Un vechi portavion cutreieră mările, în căutarea unui port care să-l primească

Vechiul portavion a fost cumpărat pentru fier vechi, dar nu este primit de nici un port
Vechiul portavion a fost cumpărat pentru fier vechi, dar nu este primit de nici un port

Fosta navă amiral a Marinei militare franceze, portavionul Foch, devenit Sao Paulo în 2000 când a trecut sub pavilion brazilian, cutreieră mările în căutarea unui port de refugiu, cu riscul de a ajunge pe fundul oceanului.

Vechea navă, lungă de 266 de metri, plin de azbest, vopsea și alte deșeuri toxice, a fost remorcat, la sfârșitul săptămânii trecute de Marina braziliană, la 315 kilometri de coasta Braziliei. S-a precizat însă că, având în vedere starea de avansată de deteriorare și "riscul ridicat" pe care îl reprezintă pentru mediu, autoritățile nu vor permite portavionului să intre în vreun port sau în apele teritoriale ale țării. 

Fostul portavion, care a servit Marina Militară a Franței timp de 37 de ani, a fost remorcat anterior de o navă olandeză pentru a-l duce la șantierul naval Sok Denizcilik, din Turcia, care l-a cumpărat, în aprilie 2021, pentru fier echi. Ankara a avertizat însă că va renunța la portavion dacă nu se va găsi un port are să-l găzduiască. 

Organizațiile de mediu avertizează că vechea navă, construită la sfârșitul anilor 1950 la Saint-Nazaire, în vestul Franței, și-ar putea încheia viața pe fundul oceanului. Ele se tem de o "operațiune de sabotaj" din partea autorităților braziliene. Marina braziliană "se pregătește acum să comită o crimă majoră de mediu pe mare", a atras atenția Jim Puckett, directorul Basel Action Network (BAN), afirmând într-un comunicat că se teme că va "scufunda" coca "folosind o scuză falsă".

Pachet toxic

"Este îngrijorător să avem un pachet toxic de 30.000 de tone pe mare, al cărui destinatar nu este cunoscut", a declarat asociația Robin Hood. Organizațiile de mediu fac apel la noul președinte Luiz Inacio Lula da Silva, care, aflat la al treilea mandat, s-a declarat pregătit să lupte pentru mediu.

"Îi cerem președintelui Lula, în calitate de comandant-șef al Marinei braziliene, să intervină imediat și să dea ordinul de a aduce Sao Paulo înapoi la Rio de Janeiro", afirmă Platforma pentru dezmembrarea navelor, argumentând că dacă Brazilia ar scufunda "intenționat" corpul navei, acest lucru "ar echivala cu o crimă de mediu sponsorizată de stat".

Fosta glorie a Royale, capabilă să catapulteze avioane de 12-15 tone la viteze de 150 de noduri la decolare, a fost cumpărat de Brazilia în 2000. Cu toate acestea, din cauza vârstei și a mai multor probleme, inclusiv un incendiu la bord în 2005, și pentru că modernizarea ar fi costat prea mult, țara a decis să se debaraseze de portavion.

În iunie 2022, șantierul naval Sok Denizcilik a obținut autorizația din partea autorităților braziliene de a o transporta în Turcia pentru dezmembrare. Cu toate acestea, la sfârșitul lunii august, în timp ce se afla în Strâmtoarea Gibraltar, autoritățile turcești de mediu au indicat că nava nu mai este binevenită.

Nava geamănă

Brazilia a permis apoi întoarcerea navei, dar fără să-i permită să acosteze, deși autoritățile au fost avertizate că ultimele verificări au scos în evidență starea de deplorabilă a carcasei portavionului. De atunci, nava navighează la viteză redusă fără o țintă anume. 

Agenția braziliană de mediu Ibama, care răspunde în Brazilia de aplicarea Convenției de la Basel privind circulația transfrontalieră a deșeurilor periculoase, a indicat pe site-ul său de internet că a solicitat intervenția Marinei braziliene.

Povestea fostei nave amiral a Marinei franceze, care a luat parte la operațiunile aeriene ale NATO împotriva Iugoslaviei în primăvara anului 1999, în timpul crizei din Kosovo, amintește de cea a navei surori, Clemenceau. Acesta din urmă a fost scoasă din uz în 2010 în Marea Britanie, după ce prezența ei a fost interzisă în India. în urma unei dezbateri aprinse privind prezența azbestului la bord.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.8962
Diferența -0.0060
Zi precendentă 4.9022
USD
Azi 4.555
Diferența -0.0197
Zi precendentă 4.5747
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 08-02-2023
EUR flag1 EUR = 4.8962 RON
USD flag1 USD = 4.5550 RON
GBP flag1 GBP = 5.5088 RON
CHF flag1 CHF = 4.9559 RON
AUD flag1 AUD = 3.1791 RON
DKK flag1 DKK = 0.6578 RON
CAD flag1 CAD = 3.4061 RON
HUF flag1 HUF = 0.0126 RON
JPY flag1 JPY = 0.0348 RON
NOK flag1 NOK = 0.4449 RON
SEK flag1 SEK = 0.4326 RON
XAU flag1 XAU = 275.4827 RON
Monede Crypto
1 BTC = 104532.38RON
1 ETH = 7525.91RON
1 LTC = 450.85RON
1 XRP = 1.81RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.71% p.a.
ROBOR:
3 luni: 7.14%
6 luni: 7.47%
12 luni: 7.85%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 12244.99 -0.76%
BET-BK 2337.46 -0.26%
BET-FI 50028.97 -0.02%
BET-NG 918.34 0.30%
BET-TR 23816.92 -0.76%
BET-TRN 23698.01 -0.76%
BET-XT 1066.43 -0.72%
BET-XT-TR 2061.44 -0.71%
BET-XT-TRN 2051.83 -0.71%
BETAeRO 892.85 0.19%
BETPlus 1830.12 -0.73%
RTL 27269.78 -1.10%

Opinii

Analistul face o analiză a rezervelor / Foto: Freepik

Cât de pregătită este România pentru frigul care se anunță

Dumitru Chisăliță, expert în energie, face o...

Adrian Negrescu
Sunt trei factori care vor determina această evoluție

Prețul benzinei. Adrian Negrescu spune ce se va întâmpla de luna viitoare

Analistul economic Adrian Negrescu a vorbit...

Comunicate de presa

3Sun

Viitorul energiei prinde contur cu 3Sun în Catania

Președintele Enel, Michele Crisostomo,...

Discuțiile s-au purtat în Azerbaidjan

Romgaz și Socar au semnat un nou contract pentru livrarea de gaze în România

S.N.G.N Romgaz S.A. și SOCAR TRADING, filiala...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2023 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.1.0