Sancţiunile vizând petrolul rusesc au aruncat în aer piaţa tancurilor petroliere vechi

O afacere care a devenit extrem de profitabilă
O afacere care a devenit extrem de profitabilă

Piaţa tancurilor petroliere vechi cunoaşte o perioadă de boom, motivul principal fiind eforturile statelor occidentale de a limita tranzacţiile cu petrol rusesc, transmite Reuters.

Pe măsură ce firmele occidentale de shipping şi servicii maritime evită petrolul rusesc, noi companii intră pentru a acoperi golul creat şi în acest sens achiziţionează vechile tancuri petroliere, care altfel ar fi fost trimise la casare.

Începând cu data de 5 decembrie a intrat în vigoare un embargou privind importurile de petrol rusesc pe mare, urmând ca în februarie să intre în vigoare şi un embargou privind importurile de carburanţi ruseşti.

În ultimele luni mai multe zeci de tancuri petroliere vechi au fost vândute de proprietari din Grecia şi Norvegia la preţuri record către cumpărători din Orientul Mijlociu şi Asia care vor să profite de preţurile record la care se închiriază navele dispuse să transporte petrol rusesc spre India şi China. 

Perioadă de boom

În acest context, companiile care se ocupă de managementul tancurilor petroliere, cum este şi firma elveţiană Fractal Shipping, cunosc o perioadă de boom. În mai puţin de un an, Fractal a reuşit să alcătuiască o flotă de 23 de tancuri petroliere cumpărate recent de proprietari din Dubai. Datele firmei Refinitiv Eikon arată că majoritatea acestor tancuri transportă ţiţei rusesc din porturile de la Marea Neagră şi Marea Baltică până în Asia.

"Am primit foarte multe tancuri petroliere în lunile august şi septembrie. Noii proprietari ai navelor au dorit să intre în această afacere datorită oportunităţilor ruseşti", a declarat directorul general de la Fractal Shipping, Mathieu Philippe.

În mod normal, marile companii petroliere occidentale încetează să mai utilizează un tanc petrolier când acesta ajunge la o vechime de 15 ani şi multe dintre aceste nave sunt trimise la casare. În schimb, flota firmei Fractal Shipping este compusă în întregime din tancuri petroliere cu o vechime cuprinsă între 13 şi 19 ani.

O explozie a prețurilor

Odată cu noii intraţi pe piaţă, din dorinţa de a obţine o parte din afacerile ruseşti, au explodat şi preţurile la tancurile petroliere second-hand, în special pentru tancurile de tip Aframax, capabile să transporte până la 600.000 de barili de ţiţei.

Preţul pentru un tanc petrolier Aframax cu o vechime de 20 de ani a crescut cu 86%, de la 11,8 milioane de dolari la 1 ianuarie, până la 22 de milioane de dolari în prezent, potrivit companiei de evaluare VesselsValue. Studiile firmei Clarksons arată că mai multe tancuri petroliere au fost vândute în primele 11 luni din 2022 decât în oricare an anterior, iar în octombrie numărul tancurilor petroliere vândute într-o singură lună a atins cifra record de 76.

130.000 de dolari pe zi

Noii proprietari ai navelor dispuşi să transporte petrol rusesc profită de faptul că primii doi cumpărători de petrol rusesc, China şi India, nu au promis să respecte plafonul de preţ, de 60 de dolari per baril, impus de G7 pentru ţiţeiul din Rusia.

"Navele care câştigă 80.000 de dolari pe zi în Marea Mediterană, pot câştiga până la 130.000 de dolari pe zi dacă transportă ţiţei rusesc", a dezvăluit un broker de nave care a dorit să îşi păstreze anonimatul.

În aceste condiţii, mai multe tancuri sunt utilizate în prezent pentru călătorii care durează câteva săptămâni, pentru a transporta petrol rusesc din Marea Baltică şi Marea Neagră până în Asia, în timp ce anterior petrolul rusesc era vândut în principal în Europa şi călătoriile durau câteva zile.

Citește și Penurie de carburanţi în Ungaria, din cauza războiului şi a măsurilor guvernamentale

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9022
Diferența -0.0014
Zi precendentă 4.9036
USD
Azi 4.5747
Diferența 0.0177
Zi precendentă 4.557
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 07-02-2023
EUR flag1 EUR = 4.9022 RON
USD flag1 USD = 4.5747 RON
GBP flag1 GBP = 5.4884 RON
CHF flag1 CHF = 4.9405 RON
AUD flag1 AUD = 3.1696 RON
DKK flag1 DKK = 0.6588 RON
CAD flag1 CAD = 3.4092 RON
HUF flag1 HUF = 0.0125 RON
JPY flag1 JPY = 0.0347 RON
NOK flag1 NOK = 0.4415 RON
SEK flag1 SEK = 0.4307 RON
XAU flag1 XAU = 275.3601 RON
Monede Crypto
1 BTC = 104605.32RON
1 ETH = 7476.57RON
1 LTC = 451.80RON
1 XRP = 1.81RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.71% p.a.
ROBOR:
3 luni: 7.14%
6 luni: 7.47%
12 luni: 7.86%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 12339.29 0.44%
BET-BK 2343.64 0.43%
BET-FI 50038.45 0.00%
BET-NG 915.58 0.27%
BET-TR 24000.34 0.44%
BET-TRN 23880.51 0.44%
BET-XT 1074.11 0.42%
BET-XT-TR 2076.28 0.42%
BET-XT-TRN 2066.60 0.42%
BETAeRO 891.20 0.28%
BETPlus 1843.60 0.41%
RTL 27572.31 0.56%

Opinii

Analistul face o analiză a rezervelor / Foto: Freepik

Cât de pregătită este România pentru frigul care se anunță

Dumitru Chisăliță, expert în energie, face o...

Adrian Negrescu
Sunt trei factori care vor determina această evoluție

Prețul benzinei. Adrian Negrescu spune ce se va întâmpla de luna viitoare

Analistul economic Adrian Negrescu a vorbit...

Comunicate de presa

3Sun

Viitorul energiei prinde contur cu 3Sun în Catania

Președintele Enel, Michele Crisostomo,...

Discuțiile s-au purtat în Azerbaidjan

Romgaz și Socar au semnat un nou contract pentru livrarea de gaze în România

S.N.G.N Romgaz S.A. și SOCAR TRADING, filiala...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2023 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.1.0