Cât de periculoase sunt cele două portavioane ale Chinei

Ecaterina Dumitrescu / 30 dec 2019 / 17:21
Unul dintre cele două portavioane ale forțelor navale chineze
Unul dintre cele două portavioane ale forțelor navale chineze

Forțele navale chineze au lansat la apă, pe 17 decembrie, un al doilea portavion, botezat Shandong, iar la ceremonie a participat și președintele Xi Jinping, ceremonie care a vut loc la baza navală de la Sanya, în sudul insulei Hainan.

Cu cel de-al doilea portavion lansat la apă, flota chineză se alătură celei britanice care are și ea două nave de acest fel, capabile să transporte avioane cu aripi fixe. SUA au la ora actuală 20 de astfel de neva.

Shandong este oarecum asemărător cu primul protavion al chinei, Liaoning, care este de fapt o navă modernizată cumpărată de la ucraineni și care a fost construită în 1980. Shandong însă este un portavion cu o capacitate mult mai mare, putând transporta 36 de aeronave de luptă cu aripi fixe, față de 24 câte se pot îmbarca pe Liaoning.

Însă Shandong tot nu poate fi considerat a putea juca un rol important într-un conflict major.

Cauzele sunt unele simple. China operează numai un avion care se pretează pentru un portavion, respectiv J-15 care este o copie a avioanelor sovietice Su-33, și care sunt aeronave grele. Un J-15 cântărește fără încărcătură 19 tone, ceea ce îl face cel mai greu avion cu aripi fixe și care se pretează pentru un portavion. Spre comparație, avioanele americanilor F/A-18E/F Super Hornet cântăresc fără încărcătură 16 tone.

SUA au rămas fără portavioane în Oceanul Atlantic

O altă problemă este că atât Liaoning, cât și Shandong își lansează avioanele printr-o ramă montată pe arc ceea ce înseamnă că avioanele nu pot căra o încărcătură prea mare.

Specialiștii americani apreciază că în aceste condiții un avion J-15 nu poate decola de pe portavioane cu o greutate mai mare de 31 de tone. În schimb portavioanele nucleare americane pot catapulta aeronavele cu o greutate de 50 de tone.

31 de tone înseamnă că un J-15 poate transporta numai combustibilul și armamentul minimal, ceea ce înseamnă că aceste avioane nu vor prezenta un pericol prea mare.

Chinezii vor să îmbunătățească sistemul de catapultare și să creeze unul nou, un lansator electromagnetic, lucru la care lucrează și americanii.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play


Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.875
Diferența 0.0028
Zi precendentă 4.8722
USD
Azi 4.1874
Diferența -0.0009
Zi precendentă 4.1883
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 27-09-2020
EUR flag1 EUR = 4.8750 RON
USD flag1 USD = 4.1874 RON
GBP flag1 GBP = 5.3319 RON
CHF flag1 CHF = 4.5137 RON
AUD flag1 AUD = 2.9536 RON
DKK flag1 DKK = 0.6547 RON
CAD flag1 CAD = 3.1318 RON
HUF flag1 HUF = 0.0134 RON
JPY flag1 JPY = 0.0397 RON
NOK flag1 NOK = 0.4377 RON
SEK flag1 SEK = 0.4584 RON
XAU flag1 XAU = 251.0994 RON
Monede Crypto
1 BTC = 44953.67RON
1 ETH = 1478.15RON
1 LTC = 192.33RON
1 XRP = 1.01RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 2.41% p.a.
ROBOR:
3 luni: 2.04%
6 luni: 2.06%
12 luni: 2.10%
EURIBOR:
3 luni: -0.4930 %
6 luni: -0.4720 %
12 luni: -0.4330 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 8961.59 -0.77%
BET-BK 1697.51 -0.64%
BET-FI 42537.47 -0.39%
BET-NG 654.99 -0.28%
BET-TR 14930.62 -0.77%
BET-XT 806.63 -0.76%
BET-XT-TR 1350.88 -0.76%
BETPlus 1342.43 -0.74%
RTL 18012.67 -0.88%
Aurora boreală
Aurora boreală
Aurora boreală
Aurora boreală
Aurora boreală
Aurora boreală
Aurora boreală
Aurora boreală
Aurora boreală
Aurora boreală
Aurora boreală
Aurora boreală
Aurora boreală
Aurora boreală
Aurora boreală
Aurora boreală

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2020 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
nxt.24
YesMy