Concurentul chinez al A320 și Boeing 737Max efectuează primul zbor

Simona Haiduc |
Data publicării:
Un avion care împlinește un vis al Chinei
Un avion care împlinește un vis al Chinei

Cu această ocazie aeronava dezvoltată și construită în China de societatea de stat Comac, va porni, duminică, pe cea mai aglomerată rută aeriană internă a țării.

Nu este un zbor ca toate celelalte. Este un eveniment. Atât pentru constructor, cât și pentru industria chineză.  Duminica, la ora locală 10:45 a.m. (2:45 a.m. GMT), un C919 în culorile companiei China Eastern va decola de pe aeroportul din Shanghai cu destinația Beijing. Primul zbor comercial al acestei aeronave mediu-curier ilustrează dorința Chinei de a zdruncina actualul duopol format de Airbus și Boeing.

Livrat în decembrie anul trecut către China Eastern, aeronava va parcurge, duminică, cei 1.075 de kilometri care separă cele două orașe în puțin mai puțin de două ore și jumătate.

Un pas simbolic

Cu aceste prime zboruri comerciale, China face  extrem de simbolic. Construit de Commercial Aircraft Corporation of China (Camac), companie deținută de stat, după cinci ani de teste, C919 a fost certificat în iulie 2022. Conceput pentru a transporta, în versiunea sa standard, 158 de pasageri pe o lungime de 5.500 km, este a doua aeronavă comercială dezvoltată de China. Mult mai ambițios decât ARJ21, care este în primul rând un avion regional, C919 este primul avion modern de linie pe distanțe medii, proiectat și construit conform normelor occidentale.

A fost gândit pentru a concura direct cu Airbus A320 (are aproape aceleași dimensiuni, cu un fuselaj de 36 de metri lungime) și Boeing 737 MAX. Iar Beijingul speră că C919 va ocupa 10% din piața chineză până în 2025, în timp ce în prezent Airbus și Boeing reprezintă 98%. La începutul anului 2023, Comac a anunțat că a primit peste 1.200 de comenzi pentru noul său avion. Și-a propus să producă anual 150 de dispozitive până în 2028.

De asemenea, va permite Beijingului să-și afirme puțin mai mult ambițiile și să-și manifeste independența economică față de Occident. A nu avea un avion „made in China” înseamnă a fi „la mila altora”, a deplâns președintele Xi Jinping în 2014.

Dependența de străinătate

Totuși, dacă C919 este un subiect de mândrie pentru Beijing și poartă ștampila „made in China”, aparatul depinde în mare măsură de tehnologiile din străinătate, având în vedere că aproximativ 40% din piese sunt furnizate de producători din afara țării.

Este vorba, în primul rând, de motoarelor LEAP, fabricate de CFM International, un joint venture între americanul GE Aviation și francezul Safran Aircraft Engines, care echipează și A320. La fel, trenul de aterizare a fost proiectat de germanul Liebherr.

Ideea unui avion „made in China” datează din anii 1970
În anii 1970, China lui Mao încercase deja să lanseze un avion de linie „made in China”: Y-10. Dar proiectul acestui aparat cu patru motoare de inspirație sovietică s-a încheiat cu un eșec tehnologic și comercial amar, inclusiv cu aviația civilă chineză.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9775
Diferența 0.0000
Zi precendentă 4.9775
USD
Azi 4.3787
Diferența 0.0000
Zi precendentă 4.3787
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9775 RON
USD flag1 USD = 4.3787 RON
GBP flag1 GBP = 5.8518 RON
CHF flag1 CHF = 5.3042 RON
AUD flag1 AUD = 2.8007 RON
DKK flag1 DKK = 0.6669 RON
CAD flag1 CAD = 3.1664 RON
HUF flag1 HUF = 0.0123 RON
JPY flag1 JPY = 0.0306 RON
NOK flag1 NOK = 0.4226 RON
SEK flag1 SEK = 0.4539 RON
XAU flag1 XAU = 461.6339 RON
Monede Crypto
1 BTC = 422243.78RON
1 ETH = 8049.28RON
1 LTC = 391.06RON
1 XRP = 9.69RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17156.94-1.60%
BET-BK3194.92-1.55%
BET-EF934.31-1.72%
BET-FI61049.86-0.60%
BET-NG1235.42-2.25%
BET-TR37833.93-1.60%
BET-TRN36774.45-1.60%
BET-XT1471.94-1.44%
BET-XT-TR3190.79-1.44%
BET-XT-TRN3108.09-1.44%
BETAeRO839.30-0.38%
BETPlus2530.38-1.52%
RTL38284.08-1.65%

Opinii

Avertisment dur de 1 Mai. Coșea: România nu-și mai permite vacanțe, doar iluzii!

Profesorul Mircea Coșea critică mini-vacanțele...

Joseph Stiglitz

Joseph Stiglitz: Trump, fără busolă economică: Lumea se întoarce la granițe și taxe

Profesorul și laureatul Premiului Nobel pentru...

Cosmin Marinescu

România Europeană – tablou grafic comparativ în Economic@BNR

Cu susținerea Consiliului de Administrație al...

Comunicate de presa

Panouri fotovoltaice / Foto: Freepik

Parcuri fotovoltaice. Alte 60 de contracte semnate cu primării și entități publice

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, anunță...

Panouri fotovoltaice /FOTO: Pagina de Facebook a AFM

Guvernul a aprobat bugetul Administrației Fondului pentru Mediu pentru anul 2025

În ședința de Guvern de astăzi, la propunerea...

Leadership creativ

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel