Cobalt: Era post-petrol prinsă într-o bătălie între SUA și China

Simona Haiduc |
Data publicării:
România ar putea profita, dar se pare că pierde din nou trenul
România ar putea profita, dar se pare că pierde din nou trenul

În condițiile în care schimbările climatice obligă marile economii ale lumii să își regândească strategiile privind emisiile de carbon, o nouă bătălie se dă în jurul resurselor care vor înlocui petrolul. Una dintre acestea cobaltul, un mineral cheie pentru producția de baterii, care se află în centrul cursei pentru electrificarea industriei auto. Pe lângă multe, multe alte bogății naturale, Românie deține, la rândul ei, cobalt, litiu și alte metale care, acum, sunt la mare valoare. Și ce dacă le are, dacă nu știe să profite de pe urma lor. Pentru că statul ar putea câștiga bani frumoși.

Pentru moment, această competiție este dominată în mare măsură de China, care a profitat lipsa suficientă de atenția acordată acestei părți al lumii de producătorii americani. Astăzi, prioritățile Washingtonului s-au schimbat. Este prea târziu? 

Cobalt: noul aur negru

Una dintre principalele aplicații ale cobaltului este fabricarea bateriilor reîncărcabile de toate tipurile. Cobaltul îmbunătățește performanța bateriilor din smartphone-uri, obiecte conectate și laptopuri și joacă un rol important în cazul vehiculelor electrice. Dar Worldwide Power Company anticipează că, pe fondul unei cereri fără acoperire de ofertă, piața va fi dominată de o penurie până în 2030, sau chiar 2025.

De exemplu, o mașină Tesla cu autonomie mare necesită aproximativ 10 kilograme de cobalt, de peste 400 de ori mai mult decât un telefon mobil. Producători precum Ford, încearcă să limiteze nevoia de cobalt nou extras, recurgând la reciclare și/sau reducând ponderea mineralului prețios în favoarea altor metale. O strategie care are limitele ei, deoarece nu este încă posibilă înlocuirea completă a acesteia.

China, conștientă de miză, a profitat de absența concurenților pentru a acapara o mare parte din producție în detrimentul Statelor Unite, prea ocupate să favorizeze vehiculele cu motoare cu combustie. SUA, care se concentrează acum pe vânzarea de vehicule electrice în cadrul noii sale politici de mediu, dorește să recâștige controlul asupra producției de cobalt. Dominația marelui rival chinez asupra acestui mineral ar putea duce la creșterea prețurilor și la eliminarea producției americane de vehicule electrice în favoarea producției proprii.

Citește și Prețurile la NICHEL au EXPLODAT până la 24.000 de dolari/tona. Explicații

Totul este o afacere 

Potrivit New York Times, 15 din cele 19 mine producătoare de cobalt din Republica Democrată Congo sunt acum deținute de companii chinezești. Cele mai mari cinci companii chineze din Congo, deținute, parțial, de stat, au primit cel puțin 124 de miliarde de dolari în credite pentru operațiunile lor internaționale. Statele Unite au rămas în urmă. În timpul mandatului său, Donald Trump a eliminat standardele de mediu pentru producătorii de automobile, oferind Chinei și mai multă libertate de acțiune. 

Venirea lui Joe Biden în funcție a însemnat noi ambiții de mediu pentru SUA. În prezent, noua administrație americană negociază intens cu Congresul pentru a aproba legea "Build Back Better", un program de cheltuieli de 1.750 de miliarde de dolari menit să asigure triumful Americii atât în fața schimbărilor climatice, cât și a concurenței chineze.

Potrivit China Africa Research Initiative, băncile chineze s-au angajat să acorde împrumuturi în valoare de peste 153 de miliarde de dolari guvernelor africane și întreprinderilor de stat între 2000 și 2019 pentru dezvoltarea infrastructurii. În schimb, China obține un număr mare de concesiuni miniere pe continent. Acordul era simplu: în schimbul construirii de drumuri sau spitale pentru suma de 6 miliarde de dolari, Congo a promis accesul la 10 milioane de tone de cupru și peste 600.000 de tone de cobalt. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play
DC Media Group Audience

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9765
Diferența 0.0002
Zi precendentă 4.9763
USD
Azi 4.6373
Diferența -0.0013
Zi precendentă 4.6386
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 27-04-2024
EUR flag1 EUR = 4.9765 RON
USD flag1 USD = 4.6373 RON
GBP flag1 GBP = 5.8018 RON
CHF flag1 CHF = 5.0832 RON
AUD flag1 AUD = 3.0320 RON
DKK flag1 DKK = 0.6673 RON
CAD flag1 CAD = 3.3966 RON
HUF flag1 HUF = 0.0127 RON
JPY flag1 JPY = 0.0296 RON
NOK flag1 NOK = 0.4220 RON
SEK flag1 SEK = 0.4261 RON
XAU flag1 XAU = 350.3208 RON
Monede Crypto
1 BTC = 292477.34RON
1 ETH = 14555.74RON
1 LTC = 395.65RON
1 XRP = 2.39RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.90% p.a.
ROBOR:
3 luni: 6.05%
6 luni: 6.07%
12 luni: 6.07%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 16992.22 0.12%
BET-BK 3128.86 0.27%
BET-FI 60314.98 0.44%
BET-NG 1214.58 -0.02%
BET-TR 35256.78 0.12%
BET-TRN 34444.16 0.12%
BET-XT 1447.96 0.16%
BET-XT-TR 2970.58 0.16%
BET-XT-TRN 2906.97 0.16%
BETAeRO 1064.78 0.47%
BETPlus 2509.88 0.12%
RTL 37298.92 0.08%

Comunicate de presa

Se iau la puricat documente / FOTO: Freepik

Cum se face schimbarea sediului social al unei firme în România

Sediul social al unei societăți reprezintă un...

Foto: Pexels.com

Iti place noua modalitate de votare pe DCBusiness.ro?
POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel