Autostrada A1, luată la ochi de Curtea de Conturi europeană

Matei Ion / 16 iun 2020 / 16:17

Curtea de Conturi europeană a criticat marţi întârzierile înregistrate de marile proiecte de transport, precum Autostrada A1 Bucureşti - Nădlac, apreciind că este necesar ca implementarea megaproiectelor să prindă viteză.

Într-un raport publicat marţi, Curtea a auditat modul în care Comisia Europeană a gestionat opt megaproiecte transfrontaliere de transport în 13 state membre. Acestea se numără printre legăturile-cheie care lipsesc şi de care este nevoie pentru a se asigura conectarea reţelelor naţionale şi a se crea astfel coridoare europene de transport continue. Costul total estimat al infrastructurilor de transport de maximă importanţă selectate era de 54 miliarde de euro. Valoarea cofinanţării alocate de UE este de 7,5 miliarde de euro, din care s-a vărsat deja o sumă de 3,4 miliarde de euro.

Curtea a constatat că este puţin probabil ca reţeaua centrală să fie operaţională până în 2030, aşa cum s-a planificat în 2013. Întârzierile în construcţia (de 11 ani în medie) şi în darea în exploatare a acestor megaproiecte pun în pericol funcţionarea eficace a cinci dintre cele nouă coridoare TEN-T, avertizează Curtea de Conturi europeană.

Aceste întârzieri au consecinţe importante. De exemplu, "traficul care va utiliza în viitor autostrada A1 din România trebuie, deocamdată, să utilizeze în continuare drumurile naţionale cu două benzi. Această situaţie are efecte negative semnificative, cum ar fi ambuteiaje zilnice, blocaje şi un grad redus de siguranţă rutieră. Comparând numărul şi tipul de accidente de-a lungul timpului, Curtea a observat că numărul de accidente şi de decese pe aceste tronsoane este mult mai mare decât media la nivel naţional din România şi că 92 dintre aceste accidente au implicat coliziuni frontale", se arată în raportul Curţii.

Se știe cine va construi centura de nord a Capitalei

Pentru toate cele opt infrastructuri de transport de maximă importanţă, modificările care au intervenit de-a lungul timpului la nivelul proiectării şi al sferei proiectelor au generat, până în prezent, creşteri de costuri în valoare de 17,3 miliarde de euro (sau 47%) în comparaţie cu costurile estimate iniţial.

De asemenea, Curtea a identificat cazuri în care nivelul ridicat de birocraţie afecta eficienţa implementării. De exemplu, "în România, autostrada A1 cu o lungime de 582 km este planificată şi construită sub forma unui număr mare de proiecte de mici dimensiuni. Pentru fiecare dintre aceste componente trebuie obţinute autorizaţii. Conform calculelor Curţii, este necesară o autorizaţie de construcţie pentru fiecare 7 km de autostradă, iar o autorizaţie de mediu este necesară pentru fiecare 26 km", se arată în document.

În plus, în cadrul gestiunii partajate, metodă potrivit căreia responsabilitatea primară pentru implementare revine autorităţii de management competente, Curtea a detectat în multe cazuri probleme care au dus la ineficacitate.

"De exemplu, în România, între Lugoj şi Deva, un tronson finalizat al autostrăzii A1, cofinanţat cu 12,4 milioane de euro din fonduri ale UE, nu este utilizat în prezent. În apropierea oraşului Deva, două porţiuni de drum, construite într-un interval de numai şapte ani, au fost conectate greşit. Ca rezultat, 800 de metri de autostradă deja construită au trebuit să fie distruşi pentru a permite reconstruirea corectă a conexiunii. Pe lângă costurile aferente porţiunii care trebuie să fie reconstruită (pentru care se estimează o cofinanţare din partea UE de 3,2 milioane de euro), costul lucrărilor de demolare este de 0,9 milioane de euro (din care 0,5 milioane reprezintă cofinanţare din partea UE). Fondurile UE în valoare de 3,7 milioane de euro astfel cheltuite pot fi considerate irosite", potrivit documentului menţionat

Pentru a veni în sprijinul bunei gestiuni financiare a cofinanţării acordate de UE pentru infrastructurile de transport de maximă importanţă, Curtea recomandă Comisiei următoarele: să revizuiască şi să aplice instrumentele de care dispune deja pentru a asigura respectarea planificărilor pe termen lung; să solicite analize mai bune înainte de a decide să acorde cofinanţare din partea UE pentru megaproiecte (similare infrastructurilor de transport de maximă importanţă); să îşi consolideze practicile de management în ceea ce priveşte cofinanţarea din partea UE acordată pentru acţiuni care fac parte din mega-proiecte (similare infrastructurilor de transport de maximă importanţă) şi să dezvolte în continuare instrumentul deciziilor de punere în aplicare, propunând o astfel de decizie pentru fiecare infrastructură transfrontalieră de transport de maximă importanţă, şi să consolideze rolul coordonatorilor europeni.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play


Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.8378
Diferența 0.0059
Zi precendentă 4.8319
USD
Azi 4.3085
Diferența 0.0272
Zi precendentă 4.2813
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 06-07-2020
EUR flag1 EUR = 4.8378 RON
USD flag1 USD = 4.3085 RON
GBP flag1 GBP = 5.3598 RON
CHF flag1 CHF = 4.5522 RON
AUD flag1 AUD = 2.9856 RON
DKK flag1 DKK = 0.6492 RON
CAD flag1 CAD = 3.1736 RON
HUF flag1 HUF = 0.0138 RON
JPY flag1 JPY = 0.0401 RON
NOK flag1 NOK = 0.4522 RON
SEK flag1 SEK = 0.4623 RON
XAU flag1 XAU = 245.7662 RON
Monede Crypto
1 BTC = 39182.06RON
1 ETH = 983.11RON
1 LTC = 179.79RON
1 XRP = 0.77RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 2.41% p.a.
ROBOR:
3 luni: 2.19%
6 luni: 2.24%
12 luni: 2.35%
EURIBOR:
3 luni: -0.4290 %
6 luni: -0.3020 %
12 luni: -0.2370 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 8668.05 0.06%
BET-BK 1680.58 0.13%
BET-FI 42916.80 -0.15%
BET-NG 654.69 0.30%
BET-TR 14452.19 0.06%
BET-XT 789.90 0.10%
BET-XT-TR 1323.18 0.10%
BETPlus 1298.20 0.05%
RTL 17945.80 0.02%

Comunicate de presa

Franța retrage Hidroxiclorochina din schema de tratament

Medicamente la ușă, pentru clujeni

Poşta Română a încheiat un acord...

Horia Grigorescu, directorul Poștei Române a spus ce urmează să se întâmplă în zona de investiții privind compania pe care o conduce

UNICEF şi Poşta Română, parteneriat pentru prevenirea răspândirii COVID-19

UNICEF și Poşta Română își unesc...

Pisicuțe
Pisicuțe
Boboci de rață
Boboci de rață
Pui de căprioară
Pui de căprioară
Ursi Koala
Ursi Koala
Miel
Miel
Leu
Leu
Pui de elefant
Pui de elefant
Boboci de lebădă
Boboci de lebădă

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES

Copyright 2020 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
nxt.23
YesMy