Omiterea notificării UE cu privire la proiectul de lege 5G ar putea duce la un viitor incert pentru digitalizarea României

DCBusiness Team |
Data publicării:

Camera Deputaților a aprobat săptămâna trecută dezbaterea în procedură de urgență a Proiectului de Lege referitor la infrastructurile informatice și de interes național și condițiile implementării rețelelor 5G. Tot săptămâna trecută Bundestag-ul a aprobat Actul de Securitate IT 2.0. Acesta adăugă legii o serie de criterii legate de aspecte politice şi de securitate, pe lângă cele tehnice şi economice în draft-ul de lege ITC, care a fost aprobat de Parlament recent. Reprezentanţi ai Parlamentului german au menţionat că aceste criterii vizează toţi furnizorii de soluţii 5G şi că nu este o măsură ce vizează Huawei în mod explicit.

Deși Germania are o abordare foarte tehnica şi neutră faţă de legea 5G şi jucătorii din piaţă, în România situația este încă departe de a fi definitivată. Termenul dintre depunerea amendamentelor și cel al depunerii raportului oferă un interval de 7 zile în care să se poate aduce toate modificările necesare proiectului de lege. Această fereastră de timp, însă, nu este îndeajuns de amplă pentru ca autoritățile relevante să analizeze și să implementeze recomandările emise prin EU Toolbox, recomandări care să reflecte și cerințele industriei.

În același timp, România trebuie să informeze Comisia Europeană cu privire la proiectul de lege privind tehnologia 5G, în conformitate cu Directiva (EU) 2015/1535, prin care statele membre trebuie să anunţe Comisia cu privire la orice proiect de lege ce conţine reglementări tehnice, înainte de adoptarea acestuia. 

Consiliul European a solicitat UE şi statelor membre să valorifice pe deplin setul de instrumente pentru securitatea cibernetică a reţelelor 5G adoptat la 29 ianuarie 2020 şi, în special, să aplice restricţiile relevante asupra furnizorilor care prezintă risc ridicat pentru activele de bază definite ca fiind esenţiale şi sensibile în evaluările coordonate ale riscurilor la nivelul UE. În cazul în care nu este implementată legislaţia UE, Comisia poate sesiza Curtea de Justiţie, care poate impune sancţiuni financiare.

Consiliul European menţionează că potenţialii furnizori de tehnologie 5G trebuie să fie evaluaţi pe baza unor criterii obiective comune. Ca UE să fie suverană din punct de vedere digital, trebuie să construiască o piaţă unică cu adevărat digitală şi să îşi consolideze capacitatea de a-şi defini propriile norme, de a face alegeri tehnologice autonome şi de a dezvolta şi implementa capacităţi şi infrastructuri digitale strategice.

Conform Directivei 2015/1535, toate statele membre trebuie să fie informate cu privire la reglementările tehnice preconizate de către orice alt stat membru. Această directivă a fost creată pentru promovarea bunei funcţionări a pieţei interne unde trebuie asigurată transparenţa cu privire la iniţiativele naţionale având ca scop stabilirea reglementărilor tehnice. În acest sens, autorităţile europene susţin că este esenţial pentru Comisie să deţină informaţiile necesare înaintea adoptării reglementărilor tehnice.

Astfel că, începând cu data notificării proiectului, există o perioadă de suspendare de trei luni – în cursul căreia statul membru care a făcut notificarea nu poate adopta regulamentul tehnic în cauză – permiţând Comisiei şi celorlalte state membre să examineze textul notificat şi să răspundă în mod adecvat. 

Conform Directivei, statele membre comunică de îndată Comisiei orice proiect de reglementare tehnică, cu excepţia situaţiei în care doar se transpune integral textul unui standard internaţional sau european, caz în care este suficientă informaţia referitoare la standardul în cauză.

În cazul specific al României, proiectul de lege privind tehnologia 5G prevede că solicitarea pentru obţinerea autorizării se depune de către producător la MTIC, iar ulterior aceasta se transmite la CSAT. Solicitarea constă într-o scrisoare de intenţie semnată de reprezentantul legal al producătorului, însoţită de: date de identificare, inclusiv datele reprezentanţilor legali şi limitele împuternicirii acordate; structura de acţionariat a producătorului şi a grupului de societăţi din care face parte, inclusiv informaţii detaliate privind societatea-mamă; o declaraţie pe proprie răspundere care să ateste că producătorul îndeplineşte cumulativ o serie de condiţii (nu se află sub controlul unui guvern străin, în lipsa unui sistem juridic independent; are o structură transparentă a acţionariatului; nu are cunoştinţă de un istoric de conduită corporativă neetică; se supune unui sistem juridic care impune practici corporative transparente).

În acest context, documentul prevede că avizul trebuie să se fundamenteze pe evaluări din perspectiva riscurilor, ameninţărilor şi vulnerabilităţilor la adresa securităţii naţionale şi/sau apărării naţionale.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0831
Diferența -0.0001
Zi precendentă 5.0832
USD
Azi 4.3835
Diferența 0.0093
Zi precendentă 4.3742
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0831 RON
USD flag1 USD = 4.3835 RON
GBP flag1 GBP = 5.8393 RON
CHF flag1 CHF = 5.5054 RON
AUD flag1 AUD = 2.8464 RON
DKK flag1 DKK = 0.6806 RON
CAD flag1 CAD = 3.1284 RON
HUF flag1 HUF = 0.0131 RON
JPY flag1 JPY = 0.0289 RON
NOK flag1 NOK = 0.4364 RON
SEK flag1 SEK = 0.4643 RON
XAU flag1 XAU = 572.5594 RON
Monede Crypto
1 BTC = 473103.18RON
1 ETH = 16640.20RON
1 LTC = 411.22RON
1 XRP = 10.41RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET22139.630.67%
BET-BK4265.350.54%
BET-EF1208.900.70%
BET-FI79363.950.50%
BET-NG1649.810.90%
BET-TR51388.190.67%
BET-TRN49684.410.67%
BET-XT1905.520.67%
BET-XT-TR4331.860.67%
BET-XT-TRN4198.820.67%
BETAeRO965.50-0.12%
BETPlus3228.410.64%
RTL49628.580.69%

Opinii

Alexandru Nazare / Foto: gov.ro

Nazare, după depistarea fraudei cu mașini second-hand: Nimeni nu e mai presus de lege

O nouă schemă de fraudă fiscală de amploare,...

Gabriel Biriș

Gabriel Biriș, reacție la deciziile CCR: Amatorism sau sabotaj?

Avocatul Gabriel Biriș critică dur modul în...

Fermier / Foto: Oana Pavelescu

Mircea Coșea: România va intra într-o criză agricolă

România riscă să intre, în anii următori,...

Comunicate de presa

Banca de Investiții și Dezvoltare

Ministerul Finanțelor și Banca de Investiții și Dezvoltare: noi programe de finanțare pentru IMM-uri

Ministerul Finanțelor și Banca de Investiții...

Mihai Voicu

Industria berii cere stabilitate economică: investiții record și planuri de extindere

Industria berii din România a ajuns la o...

Circulația s-a redeschis pe Transalpina / Foto: Oana Pavelescu

Transfăgărășanul și Transalpina, închise pentru iarnă. Ce sectoare sunt afectate

Compania Națională de Administrare a...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel