BNS: Reforma salarizării bugetare, blocată de constrângerile bugetare

DCBusiness Team |
Data publicării:
Care sunt explicațiile
Care sunt explicațiile

Aceste restricții bugetare creează o situație complicată pentru administrația publică, deoarece bugetele destinate salarizării și asistenței sociale vor fi supuse unor limitări drastice.

Implementarea unei noi legi a salarizării pentru sectorul public este aproape imposibilă, susțin reprezentanții Blocului Național Sindical (BNS). Potrivit acestora, restricțiile bugetare prevăzute de Guvern și dificultățile întâmpinate în aplicarea Legii 153/2017 îngreunează considerabil orice inițiativă de reformă în salarizarea angajaților din sectorul public.

Obiectivele planului bugetar structural

Planul bugetar structural adoptat de Guvern urmărește două obiective majore: reducerea deficitului bugetar până în 2031 și stabilizarea datoriei publice pe un trend descendent. Însă, până în 2029, datoria publică va continua să crească, ajungând la un maxim de 62,9% din PIB, conform datelor prezentate de BNS. „Deficitul excesiv, estimat să revină în 2025, va impune respectarea strictă a prevederilor Legii responsabilității fiscal-bugetare (Legea 69/2010), inclusiv în ceea ce privește cheltuielile de personal și asistență socială”, precizează reprezentanții sindicali.

Înghețarea cheltuielilor

Potrivit BNS, din 2025, datoria publică a României va depăși plafonul de 55% din PIB, conform Legii responsabilității fiscal-bugetare. Aceasta va duce la înghețarea cheltuielilor totale de personal și a celor privind asistența socială pe termen lung, măsură care ar putea fi menținută aproape un deceniu. „Înghețarea cheltuielilor totale cu salariile și asistența socială ar putea dura până în 2034”, subliniază BNS.

În aceste condiții, spațiul fiscal pentru noi majorări salariale în sectorul bugetar va fi practic inexistent. În plus, sindicatele avertizează că limitările impuse de acest plan bugetar vor menține salariile din administrația publică într-un impas, în care creșterile salariale devin improbabile.

Reforma salarizării în PNRR

În pofida acestor provocări, reforma salarizării în sectorul public face parte din angajamentele asumate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). BNS a precizat că această reformă își propune modificări structurale în modul de remunerare a angajaților din sectorul public, inclusiv prin revizuirea coeficienților de ierarhizare, reintroducerea grilelor salariale pentru administrația locală și limitarea sporurilor la 20% din salariul de bază.

Sindicatele atrag atenția că o astfel de reformă, deși necesară, este greu de implementat simultan pentru toate categoriile profesionale. BNS subliniază că planul urmărește evitarea unor dezechilibre între diferitele categorii de salariați, dar limitările bugetare impun amânări și restricții.

„Pentru a fi implementată corect, reforma salarizării trebuie să respecte plafoanele de cheltuieli de personal, lucru dificil de realizat în contextul actual”, se arată în comunicatul BNS.

Reducerea graduală a cheltuielilor de personal

În cadrul planului bugetar structural, Guvernul și-a propus o reducere treptată a cheltuielilor de personal ca procent din PIB, de la 9,3% în 2024 la 8,3% în 2031. Sindicatele avertizează că această scădere va fi resimțită puternic în 2025, când se estimează o ajustare de 0,4 puncte procentuale din PIB. „În termeni reali, cheltuielile de personal vor scădea cu aproximativ 2%”, explică BNS, menționând că nivelul din 2024 ar putea fi atins din nou abia în 2027.

BNS consideră că această reducere a cheltuielilor cu personalul, dublată de limitările bugetare, va afecta atât numărul angajaților, cât și structura posturilor disponibile în sectorul public. Sindicatele prevăd, astfel, o reducere a numărului de angajați în administrația publică și o reorganizare a activităților pentru a respecta limitele impuse de politica de resurse umane.

Problema crizei salariale

Un alt aspect care influențează cheltuielile de personal este reprezentat de câștigurile salariale obținute în instanță de diverse categorii profesionale, care au contestat aplicarea Legii 153/2017. Acest fenomen, considerat de BNS ca fiind în creștere, creează o presiune suplimentară asupra fondurilor alocate pentru salarii, în special pentru că obligațiile financiare rezultate din decizii judiciare trebuie onorate.

În același timp, BNS consideră că aceste diferențe de salarizare, influențate de hotărârile judecătorești, amplifică tensiunile și discrepanțele salariale între angajații din sectorul public.

Lipsa criteriilor de performanță

Sindicatele subliniază că performanța administrației publice rămâne o problemă nerezolvată. Indicele european de „Eficiență a Guvernului” (Government Effectiveness), care măsoară calitatea serviciilor publice, gradul de independență față de presiunile politice și calitatea implementării politicilor, reflectă, potrivit BNS, deficiențe majore în sectorul public din România. Această situație este agravată de lipsa unor criterii clare de performanță, ceea ce face ca munca din administrația publică să nu fie direct corelată cu productivitatea și calitatea serviciilor oferite cetățenilor.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9717
Diferența -0.0056
Zi precendentă 4.9773
USD
Azi 4.698
Diferența -0.0053
Zi precendentă 4.7033
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9717 RON
USD flag1 USD = 4.6980 RON
GBP flag1 GBP = 6.0023 RON
CHF flag1 CHF = 5.3465 RON
AUD flag1 AUD = 3.0293 RON
DKK flag1 DKK = 0.6667 RON
CAD flag1 CAD = 3.3238 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0312 RON
NOK flag1 NOK = 0.4229 RON
SEK flag1 SEK = 0.4313 RON
XAU flag1 XAU = 401.2800 RON
Monede Crypto
1 BTC = 458834.63RON
1 ETH = 17577.14RON
1 LTC = 519.32RON
1 XRP = 10.50RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17010.322.16%
BET-BK3121.522.44%
BET-EF924.751.95%
BET-FI59407.060.97%
BET-NG1214.911.77%
BET-TR37511.222.16%
BET-TRN36460.812.16%
BET-XT1459.102.04%
BET-XT-TR3163.032.04%
BET-XT-TRN3080.982.04%
BETAeRO880.412.32%
BETPlus2517.682.12%
RTL37811.462.06%

Opinii

Profesorul Mircea Coșea
Ștampilă de vot / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos

Bloomberg. Putin, TikTok și soarta României: Cine va câștiga alegerile prezidențiale?

România se află la răscruce de drumuri, iar...

Adrain Negrescu / Foto: Facebook

Dincolo de cifre. Adrian Negrescu: Asta este acum marea problemă a României

Analistul financiar Adrian Negrescu a privit...

Comunicate de presa

Florin Barbu / FOTO: Facebook

Florin Barbu, ministrul Agriculturii, propune investiții majore în agricultură

Ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale...

CEC Bank, sediul central
CEC Bank / Ilustrație: Oana Pavelescu

CEC Bank a acordat un credit de 3,3 milioane de euro unei ferme din grupul Rodbun

CEC Bank a acordat fermei Tu Agrar, parte a...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel