Germania ar putea îngropa proiectul avionului de luptă european

Simona Haiduc |
Data publicării:
Avionul american F-35 care încurcă unele socoteli
Avionul american F-35 care încurcă unele socoteli

Proiectul FACS (Future Air Combat System) este blocat de rivalitățile dintre Dassault și Airbus și de îndoielile privind participarea germană. Acest program, care se află în centrul cooperării europene în domeniul apărării, va vedea vreodată lumina zilei?

Va decola vreodată? Nimic nu este mai puțin sigur. Viitorul sistem de luptă aeriană (FACS) se află în impas. Blocat de rivalitățile dintre Dassault și Airbus și de "pas de deux" al Germaniei, acest program, prezentat ca un element-cheie al cooperării europene în domeniul apărării, este în plină degringoladă. 

Programul SCAF este un "sistem de sisteme" articulat în jurul aeronavei și al dronelor care îl însoțesc, toate conectate, prin intermediul unui "cloud de luptă", cu celelalte resurse militare implicate într-o operațiune. Lansat în 2017 de Franța și Germania, cărora li s-a alăturat Spania, proiectul este departe de a fi finalizat, în ciuda unui acord de finanțare interguvernamental semnat la 30 august. Acesta prevede 3,6 miliarde de euro pentru studii detaliate, cunoscute sub numele de "faza 1B", în vederea lansării construcției unui demonstrator de zbor în 2025, un fel de pre-prototip al viitorului avion. Dar de atunci, nimic.

Linii roșii

Dacă cele trei părți s-au pus de acord asupra celor șase "piloni" ai programului (motoare, senzori, drone etc.), nu există consens în privința ultimului element, cel mai important și anume avionul de luptă de nouă generație (NGF). Lucrurile sunt blocate între Dassault, contractorul principal al avionului, și partenerul său Airbus, care reprezintă interesele Germaniei și Spaniei. Atât de mult încât contractele care permit începerea fazei 1B nu au fost încă notificate.

"Sunt gata să semnez, aștept ca Airbus să semneze", a declarat șeful Dassault Aviation, Eric Trappier, punând presiune înaintea unui summit european programat pentru 10 și 11 martie la Versailles. El a declarat presei că Airbus a făcut ce trebuia și a reamintit de "liniile sale roșii": să aibă mijloacele necesare pentru a asigura managementul proiectului de care este responsabil.

"Problema este de cealaltă parte a Rinului

Pretinzând că se află "printre cele mai bune din lume, dacă nu chiar are unele hibe în ceea ce privește comenzile de zbor", Dassault nu intenționează să lase responsabilitatea în seama Airbus. "Dacă există o problemă, aceasta se află de cealaltă parte a Rinului", a spus Trappier.

La rândul său, președintele Airbus, Guillaume Faury, a recunoscut recent că "discuțiile au durat peste așteptări, dar este ceva obișnuit pentru acest tip de negocieri. "Încercăm să facem tot ce putem pentru (...) a găsi un acord și a merge mai departe", a adăugat el. Directorul general al Dassault Aviation nu ezită să agite spectrul unui eșec al programului: "În 2022, va trebui să luăm o decizie, nu putem să stăm și să așteptăm, la un moment dat spunem da sau spunem nu".

Citește și Fiara cu aripi. Avionul de luptă care nu a fost în nicio misiune

SCAF, care ar trebui să înlocuiască avionul de luptă francez Rafale și pe cel german și spaniol Eurofighter până în 2040, pare să fie "din ce în ce mai ipotetic", au avertizat parlamentarii francezi într-un raport recent. În opinia lor, problema nu se reducă însă doar la Dassault și Airbus, pentru că mai sunt și nevoilor imediate ale Germaniei.

Berlinul trebuie să cumpere avioane americane F-18 sau F-35 pentru a-și continua misiunea în cadrul NATO, pentru bombele nucleare americane. De asemenea, au circulat zvonuri conform cărora Spania intenționează să se înscrie pentru F-35, punându-și în pericol participația financiară în Scaf. "Se vorbește tot mai mult că Luftwaffe ar opta pentru F-35 care, dacă ar fi achiziționat, ar elimina nevoia Germaniei de a avea un nou avion de luptă până în 2040", se tem eurodeputații Patricia Mirallès și Jean-Louis Thiérot în raportul lor.

"Vom vedea cu partenerul nostru numărul unu, Germania, dacă prima alegere pe care o va face va fi să semneze contractul SCAF sau să cumpere F-35", a observat Eric Trappier. El a declarat că este "convins că vor cumpăra F-35".

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play
DC Media Group Audience

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9765
Diferența 0.0002
Zi precendentă 4.9763
USD
Azi 4.6373
Diferența -0.0013
Zi precendentă 4.6386
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 26-04-2024
EUR flag1 EUR = 4.9765 RON
USD flag1 USD = 4.6373 RON
GBP flag1 GBP = 5.8018 RON
CHF flag1 CHF = 5.0832 RON
AUD flag1 AUD = 3.0320 RON
DKK flag1 DKK = 0.6673 RON
CAD flag1 CAD = 3.3966 RON
HUF flag1 HUF = 0.0127 RON
JPY flag1 JPY = 0.0296 RON
NOK flag1 NOK = 0.4220 RON
SEK flag1 SEK = 0.4261 RON
XAU flag1 XAU = 350.3208 RON
Monede Crypto
1 BTC = 300094.34RON
1 ETH = 14661.15RON
1 LTC = 407.90RON
1 XRP = 2.44RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.90% p.a.
ROBOR:
3 luni: 6.05%
6 luni: 6.07%
12 luni: 6.07%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 16998.74 0.16%
BET-BK 3124.92 0.14%
BET-FI 60368.03 0.53%
BET-NG 1214.72 -0.01%
BET-TR 35270.32 0.16%
BET-TRN 34457.39 0.16%
BET-XT 1447.99 0.16%
BET-XT-TR 2970.63 0.16%
BET-XT-TRN 2907.02 0.16%
BETAeRO 1064.56 0.45%
BETPlus 2510.90 0.16%
RTL 37325.38 0.15%

Comunicate de presa

ANOFM: Încep 139 de programe de formare profesională

139 programe de formare profesională vor...

Foto: pexels.com

Cât pierd companiile din cauza angajaţilor nefericiţi

Se spune că banii nu pot cumpăra fericirea,...


Iti place noua modalitate de votare pe DCBusiness.ro?
POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel