Urmărește dezbaterea live

Românii au cheltuit mai mult în pandemie

Matei Ion |
Data publicării:
Românii au făcut cheltuieli frenetice în pandemie
Românii au făcut cheltuieli frenetice în pandemie

Cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum au crescut în România, în primul trimestru al anului, cu aproape 14%, comparativ cu perioada similară a anului trecut, în timp ce mărcile private au câştigat teren în faţa celor naţionale şi au ajuns să acopere 21% din vânzările totale, arată datele GfK Consumer Panels & Services.

Studiul care monitorizează comportamentul de cumpărare al familiilor din România evidenţiază faptul că, în intervalul ianuarie - martie 2020, pe fondul panicii generate de pandemia de COVID-19, dar şi al primelor măsuri impuse de autorităţi, stocurile făcute de către români s-au tradus printr-o majorare cu 11% a cantităţilor de bunuri de larg consum cumpărate, faţă de trimestrul I din 2019.

În acest context, şi cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum s-au majorat cu aproape 14%, raportat la perioada de referinţă.

Din perspectiva canalelor de cumpărare, românii s-au orientat către comerţul de proximitate, magazinele mici moderne şi discounterii înregistrând astfel cele mai mari creşteri, în primul trimestru al anului. În acelaşi timp, vânzările au crescut mult şi în hipermarketuri şi supermarketuri, iar comerţul tradiţional a înregistrat un salt ceva mai moderat, se menţionează în studiul de specialitate.

Studiu. Românii vor "rupe" ușile restaurantelor după terminarea pandemiei

Potrivit sursei citate, pe segmentul comerţului online, în T1 2020 vs T1 2019, cu 13% mai multe familii şi-au făcut cumpărăturile de larg consum de la distanţă. În plus, au fost cu 43% mai multe familii care au achiziţionat în mod repetat din online.

Cu toate acestea, în România comerţul online de bunuri de larg consum rămâne încă într-un stadiu incipient şi acoperă mai puţin de 1% din vânzări, din cauza unui nivel redus de acoperire, susţin realizatorii cercetării.

La capitolul produselor cumpărate, s-a înregistrat o consolidare a mărcilor private. Astfel, în primul trimestru al anului în curs, mărcile private au câştigat teren în faţa mărcilor naţionale şi au ajuns să acopere 21% din vânzările totale de bunuri de larg consum.

"Românii au cumpărat astfel de produse mai des decât anul trecut şi au cheltuit sume mai mari la vizită în magazin. Vânzările de mărci private s-au majorat cel mai mult în magazinele moderne de proximitate şi în discounteri. Exemple de categorii în care mărcile private au reuşit să îşi crească cel mai mult numărul de cumpărători sunt: apa, vinul, şampania şi băuturile spirtoase, dar şi detergenţii de rufe, produsele pentru curăţenie, produsele de hârtie, produsele pentru bebeluşi sau produsele pentru animalele de companie", relevă concluziile studiului citat.

Consultanţii subliniază că, din punct de vedere macroeconomic, raportat la cele mai recente estimări oficiale şi cel puţin momentan, România a reuşit să evite recesiunea. "PIB-ul României a avut un avans de 2,7% în primul trimestru al acestui an, în timp ce PIB-ul UE a înregistrat un declin de 3,2% faţă de perioada similară a anului trecut, cea mai mare scădere din 2019 şi până acum. Totuşi, această evoluţie include doar primele săptămâni de criză. Fondul Monetar Internaţional a revizuit previziunea pentru economia României de la +3,5% la începutul anului la minus 5%", se arată în document.

GfK Consumer Panels & Services este un studiu de tip continuu care monitorizează comportamentul de cumpărare al familiilor din România pe baza unui eşantion reprezentativ naţional. Datele sunt colectate prin scanarea codurilor de bare ale produselor aduse acasă, indiferent de canalul de achiziţie (retail modern, retail tradiţional etc.). 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play
DC Media Group Audience

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.973
Diferența 0.0020
Zi precendentă 4.971
USD
Azi 4.6085
Diferența 0.0193
Zi precendentă 4.5892
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 29-03-2024
EUR flag1 EUR = 4.9730 RON
USD flag1 USD = 4.6085 RON
GBP flag1 GBP = 5.8167 RON
CHF flag1 CHF = 5.0914 RON
AUD flag1 AUD = 2.9924 RON
DKK flag1 DKK = 0.6668 RON
CAD flag1 CAD = 3.3896 RON
HUF flag1 HUF = 0.0126 RON
JPY flag1 JPY = 0.0305 RON
NOK flag1 NOK = 0.4255 RON
SEK flag1 SEK = 0.4316 RON
XAU flag1 XAU = 327.8351 RON
Monede Crypto
1 BTC = 322211.76RON
1 ETH = 16324.55RON
1 LTC = 457.85RON
1 XRP = 2.85RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.90% p.a.
ROBOR:
3 luni: 6.06%
6 luni: 6.08%
12 luni: 6.08%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 16964.56 0.21%
BET-BK 3105.01 0.03%
BET-FI 60751.09 0.08%
BET-NG 1222.24 0.42%
BET-TR 35199.43 0.21%
BET-TRN 34388.12 0.21%
BET-XT 1447.65 0.16%
BET-XT-TR 2969.97 0.16%
BET-XT-TRN 2906.40 0.16%
BETAeRO 1082.40 -0.21%
BETPlus 2502.65 0.20%
RTL 37270.86 0.20%

Opinii

Analistul Adrian Negrescu explicând cum stau lucrurile / FOTO: Facebook

Plafonarea prețurilor. Adrian Negrescu: Este doar o măsură de imagine, nimic altceva

Propunere controversată pe masa Executivului:...

Adrian Negrescu

Guvernul a uitat de austeritate (document). Negrescu: Drumul spre recesiune este bătut!

Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere...

Un muncitor instalează o centrală termică / Foto: Freepik

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel