Producătorii auto chinezi și europeni se pregătesc să se confrunte săptămâna viitoare la salonul auto de la München, pe fondul unei competiții tot mai acerbe pe piața europeană, unde giganți consacrați precum Volkswagen se văd provocați de liderul chinez al vehiculelor electrice BYD, dar și de noi veniți precum GAC și Changan.
IAA Mobility, cel mai mare salon auto bienal al continentului, are loc într-un moment dificil pentru constructorii europeni, care pierd teren în China – cea mai mare piață auto din lume – în mijlocul unui „război al prețurilor” descris de unii executivi drept „darwinian”.
Pentru a scăpa de presiunile interne, producătorii chinezi se extind masiv în Europa, în frunte cu BYD, ale cărui vânzări globale au urcat la 4,2 milioane de unități în 2024, de zece ori mai mult decât în 2019.
„Este Europa versus China”, spune Pedro Pacheco, vicepreședinte de cercetare la Gartner. „Chinezii încearcă să crească în Europa, iar europenii încearcă să riposteze cu modele electrice și software.”
La München, BYD va fi însoțit de Changan, GAC și brandul Hongqi al grupului FAW. „China nu doar că s-a întors, dar este mai prezentă ca niciodată”, afirmă Jan Heckman, șef de divizie în cadrul asociației auto germane VDA, subliniind că numărul expozanților chinezi este cu 40% mai mare decât în 2023.
Datele JATO Dynamics arată că mărcile chineze aproape și-au dublat cota de piață în Europa în primele șapte luni din 2025, ajungând la 4,8%. Potrivit estimărilor McKinsey, acestea ar putea ajunge la nivelul actual al mărcilor japoneze (14%) sau coreene (9%).
Războiul comercial mută atenția asupra Europei
Expansiunea vine în ciuda tarifelor impuse recent de Uniunea Europeană vehiculelor electrice fabricate în China. „Tarifele nu îi vor opri pe chinezi”, spune Xing Zhou, partener la AlixPartners. „Cum SUA nu este accesibilă din motive politice, Europa rămâne singura opțiune.”
Hongqi, marca preferată cândva de Mao Zedong, își va prezenta modelele EHS5, EHS7 și EHS9, împreună cu o strategie europeană. Chery, cel mai mare exportator auto din China, va lansa în Germania mărcile Omoda și Jaecoo, în timp ce BYD va aduce Denza și sedanul plug-in hybrid Seal 6 DM-i Touring.
Până în iulie, vânzările europene ale BYD au crescut cu 290%, depășind 84.000 de unități. Vânzările mai slabe de pe piața chineză și scăderea producției pun o presiune suplimentară pentru creșterea rapidă pe piața europeană.
Constructorii europeni, printre care Mercedes-Benz, BMW și Renault, pregătesc un contraatac puternic. „Din punct de vedere al produselor, ediția din acest an a IAA este mult mai importantă pentru producătorii europeni și germani decât în urmă cu doi sau patru ani”, spune Harald Deubener, partener senior la McKinsey.
BMW va prezenta SUV-ul iX3, primul model din gama „Neue Klasse” de vehicule electrice. Renault va lansa noua Clio 6, iar Mercedes-Benz va dezvălui primul model din noua generație GLC EV. Volkswagen pregătește hatchback-ul ID.Polo EV, care ar urma să coste sub 25.000 de euro și să ajungă pe piață în 2026.
„Nu mai vorbim doar despre modele de nișă, ci despre mașini de volum real”, explică Deubener.
În schimb, unii analiști atrag atenția că producătorii europeni au răspuns prea lent la provocarea Chinei. „Occidentalii au fost prea comozi”, spune Phil Dunne, director la Stax. „Va trebui să se obișnuiască cu o cotă de piață mai mică, pentru că chinezii sunt aici să rămână.”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.