Ce prevede noua lege și ce se schimbă concret
Legea nr. 240/2025, care modifică Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, introduce mai multe excepții de la susținerea probei teoretice pentru obținerea unor categorii de permis. Ideea centrală este recunoașterea experienței practice acumulate deja de șoferi sau motocicliști, considerată suficientă pentru a justifica eliminarea unui nou examen teoretic.
Prima categorie vizată este cea a tinerilor care au obținut permisul de conducere categoria B1 la vârsta de 16 sau 17 ani. Dacă aceștia pot dovedi că au acumulat minimum un an de experiență la volanul unui vehicul din categoria B1 și îndeplinesc celelalte condiții prevăzute de lege, vor putea obține permisul categoria B fără a mai susține proba teoretică. Practic, examenul va fi simplificat, accentul mutându-se exclusiv pe componenta practică.
Citește și: Ai permis și certificat de handicap? Pregătește-te de reevaluare
Facilități importante pentru motocicliști
Modificările sunt poate și mai relevante pentru zona moto, unde traseul A1 – A2 – A a fost adesea criticat ca fiind excesiv de birocratic. Potrivit noilor reguli, deținătorii permisului A1 care doresc să obțină categoria A2, respectiv cei care dețin A2 și vor să treacă la categoria A, sunt exceptați de la proba teoretică dacă au minimum doi ani de experiență pe categoria inferioară. În aceste situații, rămân aplicabile doar celelalte condiții prevăzute de lege, inclusiv promovarea probei practice.
Legea introduce și o prevedere suplimentară pentru șoferii care dețin deja permis categoria B. Dacă aceștia fac dovada absolvirii cursurilor teoretice și practice pentru categoria A sau A2, vor fi exceptați de la susținerea probei teoretice și vor trebui să promoveze doar examenul practic. Măsura ar putea stimula tranziția șoferilor auto către motociclete, într-un context în care mobilitatea urbană și costurile de transport devin teme tot mai sensibile.
Debirocratizare și aliniere la practicile europene
Dincolo de efectele imediate pentru candidați, schimbările reflectă o abordare mai flexibilă a statului față de procesul de examinare auto. În multe state europene, experiența demonstrată pe o categorie inferioară este deja suficientă pentru a elimina repetarea probei teoretice, considerată redundantă. România face astfel un pas în aceeași direcție, reducând timpul, costurile și stresul asociate obținerii unui permis superior.
Pentru școlile de șoferi, modificările pot însemna o reașezare a ofertei de cursuri, cu un accent mai mare pe pregătirea practică și mai puțin pe pachetele standard de teorie. În același timp, piața moto ar putea beneficia de un impuls suplimentar, mai ales în rândul tinerilor și al șoferilor care cochetează cu ideea de a trece pe două roți.
Ce urmează
Legea a fost promulgată și publicată, iar Ministerul Afacerilor Interne are la dispoziție 60 de zile pentru a modifica procedura de examinare pentru obținerea permisului de conducere, astfel încât noile reguli să poată fi aplicate efectiv. Până atunci, școlile de șoferi, instructorii și candidații așteaptă normele concrete care vor clarifica modul de implementare a acestor facilități.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.


1 BTC = 378377.27RON
1 ETH = 12671.77RON
1 LTC = 344.47RON
1 XRP = 8.07RON 





