Petrolier rusesc, arestat de finlandezi în Marea Baltică

Oana Pavelescu |
Data publicării:
Petrolierul Eagle S
Petrolierul Eagle S

Finlandezii s-au săturat de actele de sabotaj ale rușilor în Marea Baltică și au trecut la acțiune.

Rusia este acuzată de sabotaj deliberat asupra cablurilor de date și infrastructurii critice subacvatice din Marea Baltică. Cel mai recent incident, produs în perioada Crăciunului, a dus la avarierea mai multor astfel de instalații submarine, inclusiv cabluri de date și de energie electrică. Acțiunile Moscovei, considerate parte a unui război hibrid împotriva Occidentului, sunt orchestrate prin intermediul unei flote de nave comerciale.

Intervenția Finlandei: Capturarea petrolierului „Eagle S”

Joi noaptea, unități de elită ale Gărzii de Coastă finlandeze au interceptat petrolierul „Eagle S”, navigând sub pavilionul Insulelor Cook, suspectat de implicare în avarierea unor cabluri submarine. Acțiunea rapidă a autorităților finlandeze a permis ancorarea vasului în apele teritoriale ale Finlandei și demararea anchetelor fără a necesita acordul statului sub al cărui pavilion naviga.

Investigațiile au relevat urme de ancorare pe fundul mării, coincizând cu traseul petrolierului, iar una dintre ancorele navei lipsea. Echipa de investigație suspectează că aceasta a fost folosită pentru sabotaj. Membrii echipajului au fost arestați, iar cercetările continuă.

Un model de atac hibrid

Acesta este al treilea incident major din ultimele luni. În octombrie 2023, conducta de gaze Balticconnector și un cablu de date au fost avariate, iar la începutul lunii decembrie 2024, cabluri critice precum C-Lion1 (Finlanda-Germania) și Estlink 2 (Finlanda-Estonia) au fost afectate. Suspiciunile cad asupra flotei de umbră a Rusiei, formată din sute de nave care transportă petrol sancționat sub steaguri străine, alimentând astfel economia rusă în ciuda sancțiunilor internaționale.

NATO și răspunsul Occidentului

În urma acestor incidente, NATO a intensificat măsurile de protecție în Marea Baltică. Secretarul general al NATO, Mark Rutte, a anunțat creșterea prezenței militare în zonă și utilizarea unor drone navale pentru monitorizarea infrastructurii critice. Totodată, în Londra a fost înființat un centru dedicat securității infrastructurii subacvatice.

Ministrul de externe al Estoniei a declarat că aceste incidente „trebuie privite ca atacuri, nu accidente”, iar Annalena Baerbock, ministrul german de externe, a solicitat sancțiuni suplimentare din partea Uniunii Europene.

Provocările legale și viitorul măsurilor

O problemă majoră o reprezintă legislația maritimă internațională, care limitează capacitatea de intervenție asupra navelor suspecte în apele internaționale. „Eagle S” a fost interceptată doar datorită prezenței sale în apele teritoriale finlandeze. Experții cer reforme ale legislației maritime, însă perspectivele sunt sumbre, din cauza opoziției unor state.

O lecție pentru NATO

Capturarea „Eagle S” marchează un progres în capacitatea Occidentului de a răspunde atacurilor hibride, însă problemele structurale rămân. Doar 52 de nave din flota din umbră a Rusiei au fost sancționate până acum, deși aceasta include sute de ambarcațiuni. NATO continuă să lucreze la consolidarea măsurilor de securitate, dar procesul este îngreunat de dimensiunile uriașe ale infrastructurii critice și de complexitatea juridică.

Incidentele recente subliniază vulnerabilitatea infrastructurii critice în fața unor atacuri hibride și necesitatea unei reacții coordonate din partea țărilor occidentale. Cu toate acestea, soluțiile pe termen lung, precum reformarea legislației maritime sau implementarea sancțiunilor, rămân dificile. Marea Baltică devine astfel un punct fierbinte în războiul hibrid dintre Rusia și Occident.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9768
Diferența 0.0004
Zi precendentă 4.9764
USD
Azi 4.7609
Diferența -0.0465
Zi precendentă 4.8074
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9768 RON
USD flag1 USD = 4.7609 RON
GBP flag1 GBP = 5.8894 RON
CHF flag1 CHF = 5.2692 RON
AUD flag1 AUD = 2.9952 RON
DKK flag1 DKK = 0.6670 RON
CAD flag1 CAD = 3.3270 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0306 RON
NOK flag1 NOK = 0.4235 RON
SEK flag1 SEK = 0.4338 RON
XAU flag1 XAU = 422.4014 RON
Monede Crypto
1 BTC = 485039.54RON
1 ETH = 15257.59RON
1 LTC = 534.46RON
1 XRP = 14.76RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET16996.30-0.19%
BET-BK3200.54-0.13%
BET-EF922.58-0.29%
BET-FI63073.920.10%
BET-NG1226.34-0.50%
BET-TR37479.67-0.19%
BET-TRN36430.18-0.19%
BET-XT1466.62-0.19%
BET-XT-TR3179.28-0.19%
BET-XT-TRN3096.81-0.19%
BETAeRO898.130.51%
BETPlus2510.94-0.17%
RTL37843.36-0.19%

Opinii

Profesorul de economie Mircea Coșea
Profesorul Mircea Coșea

Reducerea personalului bugetar: soluție sau populism? Mircea Coșea explică ce este greșit

Profesorul de economie Mircea Coșea oferă o...

Muncitor uzină siderurgică / sursa foto: Freepik.com

UGIR: Privatizările necontrolate pot expune România la riscuri pe termen lung

Apărarea, energia, resursele minerale,...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel