Prețul petrolului a urcat considerabil, carburanții nu s-au scumpit

Prețurile la benzină și motorină au rămas aceleași
Prețurile la benzină și motorină au rămas aceleași

Prețul petrolului s-a menținut, miercuri dimineață, la valori apropiate de maximele ultimelor zece luni, o creștere care nu s-a reflectat, deocamdată, și în prețul carburanților. 

Miercuri, puțin după ora 08:00, barilul de petrol Brent cu livrare în noiembrie se tranzacționa la 89,85 dolari, în scădere cu 0,22%, după ce marți seară a urcat cu 1,16%, depășind pragul de 90 de dolari, la 90,04 dolari, cel mai ridicat nivel de la jumătatea lunii noiembrie 2022. În ceea ce privește țițeiul american marca West Texas Intermediate (WTI), cu scadența în octombrie, el a fost cotat la 86,54 dolari, în scădere cu 0,17%, după ce în seara precedentă urcase cu 1,26%, până la 86,69 dolari, tot cel mai ridicat nivel din ultimele aproape zece luni...

Marți, Arabia Saudită s-a angajat să mențină reducerea producției cu un milion de barili pe zi (bpd) până la sfârșitul lunii decembrie, măsură în vigoare deja din luna iulie. Ministerul Energiei a precizt, totuși, că această strategie va fi "revizuită lunar", lăsându-și libertatea de a crește sau de a reduce obiectivul de aproximativ nouă milioane de barili pe zi. În același timp, Rusia a promis că nu va livra pe piață 300.000 de barili pe zi în ultimele trei luni ale anului, după ce și-a redus volumele cu 500.000 de barili pe zi în august și cu 300.000 în septembrie.

Deficit pe piețe

"Fundamentele erau puternice înainte de acest lucru, dar acesta este un punct de cotitură", a comentat Phil Flynn de la Price Futures Group. "Arată că OPEC (Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol) și Rusia sunt hotărâte să își reducă oferta și să arate că domină piața mondială". Experții de la Rystad prognozează acum un deficit de 2,7 milioane de barili pe zi în ceea ce privește oferta față de cerere în ultimul trimestru al anului.

Măsurile drastice luate de saudiți și de ruși au un impact cu atât mai mare asupra pieței, cu cât niciun mare producător nu pare să fie în măsură să compenseze total sau parțial acest deficit. În Statele Unite, numărul de sonde în producție a atins cel mai scăzut nivel din ultimele 19 luni, iar industria adoptă o abordare prudentă, în special în sectorul petrolului de șist.

Pentru orice eventualitate

"Marea întrebare este dacă saudiții sunt îngrijorați de cerere" în trimestrul al patrulea, "în special în China, în măsura în care iau măsuri preventive", s-a întrebat Jorge Leon de la Rystad. Dar pentru Phil Flynn, "nu cererea este problema. Ea rămâne la niveluri record", în ciuda indicatorilor de activitate slabi observați recent în Europa și China, în timp ce economia americană încetinește ușor.

Faptul că piața se află într-o situație de "backwardation" accentuată, adică cu prețuri mult mai mari pentru o livrare viitoare decât pentru un termen limită în decembrie sau ianuarie, ilustrează clar dezechilibrul actual, a subliniat Phil Flynn. "Există nervozitate, alimentată de teama că oferta nu va fi suficientă peste câteva luni", a insistat analistul. "Oamenii cumpără acum pentru a se aproviziona.

Benzina și motorina

Între timp, prețurile la benzină și motorină au rămas, practic, neschimbate de aproape o săptămână, un fenomen oarecum nefiresc în condițiile unei piețe a petrolului extrem de activă și înscrisă pe un trend ascendent pe termen mediu. Posibil să fie vorba despre liniștea dinaintea unei viitoare furtuni, cu creșteri importante de prețuri. Totuși, nu trebuie uitat că scumpirea combustibililor din ultima cel puțin o lună și jumătate a fost determinată și de sezonul concediilor, care s-a încheiat. Oamenii au revenit din vacanțe, nu se mai circulă atât de mult și, implicit, cererea pentru benzină și motorină s-a redus. Privind lucrurile din această perspectivă, nu se poate spune decât că a fost vorba despre o creștere conjuncturală. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play
DC Media Group Audience

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9707
Diferența -0.0004
Zi precendentă 4.9711
USD
Azi 4.6638
Diferența 0.0157
Zi precendentă 4.6481
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 21-09-2023
EUR flag1 EUR = 4.9707 RON
USD flag1 USD = 4.6638 RON
GBP flag1 GBP = 5.7329 RON
CHF flag1 CHF = 5.1566 RON
AUD flag1 AUD = 2.9882 RON
DKK flag1 DKK = 0.6668 RON
CAD flag1 CAD = 3.4561 RON
HUF flag1 HUF = 0.0128 RON
JPY flag1 JPY = 0.0315 RON
NOK flag1 NOK = 0.4322 RON
SEK flag1 SEK = 0.4182 RON
XAU flag1 XAU = 288.5847 RON
Monede Crypto
1 BTC = 123957.13RON
1 ETH = 7399.72RON
1 LTC = 296.76RON
1 XRP = 2.35RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.94% p.a.
ROBOR:
3 luni: 6.40%
6 luni: 6.49%
12 luni: 6.63%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 14389.26 -0.53%
BET-BK 2643.03 -0.67%
BET-FI 54555.53 -1.26%
BET-NG 1070.70 -0.38%
BET-TR 29014.06 -0.53%
BET-TRN 28413.53 -0.53%
BET-XT 1238.44 -0.55%
BET-XT-TR 2481.15 -0.55%
BET-XT-TRN 2432.86 -0.55%
BETAeRO 899.39 0.18%
BETPlus 2140.10 -0.54%
RTL 31136.62 -0.84%

Opinii

Profesorul de economie, Mircea Coșea
Siemens Energy înregistrează pierderi uriașe datorită unor problemele cu turbinele eoliene
Profesorul de economie, Mircea Coșea

S-a reinventat meseria de ”socotitor”

Puțină istorie: prin anii ”50, în prima fază a...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2023 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1