Aderarea României la OCDE. Condițiile pe care trebuie să îndeplinească

DCBusiness Team / 28 ian 2022 / 13:29
Întâlnirea dintre premierului Nicolae Ciucă şi a secretarului general al OCDE, Mathias Cormann
Întâlnirea dintre premierului Nicolae Ciucă şi a secretarului general al OCDE, Mathias Cormann
  • Întâlnirea dintre premierului Nicolae Ciucă şi a secretarului general al OCDE, Mathias Cormann

Accelerarea ritmului reformelor structurale și investirea eficientă a fondurilor UE în paralel cu o administrare fiscală eficientă vor ajuta la consolidarea redresării și a creșterii viitoare, situație care va crea oportunități mai bune de progres pentru români, conform unui nou raport OCDE.

România a înregistrat progrese remarcabile în creșterea nivelului de trai înainte de criza COVID-19, iar reziliența economică în timpul pandemiei a fost impresionantă.

Un nou studiu economic OCDE referitor la România arată că prioritatea imediată în ceea ce privește economia și sănătatea publică trebuie să fie creșterea masivă a ratei de vaccinare, care se situează la circa 40% și este printre cele mai scăzute din Europa.

Pentru susținerea revenirii pe termen mediu și lung, România trebuie să se concentreze pe o implementare eficientă a Planului Național de Redresare și Reziliență finanțat de UE, prin îmbunătățirea capacității administrative și realizarea reformelor necesare în domenii precum pensiile. Reformele trebuie să se axeze și pe reluarea creșterii productivității, pe crearea de locuri de muncă și pe dezvoltarea competențelor, consolidând statul de drept și finanțele publice.

„Pandemia a lovit puternic România, dar guvernul a gestionat consecințele economice rapid și eficient, contribuind la o redresare rapidă a activității economice”, a afirmat Mathias Cormann, secretarul general OCDE, cu ocazia prezentării studiului la București, alături de prim-ministrul Nicolae-Ionel Ciucă.„ Provocările vor continua în toate țările. Prioritatea imediată este îmbunătățirea eficienței campaniei de vaccinare. Ulterior, creșterea productivității prin reducerea barierelor concurențiale, ameliorarea cadrului de reglementare și optimizarea dimensiunii și calității forței de muncă vor fi elemente esențiale ale creșterii nivelului de trai, iar acestea vor facilita convergența veniturilor către nivelurile din țările OCDE.”

Criza COVID-19 a lovit după două decenii de performanțe economice deosebite, în urma cărora PIB-ul României pe cap de locuitor a urcat la peste 60% față de media din OCDE. Este o creștere puternică de la doar circa 30% la începutul anilor 2000.

Redresarea va continua. Studiul estimează o creștere de 4,5% a PIB-ului României în 2022 și 2023, după un plus de 6,3% în 2021. Având în vederea creșterea puternică a inflației, care a depășit ținta stabilită de BNR, politica monetară trebuie să devină mai strictă în funcție de necesități.

Trebuie elaborat un plan credibil pe termen mediu, pentru a permite o reducere treptată a deficitului bugetar. Acest plan trebuie să includă reforme care să vizeze accelerarea absorbției fondurilor UE NextGeneration, îmbunătățirea eficienței cheltuielilor publice și ameliorarea sustenabilității financiare a sistemului de pensii în situația îmbătrânirii populației. Accelerarea modernizării administrației fiscale, precum și reformele menite să elimine prevederile fiscale ineficiente (în special cele vizând microîntreprinderile și anumite sectoare precum cel al construcțiilor) și să majoreze taxele care creează mai puține distorsiuni (cum ar fi taxele pe proprietate) ar putea contribui la creșterea veniturilor și la crearea unui sistem fiscal mai corect și mai eficient.

Creșterea productivității trebuie stimulată. În prezent, productivitatea economică din România reprezintă aproximativ 2/3 din media din OCDE. Un mediu de afaceri mai bun și un stat de drept puternic, care să ajute la atragerea investițiilor, reprezintă cheia stimulării creșterii economice și a veniturilor, readucând astfel România pe calea convergenței economice cu țările din OCDE.

În mod special, o concurență mai puternică și un cadru de reglementare cu proceduri mai simple pentru înființarea și închiderea firmelor ar ajuta companiile eficiente să prospere, să investească și să adopte noi tehnologii. Investițiile în tranziția ecologică și digitală ar fi încă un factor care ar stimula potențialul de creștere al României, ajutând în același timp țara să se apropie de țintele climatice fixate.

Îmbunătățirea calității oportunităților și a mobilității sociale este de asemenea importantă. În ciuda unei scăderi constante a numărului de persoane trăind în sărăcie în ultimii ani, procentul de români care trăiesc cu mai puțin de jumătate din venitul mediu este la nivelul de 17%, față de media OCDE de 12%. România este în urma celor mai multe țări din cadrul OCDE când vine vorba de asigurarea accesului la educație de înaltă calitate, sănătate, locuințe și transport. Disparitățile regionale erau deja considerabile. Pandemia a adâncit inegalitățile, fiind afectate cel mai mult grupurile vulnerabile, în special tinerii, femeile și comunitățile de romi. Este foarte important să se utilizeze educația și formarea pentru a introduce mai mulți lucrători necalificați pe piața muncii cu forme legale. Aplicarea mai multor politici active pe piața muncii și îmbunătățirea accesului la școli vocaționale bune și la educație de calitate pentru adulți ar contribui la eliminarea neconcordanțelor dintre cererea și oferta din acest domeniu. Îmbunătățirea competențelor și a oportunităților de muncă ar ajuta, de asemenea, la reducerea fluxului de emigranți români, care a afectat deja dezvoltarea economică prin crize în ceea ce privește forța de muncă și competențele.

Ce este OCDE și de ce este importantă pentru România

Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), cu sediul la Paris, promovează politici pentru îmbunătățirea situației economice și sociale a oamenilor din întreaga lume. Colaborând cu țări membre și partenere, organizația oferă un forum în cadrul căruia guvernele pot interacționa pentru a-și împărtăși experiențele și a căuta soluții pentru provocările economice și sociale sau cele legate de guvernare.

Cele 38 de țări membre OCDE sunt următoarele: Australia, Austria, Belgia, Canada, Chile, Columbia, Costa Rica, Republica Cehă, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franța, Germania, Grecia, Ungaria, Islanda, Irlanda, Israel, Italia, Japonia, Coreea, Letonia, Lituania, Luxemburg, Mexic, Țările de Jos, Noua Zeelandă, Norvegia, Polonia, Portugalia, Republica Slovacă, Slovenia, Spania, Suedia, Elveția, Turcia, Regatul Unit și Statele Unite.

OCDE colaborează cu România, precum și cu alte țări care nu sunt membre, prin proiecte specifice la nivel de țară. Această colaborare se face sub diverse forme, cum ar fi participarea în organismele OCDE, evaluări ale politicilor la nivel de țară, integrarea unor seturi relevante de date în bazele de date OCDE, analize comparative și aderarea la instrumentele OCDE.

De-a lungul anilor, România și OCDE au colaborat la o serie de rapoarte și publicații la nivel de țară, inclusiv OECD Capital Market Review of Romania (Analiza OCDE a pieței de capital din România) (2021), Talent Abroad: A Review of Romanian Emigrants (Resurse umane în străinătate: o analiză privind emigranții români) (2019), OECD Public Governance Reviews: Scan of Romania (Analize OCDE privind guvernanța publică: o privire asupra României) (2016) și OECD Competition Assessment Reviews: Romania (Analize OCDE privind concurența: România) (2016).

Consiliul OCDE a decis la data de 25 ianuarie 2022 să facă primul pas în discuțiile de aderare cu România, în paralel cu Argentina, Brazilia, Bulgaria, Croația și Peru. Din acest moment, se vor pregăti foi de parcurs individuale, care vor prezenta termenii, condițiile și procesul de aderare, cu condiția ca țările respective să confirme adeziunea la valorile, viziunea și prioritățile reflectate în declarația privind viziunea OCDE, făcută cu ocazia aniversării a 60 de ani de existență, și în declarația din 2021 al Consiliului Ministerial.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9429
Diferența 0.0006
Zi precendentă 4.9423
USD
Azi 4.6098
Diferența -0.0096
Zi precendentă 4.6194
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 29-05-2022
EUR flag1 EUR = 4.9429 RON
USD flag1 USD = 4.6098 RON
GBP flag1 GBP = 5.8083 RON
CHF flag1 CHF = 4.8066 RON
AUD flag1 AUD = 3.2900 RON
DKK flag1 DKK = 0.6644 RON
CAD flag1 CAD = 3.6187 RON
HUF flag1 HUF = 0.0126 RON
JPY flag1 JPY = 0.0363 RON
NOK flag1 NOK = 0.4842 RON
SEK flag1 SEK = 0.4679 RON
XAU flag1 XAU = 275.5597 RON
Monede Crypto
1 BTC = 133965.35RON
1 ETH = 8229.88RON
1 LTC = 289.03RON
1 XRP = 1.77RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 1.86% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.95%
6 luni: 6.11%
12 luni: 6.30%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 12391.31 0.55%
BET-BK 2311.08 0.44%
BET-FI 49186.17 -0.20%
BET-NG 884.57 -0.04%
BET-TR 22852.68 0.56%
BET-TRN 22801.86 0.56%
BET-XT 1075.06 0.47%
BET-XT-TR 1980.79 0.49%
BET-XT-TRN 1976.48 0.49%
BETAeRO 966.42 0.80%
BETPlus 1851.78 0.55%
RTL 27215.64 0.51%

Opinii

Riscurile sunt mari în cazul în care rușii decid să închidă robinetul
Recoltele de grâu sunt în pericol

Cea mai mare recoltă de grâu din Europa, în pericol

Schimbările climatice se resimt deja iar prima...

Avocatul Adrian Cuculis
Seychelles
Seychelles
Seychelles
Seychelles
Seychelles
Seychelles
Seychelles
Seychelles
Seychelles
Seychelles
Seychelles
Seychelles
Seychelles
Seychelles
Seychelles
Seychelles
Seychelles
Seychelles

Iti place noua modalitate de votare pe DCBusiness.ro?
POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2022 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy