Sancţiunile vizând petrolul rusesc au aruncat în aer piaţa tancurilor petroliere vechi

Delia Gheață |
Data publicării:
O afacere care a devenit extrem de profitabilă
O afacere care a devenit extrem de profitabilă

Piaţa tancurilor petroliere vechi cunoaşte o perioadă de boom, motivul principal fiind eforturile statelor occidentale de a limita tranzacţiile cu petrol rusesc, transmite Reuters.

Pe măsură ce firmele occidentale de shipping şi servicii maritime evită petrolul rusesc, noi companii intră pentru a acoperi golul creat şi în acest sens achiziţionează vechile tancuri petroliere, care altfel ar fi fost trimise la casare.

Începând cu data de 5 decembrie a intrat în vigoare un embargou privind importurile de petrol rusesc pe mare, urmând ca în februarie să intre în vigoare şi un embargou privind importurile de carburanţi ruseşti.

În ultimele luni mai multe zeci de tancuri petroliere vechi au fost vândute de proprietari din Grecia şi Norvegia la preţuri record către cumpărători din Orientul Mijlociu şi Asia care vor să profite de preţurile record la care se închiriază navele dispuse să transporte petrol rusesc spre India şi China. 

Perioadă de boom

În acest context, companiile care se ocupă de managementul tancurilor petroliere, cum este şi firma elveţiană Fractal Shipping, cunosc o perioadă de boom. În mai puţin de un an, Fractal a reuşit să alcătuiască o flotă de 23 de tancuri petroliere cumpărate recent de proprietari din Dubai. Datele firmei Refinitiv Eikon arată că majoritatea acestor tancuri transportă ţiţei rusesc din porturile de la Marea Neagră şi Marea Baltică până în Asia.

"Am primit foarte multe tancuri petroliere în lunile august şi septembrie. Noii proprietari ai navelor au dorit să intre în această afacere datorită oportunităţilor ruseşti", a declarat directorul general de la Fractal Shipping, Mathieu Philippe.

În mod normal, marile companii petroliere occidentale încetează să mai utilizează un tanc petrolier când acesta ajunge la o vechime de 15 ani şi multe dintre aceste nave sunt trimise la casare. În schimb, flota firmei Fractal Shipping este compusă în întregime din tancuri petroliere cu o vechime cuprinsă între 13 şi 19 ani.

O explozie a prețurilor

Odată cu noii intraţi pe piaţă, din dorinţa de a obţine o parte din afacerile ruseşti, au explodat şi preţurile la tancurile petroliere second-hand, în special pentru tancurile de tip Aframax, capabile să transporte până la 600.000 de barili de ţiţei.

Preţul pentru un tanc petrolier Aframax cu o vechime de 20 de ani a crescut cu 86%, de la 11,8 milioane de dolari la 1 ianuarie, până la 22 de milioane de dolari în prezent, potrivit companiei de evaluare VesselsValue. Studiile firmei Clarksons arată că mai multe tancuri petroliere au fost vândute în primele 11 luni din 2022 decât în oricare an anterior, iar în octombrie numărul tancurilor petroliere vândute într-o singură lună a atins cifra record de 76.

130.000 de dolari pe zi

Noii proprietari ai navelor dispuşi să transporte petrol rusesc profită de faptul că primii doi cumpărători de petrol rusesc, China şi India, nu au promis să respecte plafonul de preţ, de 60 de dolari per baril, impus de G7 pentru ţiţeiul din Rusia.

"Navele care câştigă 80.000 de dolari pe zi în Marea Mediterană, pot câştiga până la 130.000 de dolari pe zi dacă transportă ţiţei rusesc", a dezvăluit un broker de nave care a dorit să îşi păstreze anonimatul.

În aceste condiţii, mai multe tancuri sunt utilizate în prezent pentru călătorii care durează câteva săptămâni, pentru a transporta petrol rusesc din Marea Baltică şi Marea Neagră până în Asia, în timp ce anterior petrolul rusesc era vândut în principal în Europa şi călătoriile durau câteva zile.

Citește și Penurie de carburanţi în Ungaria, din cauza războiului şi a măsurilor guvernamentale

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play
DC Media Group Audience

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9763
Diferența 0.0002
Zi precendentă 4.9761
USD
Azi 4.6386
Diferența -0.0181
Zi precendentă 4.6567
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 26-04-2024
EUR flag1 EUR = 4.9763 RON
USD flag1 USD = 4.6386 RON
GBP flag1 GBP = 5.8067 RON
CHF flag1 CHF = 5.0843 RON
AUD flag1 AUD = 3.0283 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.3920 RON
HUF flag1 HUF = 0.0127 RON
JPY flag1 JPY = 0.0298 RON
NOK flag1 NOK = 0.4234 RON
SEK flag1 SEK = 0.4274 RON
XAU flag1 XAU = 346.8933 RON
Monede Crypto
1 BTC = 298836.56RON
1 ETH = 14579.82RON
1 LTC = 395.90RON
1 XRP = 2.44RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.90% p.a.
ROBOR:
3 luni: 6.05%
6 luni: 6.07%
12 luni: 6.07%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 17006.80 0.21%
BET-BK 3128.78 0.27%
BET-FI 60511.68 0.77%
BET-NG 1215.97 0.10%
BET-TR 35287.04 0.21%
BET-TRN 34473.72 0.21%
BET-XT 1448.65 0.20%
BET-XT-TR 2972.00 0.20%
BET-XT-TRN 2908.36 0.21%
BETAeRO 1059.14 -0.07%
BETPlus 2512.42 0.22%
RTL 37341.33 0.19%

Comunicate de presa

ANOFM: Încep 139 de programe de formare profesională

139 programe de formare profesională vor...

Foto: pexels.com

Cât pierd companiile din cauza angajaţilor nefericiţi

Se spune că banii nu pot cumpăra fericirea,...


Iti place noua modalitate de votare pe DCBusiness.ro?
POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel