontierelor nu este considerată apărare, decât dacă se referă la structuri militare împotriva unei invazii.

Spania a propus ca proiectele legate de schimbările climatice să fie incluse în cheltuielile de apărare, însă și această solicitare a fost respinsă.

Cazul securității cibernetice

Deși securitatea cibernetică nu este considerată parte a apărării, UE ar putea accepta ca echipamentele IT achiziționate de armată pentru a preveni atacurile cibernetice să fie încadrate în această categorie.

„Ideea este ca aceste cheltuieli să fie relevante pentru apărare”, a declarat un oficial al UE, subliniind nevoia unei definiții clare, dar și flexibile.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.067
Diferența 0.0000
Zi precendentă 5.067
USD
Azi 4.2778
Diferența 0.0000
Zi precendentă 4.2778
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0670 RON
USD flag1 USD = 4.2778 RON
GBP flag1 GBP = 5.8389 RON
CHF flag1 CHF = 5.4387 RON
AUD flag1 AUD = 2.8544 RON
DKK flag1 DKK = 0.6788 RON
CAD flag1 CAD = 3.1107 RON
HUF flag1 HUF = 0.0130 RON
JPY flag1 JPY = 0.0292 RON
NOK flag1 NOK = 0.4358 RON
SEK flag1 SEK = 0.4624 RON
XAU flag1 XAU = 504.5467 RON
Monede Crypto
1 BTC = 502050.69RON
1 ETH = 19690.67RON
1 LTC = 496.52RON
1 XRP = 13.27RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET20891.990.11%
BET-BK4042.000.20%
BET-EF1131.550.13%
BET-FI73501.09-0.29%
BET-NG1524.750.22%
BET-TR48482.790.11%
BET-TRN46876.270.11%
BET-XT1789.600.08%
BET-XT-TR4066.170.08%
BET-XT-TRN3941.500.08%
BETAeRO950.87-0.20%
BETPlus3059.840.10%
RTL46744.790.11%

Opinii

Portul Constanța / Foto: kepass / Pixabay
Analistul economic Adrian Negrescu / FOTO: Facebook

Negrescu: TVA-ul ne „sângerează” bugetul, taxarea inversă e soluția

Adrian Negrescu: Extinderea taxării inverse, o...

Cristian Popa, BNR

Cele trei sectoarele unde România nu găsește oameni. Avertisment din partea BNR

BNR: România are un deficit de forță de muncă...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel