Ministerul Finanțelor a răspuns unei interpelări referitoare la fiscalizarea veniturilor obținute din închirierea proprietăților personale prin intermediul platformelor online, precum Booking și Airbnb, subliniind dificultățile implementării unui sistem de reținere la sursă pentru aceste tipuri de venituri.
Provocările reținerii la sursă
Deși Ministerul Finanțelor susține modalitatea de colectare a impozitelor și contribuțiilor sociale obligatorii prin reținere la sursă atunci când acest lucru este posibil, implementarea acestei metode în cazul platformelor online ar fi dificilă. Principalul motiv este că plătitorul de venituri este diferit de platformele online, care acționează doar ca intermediari în aceste situații.
De asemenea, sediile principalelor platforme menționate, Booking.com și Airbnb, se află în Olanda, respectiv SUA. În cazul în care plătitorul de venit este un nerezident, posibilitatea de reținere la sursă a impozitului sau a oricăror obligații datorate în România nu poate fi luată în considerare.
Modificări necesare ale regimului fiscal
Implementarea unei astfel de propuneri ar necesita o modificare de amploare a regimului fiscal actual. În prezent, contribuabilii care obțin venituri din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală beneficiază de un regim fiscal diferit, în funcție de condițiile specifice în care își desfășoară activitatea.
De exemplu, persoanele fizice care închiriază între una și cinci camere inclusiv, în scop turistic, în locuințe proprietate personală care nu sunt structuri de primire turistică, datorează un impozit pe venitul stabilit ca normă anuală de venit. Dacă numărul de camere depășește cinci în cursul anului fiscal, determinarea venitului net se realizează în sistem real începând cu anul fiscal următor și este supusă impunerii conform prevederilor aplicabile veniturilor din activități independente.
Ministerul Finanțelor a menționat, de asemenea, că domeniul de aplicare și condițiile schimbului automat obligatoriu de informații raportate de operatorii de platforme sunt prevăzute de Directiva (UE) 2021/514 (Directiva DAC7). Această directivă a fost transpusă în legislația națională la art. 291^5 și Anexa 5 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. Informațiile obținute sau transmise prin intermediul schimbului automat reprezintă o cheie de verificare pentru autoritatea fiscală în ceea ce privește îndeplinirea obligațiilor fiscale conform legislației românești.
Recomandare suplimentară
Ministerul a considerat necesar să se solicite punctul de vedere al Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului. Această recomandare este făcută în contextul în care persoanele fizice proprietare de structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare, cum ar fi apartamentele și/sau camerele de închiriat în locuințe familiale, sunt obligate să solicite eliberarea unui certificat de clasificare ca structură de primire turistică de la această instituție.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.