Taxiurile fără șofer provoacă reacții ciudate în China

Simona Haiduc |
Data publicării:
O senzație ciudată! / FOTO: Wikipedia
O senzație ciudată! / FOTO: Wikipedia

„Este ca într-un film de science-fiction!”. Taxiurile fără șofer cuceresc, practic, China, devenind tot mai numeroase în marile orașe, apariția lor stârnește, deopotrivă, teamă, neîncredere și entuziasm.

În ultimii ani, giganții din tehnologie și producătorii de mașini din China au investit miliarde de euro în conducerea autonomă, sperând să ajungă din urmă companiile americane. Cu o populație de 14 milioane de oameni, orașul Wuhan a devenit cel mai mare laborator global al acestui sector, cu 500 de taxiuri fără șofer („robotaxis”). Un record mondial.

Ele pot fi solicitate de pe o simplă aplicație mobilă, ca în cazul taxiurilor normale. „Este un fel de magie, ca într-un film de science-fiction!”, a recunoscut entuziasmat domnul Yang, intervievat de agenția France Presse. Un sentiment care nu este împărtășit însă de toată lumea. 

Temerile privind siguranța tehnologiei au reapărut în aprilie, când un vehicul Aito (produs de Huawei) a fost implicat într-un accident mortal în China. Potrivit companiei, sistemul de frânare automată nu s-a activat. A fost o ușoară coliziune, fără urmări grave, între un pieton și respectiva mașină. La rândul lor, șoferii de taxiuri se tem că noua tehnologie îi va lăsa fără locuri de muncă. 

Wuhan, un adevărat laborator de testare

Tobotaxiurile din Wuhan fac parte din proiectul „Apollo Go” lansat de  gigantul tehnologic Baidu, care a primit prima licență pentru a opera în oraș în 2022.

Flota sa acoperă deja 3.000 de kilometri pătrați - mai mult de o treime din suprafața orașului. Prin comparație, liderul american Waymo se laudă cu doar 816 kilometri pătrați în Arizona.

Când o mașină ajunge la punctul de îmbarcare, pasagerii trebuie să scaneze cu telefonul un cod QR pentru a debloca vehiculul. Prețurile sunt mici: o călătorie de 30 de minute costă doar 39 de yuani (4,95 euro), față de 64 de yuani dacă ar fi fost efectuată cu un taxi normal.

„Ne fură mijloacele de existență”, se plânge Deng Haibing, un șofer de taxi din Wuhan. Teama lui: companiile de robotaxis vor zdrobi concurența cu prețurile lor reduse, înainte de majora tarifele la momentul favorabil. O tactică folosită deja de companiile chineze VTC în anii 2010.

Cu toate acestea, robotaxis reprezintă în prezent doar o mică parte din zecile de mii de taxiuri și VTC-uri din Wuhan. Dar un număr tot mai mare de orașe chineze au lansat politici care favorizează conducerea autonomă, o tendință încurajată de guvern pentru a rivaliza cu Statele Unite.

Baidu și rivalul său chinez Pony.ai au testat de mulți ani mai multe modele cu diferite niveluri de autonomie, adesea în zone industriale, mai puțin aglomerate decât centrele orașelor.

Touch screen 

În iulie, Shanghai a emis primele autorizații provizorii pentru circulația mașinilor fără șofer. Beijingul a aprobat utilizarea lor în unele zone periferice. 

Proiecte-pilot sunt, de asemenea, în derulare în Chongqing (sud-vest) și Shenzhen (sud), capitala tehnologiei Chinei. Dar mai este mult până când aceste vehicule vor deveni omniprezente, spune Tom Nunlist, analist la firma Trivium China din Beijing.

„Toată lumea pare să creadă astăzi că conducerea autonomă este ceva inevitabil. „Pentru moment însă, această tehnologie (...) pur și simplu nu este pregătită pentru o implementare la scară largă”, subliniază el.

Youtube video image

Doar un om îi poate ajuta 

Pentru că, deși taxiurile Apollo Go din Wuhan pot detecta obstacole și sunt foarte atente la intersecții, călătoriile sunt încă monitorizate de la distanță de agenți în carne și oase. În timpul unei călătorii, unul dintre ei a contactat jurnaliştii AFP prin intermediul ecranului tactil din habitaclu, pentru a le aminti să-şi pună centurile de siguranţă.

Cu toate acestea, robotaxis nu va putea niciodată să înlocuiască oamenii în anumite aspecte. "Unii clienți au dizabilități și aceste mașini fără șofer nu îi pot ajuta. Ca să nu mai vorbim de pasagerii cu bagaje voluminoase", a spus domnul Zhao, un șofer de taxe. „Doar un om poate da o mână de ajutor.”

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0823
Diferența -0.0008
Zi precendentă 5.0831
USD
Azi 4.3826
Diferența -0.0009
Zi precendentă 4.3835
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0823 RON
USD flag1 USD = 4.3826 RON
GBP flag1 GBP = 5.8522 RON
CHF flag1 CHF = 5.4929 RON
AUD flag1 AUD = 2.8541 RON
DKK flag1 DKK = 0.6804 RON
CAD flag1 CAD = 3.1323 RON
HUF flag1 HUF = 0.0130 RON
JPY flag1 JPY = 0.0287 RON
NOK flag1 NOK = 0.4386 RON
SEK flag1 SEK = 0.4654 RON
XAU flag1 XAU = 580.0143 RON
Monede Crypto
1 BTC = 488027.45RON
1 ETH = 17378.94RON
1 LTC = 420.95RON
1 XRP = 10.78RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET22407.900.42%
BET-BK4304.120.21%
BET-EF1227.240.57%
BET-FI81334.890.00%
BET-NG1683.690.94%
BET-TR52010.850.42%
BET-TRN50286.430.42%
BET-XT1929.800.36%
BET-XT-TR4387.030.36%
BET-XT-TRN4252.300.36%
BETAeRO957.16-0.16%
BETPlus3265.820.39%
RTL50282.000.49%

Opinii

Alexandru Nazare / Foto: gov.ro

Nazare, după depistarea fraudei cu mașini second-hand: Nimeni nu e mai presus de lege

O nouă schemă de fraudă fiscală de amploare,...

Gabriel Biriș

Gabriel Biriș, reacție la deciziile CCR: Amatorism sau sabotaj?

Avocatul Gabriel Biriș critică dur modul în...

Fermier / Foto: Oana Pavelescu

Mircea Coșea: România va intra într-o criză agricolă

România riscă să intre, în anii următori,...

Comunicate de presa

Banca de Investiții și Dezvoltare

Ministerul Finanțelor și Banca de Investiții și Dezvoltare: noi programe de finanțare pentru IMM-uri

Ministerul Finanțelor și Banca de Investiții...

Mihai Voicu

Industria berii cere stabilitate economică: investiții record și planuri de extindere

Industria berii din România a ajuns la o...

Circulația s-a redeschis pe Transalpina / Foto: Oana Pavelescu

Transfăgărășanul și Transalpina, închise pentru iarnă. Ce sectoare sunt afectate

Compania Națională de Administrare a...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel