Elvețienii vor să construiască un tunel cum nu mai există în Europa

Dacă proiectul va prinde viață, va fi ceva deosebit
Dacă proiectul va prinde viață, va fi ceva deosebit

După ce au abandonat proiectul swissmetro, proiectul Cargo Sous Terrain (CST) provoacă agitație în rândul constructorilor de tuneluri și al producătorilor de material rulant. 

Până în 2045, peste 500 de kilometri de tunel ar urma să facă legătura între Geneva, Basel, Lucerna și St Gallen. Trenurile fără conductor vor transporta mărfuri cu 30 de kilometri pe oră. Proiectul, care ar trebui să coste 33 de miliarde de franci elvețieni, se mândrește cu faptul că reprezintă un pas înainte pe plan ecologic.

O analiză a ciclului său de viață arată o îmbunătățire a bilanțului ecologic de până la 80% în comparație cu sistemele de transport actuale. Imposibil de verificat, întrucât raportul este confidențial.

Potrivit reprezentanților industriei, cel mai bun scenariu este că proiectul permite înlocuirea a 52.000 de camioane. Pe de altă parte însă se ridică întrebarea dacă ar fi mai ecologic să se sape 500 de kilometri de tuneluri pentru a scăpa de tirurile de marfă, care, până când proiectul va vedea lumina zilei, vor fi alimentate cu energie electrică? Este unul dintre multele semne de întrebare ridicate de analiști și jurnaliști în legătură cu acest proiect. 

Mult mai simplu ar fi ca aceste camioane să fie lăsate să circule doar pe timpul nopții, deoarece vor fi silențioase și nepoluante. Acest lucru ar permite economisirea a 33 de miliarde de franci elvețieni. 

La capitolul finanțare, primele 100 de milioane de franci elvețieni au fost promise deja, iar lucrările de expertiză au început, dar mai trebuie găsite restul fondurilor până la 33 de miliarde. Cum va putea finanța transportul de marfă această sumă? Și cu ce costuri pentru clientul final? Proiectul a fost elaborat într-o perioadă în care ratele dobânzilor erau negative. Va rezista la rate de 2% sau 3%? Este imposibil de știut. În ultimii patru ani, calculele de rentabilitate au fost clasificate ca fiind strict secrete.

Oricum, potrivit legislației elvețiene în vigoare, ”transportul subteran de marfă constituie o inițiativă privată și se autofinanțează". O veste bună pentru contribuabil, dar o veste proastă pentru membrii fondului de pensii Migros, care a investit cu curaj în acest proiect.

Însă aceștia mai au încă o mică speranță. Cantoanele și orașele ar putea veni în ajutorul lor. Un studiu de fezabilitate din St. Gallen afirmă că "în funcție de varianta de linie, ar trebui examinate posibile modele de cofinanțare sau de garantare a deficitului de către cantoane".

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play
DC Media Group Audience

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9677
Diferența 0.0002
Zi precendentă 4.9675
USD
Azi 4.6717
Diferența 0.0008
Zi precendentă 4.6709
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 26-09-2023
EUR flag1 EUR = 4.9677 RON
USD flag1 USD = 4.6717 RON
GBP flag1 GBP = 5.7103 RON
CHF flag1 CHF = 5.1335 RON
AUD flag1 AUD = 2.9996 RON
DKK flag1 DKK = 0.6662 RON
CAD flag1 CAD = 3.4665 RON
HUF flag1 HUF = 0.0127 RON
JPY flag1 JPY = 0.0314 RON
NOK flag1 NOK = 0.4342 RON
SEK flag1 SEK = 0.4227 RON
XAU flag1 XAU = 288.7148 RON
Monede Crypto
1 BTC = 122727.24RON
1 ETH = 7429.26RON
1 LTC = 301.23RON
1 XRP = 2.33RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.94% p.a.
ROBOR:
3 luni: 6.40%
6 luni: 6.50%
12 luni: 6.63%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 14294.27 -0.98%
BET-BK 2618.30 -0.86%
BET-FI 53151.61 -0.12%
BET-NG 1064.07 -0.83%
BET-TR 28822.30 -0.98%
BET-TRN 28225.76 -0.98%
BET-XT 1230.07 -0.84%
BET-XT-TR 2464.36 -0.84%
BET-XT-TRN 2416.41 -0.84%
BETAeRO 909.20 -0.13%
BETPlus 2125.33 -0.96%
RTL 30836.52 -0.99%

Opinii

Profesorul de economie, Mircea Coșea
Siemens Energy înregistrează pierderi uriașe datorită unor problemele cu turbinele eoliene
Profesorul de economie, Mircea Coșea

S-a reinventat meseria de ”socotitor”

Puțină istorie: prin anii ”50, în prima fază a...

Comunicate de presa

Turist. Foto: Pexels.com

Turism. Topul destinațiilor de toamnă 2023

Topul preferințelor turiștilor vizează Asia,...

CEC Bank lansează un nou produs destinat fermierilor

CEC Bank continuă finanțarea agriculturii...

IBM

Iti place noua modalitate de votare pe DCBusiness.ro?
POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2023 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1