CCR: Vid legislativ în privința valorii PUNCTULUI DE PENSIE

Mara Ivan / 13 ian 2021 / 19:24
CCR a emis un comunicat
CCR a emis un comunicat

Curtea Constituţională a României (CCR) a arătat, miercuri, cu privire la decizia de admitere a sesizării în legătură cu legea pentru aprobarea OUG 135/2020 privind rectificarea bugetului de stat pe anul 2020, că din cauza tehnicii legislative defectuoase utilizate, s-ar fi creat un vid legislativ în privinţa valorii punctului de pensie.

Potrivit unui comunicat al Curţii transmis AGERPRES, a fost admisă obiecţia de neconstituţionalitate şi s-a constatat că sunt neconstituţionale dispoziţiile art.I pct.8 şi 9 din Legea pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 135/2020 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2020, modificarea unor acte normative şi stabilirea unor măsuri bugetare.

"În motivarea soluţiei de admitere, Curtea a reţinut, în esenţă, următoarele: art.I pct.8 din legea criticată abrogă art.42 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului 135/2020 (care prevede o valoare a punctului de pensie de 1.442 lei), ceea ce nu înseamnă, însă, o repunere în vigoare a art.86 alin.(2) lit.b) din Legea 127/2019, în forma sa iniţială (care prevedea o valoare a punctului de pensie de 1.775 lei). Astfel, din cauza tehnicii legislative defectuoase utilizate, s-ar fi creat un vid legislativ în privinţa valorii punctului de pensie. Abrogarea pură şi simplă a art.42 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului 135/2020, fără indicarea valorii punctului de pensie prin modificarea corespunzătoare a art.86 alin.(2) lit.b) din Legea 127/2019, ar fi generat o incertitudine juridică în privinţa existenţei normative chiar a valorii punctului de pensie, ceea ce este contrar art.1 alin.(5), în componenta sa privind securitatea juridică, raportat la art.47 alin.(2) din Constituţie", se precizează în comunicat.

Aşadar, spun judecătorii constituţionali, viciul de neconstituţionalitate constatat priveşte exclusiv Legea de aprobare a OUG 135/2020, şi nu ordonanţa. "În cadrul procedurii de reexaminare, revine Parlamentului competenţa de a infirma/confirma, în termeni clari şi neechivoci, valoarea punctului de pensie stabilită prin art.42 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului 135/2020", explică instanţa constituţională.

Citește și CCR: Legea care prevede majorarea cu 40% a punctului de PENSIE este CONSTITUȚIONALĂ

O situaţie similară ar fi şi în cazul creşterii drepturilor salariale pentru personalul didactic.

"Articolul I pct.9 din legea criticată abrogă art.43 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului 135/2020 (care amână creşterea drepturilor salariale ale cadrelor didactice pentru 1 septembrie 2021), ceea ce nu înseamnă, însă, o repunere în vigoare a art.38 alin.(4 ind.1) din Legea-cadru 153/2017, în redactarea dată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului 114/2018 (care stabilise creşterea drepturilor salariale ale cadrelor didactice pentru 1 septembrie 2020). Astfel, din cauza tehnicii legislative defectuoase utilizate, s-a fi ajuns la o situaţie incertă cu privire la etapizarea creşterii drepturilor salariale pentru personalul didactic", spune CCR.

Curtea explică faptul că abrogarea articolului 43 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului 135/2020, fără indicarea etapelor de creştere a drepturilor salariale pentru personalul didactic prin modificarea corespunzătoare a art.38 alin.(4 ind.1) din Legea-cadru 153/2017, ar fi generat o situaţie juridică confuză, ceea ce este contrar art.1 alin.(5), în componenta sa privind securitatea juridică, raportat la art.41 din Constituţie.

Tot miercuri, CCR a respins, ca neîntemeiată, obiecţia de neconstituţionalitate şi a constatat că dispoziţiile art.I pct.1-6 din Legea pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 135/2020 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2020, modificarea unor acte normative şi stabilirea unor măsuri bugetare sunt constituţionale în raport cu criticile formulate. 

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play


Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.874
Diferența 0.0002
Zi precendentă 4.8738
USD
Azi 4.0034
Diferența -0.0114
Zi precendentă 4.0148
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 23-01-2021
EUR flag1 EUR = 4.8740 RON
USD flag1 USD = 4.0034 RON
GBP flag1 GBP = 5.4696 RON
CHF flag1 CHF = 4.5255 RON
AUD flag1 AUD = 3.0904 RON
DKK flag1 DKK = 0.6551 RON
CAD flag1 CAD = 3.1524 RON
HUF flag1 HUF = 0.0137 RON
JPY flag1 JPY = 0.0386 RON
NOK flag1 NOK = 0.4720 RON
SEK flag1 SEK = 0.4832 RON
XAU flag1 XAU = 238.5807 RON
Monede Crypto
1 BTC = 129608.95RON
1 ETH = 4990.72RON
1 LTC = 556.07RON
1 XRP = 1.09RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 1.88% p.a.
ROBOR:
3 luni: 1.60%
6 luni: 1.71%
12 luni: 1.78%
EURIBOR:
3 luni: -0.5430 %
6 luni: -0.5270 %
12 luni: -0.5050 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 10335.95 0.22%
BET-BK 1952.61 -0.03%
BET-FI 44718.54 0.26%
BET-NG 754.38 0.06%
BET-TR 17401.88 0.22%
BET-XT 917.39 0.14%
BET-XT-TR 1551.91 0.14%
BETPlus 1543.36 0.23%
RTL 21656.98 0.01%
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington
Un altfel de Washington

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES

Copyright 2021 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
nxt.201
YesMy