Prima cale ferată din România a împlinit 165 de ani. Acum este abandonată

Matei Ion / 20 aug 2019 / 11:20
Gara Oravița
Gara Oravița

Împlinirea a 165 de ani de la inaugurarea primului tronson de cale ferată de pe actualul teritoriu al României, la data de 20 august, va fi marcată simbolic de Forumul Democratic al Germanilor din judeţul Caraş-Severin şi Asociaţia Germană de Cultură şi Educaţie a Adulţilor din Reşiţa printr-o deplasare la Oraviţa şi la Baziaş, dar şi prin lansarea unui plic filatelic ocazional, dedicat evenimentului. 

"În urmă cu cinci ani am mai organizat o astfel de acţiune, însă, atunci se mai putea circula cu trenul pe ruta Oraviţa - Iam, printr-o firmă privată de transport persoane pe calea ferată. Din 2015, pe acest tronson de cale ferată nu mai circulă niciun tren. De remarcat este faptul că tronsonul Oraviţa - Iam face parte şi astăzi din situl Calea ferată Baziaş - Oraviţa - Anina, clasat ca monument istoric. Pentru că am dorit să marcăm împlinirea a 165 de ani de la inaugurarea acestui prim tronson, am iniţiat o deplasare cu maşinile în cele două localităţi", a declarat preşedintele Forumului Democratic al Germanilor Caraş-Severin, Erwin Josef Ţigla. 

În plus, cei 165 de ani vor fi marcaţi şi prin lansarea unui plic filatelic ocazional dedicat evenimentului. Cu acelaşi prilej, a fost confecţionată o ştampilă filatelică ocazională, care va fi folosită în cadrul Oficiului Poştal din Oraviţa, pe data de 20 august. Această ştampilă a fost aprobată de Federaţia Filatelică Română şi de către Poşta Română pentru a fi folosită la întreaga corespondenţă ce va fi trimisă marţi din Oraviţa. 

Cel dintâi traseu feroviar din ţară este Oraviţa - Iam - Iasenova - Vracevgai - Baziaş, inaugurat pentru transportul de marfă la 20 august 1854, iar pentru călători, la 1 noiembrie 1856, o investiţie de cinci milioane de florini, considerată de istorici a fi şi cea mai veche din sud-estul Europei. 

Germania reface căile ferate. Plătește prea mult pentru întârzieri

"În raportul din 1853, secretarul ministerial Karl Hocheder anunţa că traseul spre Baziaş, din Lişava la Oraviţa şi de aici la Dunăre, fusese terminat. Inaugurarea are loc la 20 august 1854 cu o locomotivă C-2-t din tipul Engerth. Cu mecanicul Wenzel Hantschke, în locomotivă se află inspectorul Dullnig, inginerul Bach şi arhitectul inginer Maniel. După locomotivă şi tender, se află o platformă descoperită, unde s-au amenajat locurile pe care să stea ministrul Thinnfeld, secretarii Layer şi Hocheder, von Gränzenstein şi von Berg, directorul Direcţiei Montanistice Bănăţene, Friedrich Reitz", precizează istoricul Ionel Bota. 

În anul 1854, momentul inaugurării avea o însemnătate deosebită, mai ales din punct de vedere economic. Mai târziu, începând cu 1 noiembrie 1856, când linia a fost deschisă şi pentru persoane, tronsonul care unea localităţile Oraviţa şi Baziaş prin Răcăşdia - Iam - Iasenova - Biserica Albă, lungimea totală fiind de 62,5 km, avea să reprezinte pentru acest spaţiu un progres fără precedent. 

Ionel Bota arată că după platforma cu oficialităţile au fost legate, în vederea probei rezistenţei şi randamentului, opt vagoane, din care trei încărcate cu lemn de pădure, iar celelalte cinci, cu cărbune de la Anina. Trenul a plecat din Lişava la ora 7,00 dimineaţa, dar platforma a fost ataşată în gara Oraviţa, de unde, după slujba de sfinţire, garnitura a plecat la ora 8,00 şi a ajuns la ora 14,00 în Baziaş, după o singură oprire pe traseu, la Iasenova. 

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.7792
Diferența -0.0003
Zi precendentă 4.7795
USD
Azi 4.2976
Diferența 0.0145
Zi precendentă 4.2831
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 19-01-2020
EUR flag1 EUR = 4.7792 RON
USD flag1 USD = 4.2976 RON
GBP flag1 GBP = 5.6074 RON
CHF flag1 CHF = 4.4485 RON
AUD flag1 AUD = 2.9663 RON
DKK flag1 DKK = 0.6396 RON
CAD flag1 CAD = 3.2954 RON
HUF flag1 HUF = 0.0143 RON
JPY flag1 JPY = 0.0390 RON
NOK flag1 NOK = 0.4834 RON
SEK flag1 SEK = 0.4533 RON
XAU flag1 XAU = 215.0476 RON
Monede Crypto
1 BTC = 37129.46RON
1 ETH = 709.10RON
1 LTC = 243.37RON
1 XRP = 1.00RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 2.36% p.a.
ROBOR:
3 luni: 3.16%
6 luni: 3.25%
12 luni: 3.30%
EURIBOR:
3 luni: -0.3100%
6 luni: -0.2300%
12 luni: -0.1120%
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 10087.42 0.13%
BET-BK 1948.59 0.75%
BET-FI 50811.11 1.78%
BET-NG 782.61 0.28%
BET-TR 16145.35 0.13%
BET-XT 933.40 0.50%
BET-XT-TR 1504.08 0.50%
BETPlus 1507.04 0.13%
RTL 21071.03 0.18%

Opinii

Vor fi zece ani decisivi pentru UE

Uniunea Europeană în 2030. Întrebare: Va fi sau nu va mai fi

Peste doar câteva zile, pe 31...

Chinezii vor să importe carne de vită din Rusia

În plină criză a gripei porcine, China vrea altfel de carne. De unde vrea să importe

China şi-a deschis piaţa către furnizorii de...

Șefa FMI: Tendința economiei globale, similară cu cea din 1920

Kristalina Georgieva, directorul FMI, a...

Comunicate de presa

Noul şef al Boeing, David Calhoun, a declarat luni că este încrezător în viitorul companiei

Blue Air lansează noi rute de zbor din România. Surpriza începe din vară

Operatorul aerian Blue Air anunţă lansarea a...

(APIA) informează potenţialii beneficiari că până la data de 31 ianuarie 2020 inclusiv se depun cererile de plată pentru rambursarea ajutorului de stat

APIA așteaptă de la fermieri cererile de plată pentru rambursarea ajutorului de stat

Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru...

Necesarul brut de finanţare la nivel guvernamental în acest an este de circa 86,9 miliarde lei
Diamante
Diamante
Diamante
Diamante
Diamante
Diamante
Diamante
Diamante
Diamante
Diamante
Diamante
Diamante
Diamante
Diamante
Diamante
Diamante

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES

Copyright 2020 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
business.n-nxt.25