Transportatorii cer guvernului importul de forță de muncă pentru industrie

DCBusiness Team |
Data publicării:

Pentru ca industria românească de transport rutier să poată continua să opereze în parametri eficienţi, este necesar ca Guvernul şi Ministerul Transporturilor să adopte măsuri urgente de soluţionare a crizei de şoferi profesionişti din România, în condiţiile în care la 100 de ani de la Marea Unire, ţara noastră înregistrează cel mai grav deficit de forţă de muncă, se arată într-un comunicat al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).

În ultimii ani, UNTRR a propus autorităţilor române competente soluţii concrete pentru rezolvarea crizei şoferilor profesionişti, cum ar fi angajarea şoferilor profesionişti din afara UE, prin asigurarea cadrului necesar examinării în limba engleza a acestora la examenul de competenţă profesională, condiţie necesară pentru angajarea legală în România. Este evident ca nu trebuie aşteptat ca şomajul în România să fie zero pentru a face import selectiv de forţă de munca, apreciază UNTTR.

Organizaţia solicita Guvernului şi Ministerului Transporturilor să accepte şi să pună în aplicare soluţii clare şi practice pentru rezolvarea crizei de şoferi profesionişti cu care se confruntă transportatorii rutieri români care deţin autocamioane ce nu mai pot fi operate în lipsa angajaţilor disponibili din piaţă.

Aceasta criză s-a acutizat în ultima perioadă, afectând tot mai grav transporturile rutiere, care reprezintă principala ramură contribuitoare la exportul de servicii al României în 2017, conform datelor Băncii Naţionale a României, iar situaţia se va agrava, în condiţiile în care, în următorii 10 ani 40% din şoferii profesionişti din Germania se vor pensiona, iar companiile de transport germane vor atrage şoferi profesionişti din statele est-europene, se arată în comunicat.

Alte state membre ale UE, precum Polonia, deşi înregistrează un nivel al şomajului de 5,7%, importă forţa de muncă necesară cantitativ şi calitativ pe segmentele pe care nu poate face reconversii - şi nu frânează dezvoltarea economică. Anul trecut, Polonia a înregistrat în economie o forţă de muncă din afara UE de 1.000.000 de persoane, din care 52.000 numai în sectorul transportului rutier - şoferi profesionişti din afara UE.

Pentru a putea rămâne competitivi pe piaţa europeană, transportatorii români trebuie să beneficieze în egală măsură cu transportatorii din alte state membre de prevederile legislaţiei europene privind angajarea legală de şoferi din afara UE (conform Regulamentului european 1072/2009 - Articolul 5 Certificat de conducător auto).

Legislaţia europeană permite statelor membre organizarea testării CPC (Certificat de Competenţă Profesională) într-o limbă străină, multe ţări din UE au adoptat deja măsuri în acest sens, în timp ce România organizează aceasta examinare numai în limba româna blocând angajările pentru operatorii de transport. UNTRR considera ca nu este justificata obligativitatea cunoaşterii limbii române de către un şofer din afara UE pentru a fi angajat de un transportator român, pentru ca în România sunt angajaţi cetăţeni străini din oricare stat membru UE fără a avea obligaţia de a cunoaşte limba româna, aşa cum şi cetăţenii români se pot angaja oriunde în UE. Dacă pentru aceştia comunicarea în limba engleza sau într-o altă limbă străină nu este o problemă, atunci nu ar trebui să fie nici pentru cetăţenii extra-comunitari.

UNTRR salută faptul că procedura de examinare pentru obţinerea permisului de conducere, stabilita de MAI, prevede că proba teoretică se poate susţine, la cerere, în limbile engleză, franceză sau germană.

O a doua măsură propusă de UNTRR Guvernului şi Ministerului Transporturilor prevede creşterea angajării tinerilor ca şoferi profesionişti, prin stabilirea vârstei minime legale de 18 ani pentru exercitarea acestei profesii în România, similar altor state membre UE.

Conform unui studiu din 2016 al Comisiei Europene, 17 state membre (Austria, Cehia, Germania, Danemarca, Estonia, Franţa, Grecia, Croaţia, Ungaria, Irlanda, Lituania, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovenia, Suedia şi Marea Britanie) au stabilit deja vârsta minimă de 18 ani pentru şoferii de camioane (categoriile C şi CE). Precizăm că Directiva 645/2018 prevede măsuri pentru armonizarea transpunerii în statele membre UE a vârstei minime de 18 ani pentru conducătorii auto transport rutier de marfă (categoriile C şi CE).

În condiţiile crizei de şoferi profesionişti din România şi din UE, considerăm că neaplicarea acestei prevederi şi în legislaţia românească dezavantajează transportatorii români faţă de competitorii lor din celelalte state membre UE, care pot angaja conducători auto de la 18 ani (categoriile C şi CE) pentru transportul rutier de mărfuri naţional şi internaţional.

O a treia măsură benefică pentru rezolvarea crizei de şoferi profesionişti din România este reconversia profesională prin alocarea de fonduri europene pentru programe de formare a şoferilor profesionişti, urmând modelul unor state membre vecine precum Ungaria.
În acest sens, Guvernul maghiar a emis o hotărâre privind asigurarea cadrului legal de finanţare a formării profesionale necesare pentru a compensa lipsa acută de şoferi profesionişti cu care se confruntă sectorul transporturilor rutiere, în vederea creşterii competitivităţii firmelor maghiare de transport rutier de marfă şi persoane.

Transportatorii români au nevoie de soluţii urgente şi eficiente din partea Guvernului şi Ministerului Transporturilor la această criză acută de şoferi profesionişti, pentru ca industria românească de transport rutier să poată continua să opereze în parametri buni, apreciază UNTTR.

Ministerul Transporturilor poate promova în scurt timp toate propunerile UNTRR care se înscriu în practica europeană şi poate contribui în mod real la soluţionarea cât mai urgentă a problemelor de personal semnalate ale sectorului.

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România trage un semnal de alarma către clasa politică din România că la 100 de ani de la Marea Unire, ţara noastră înregistrează un deficit grav de forţă de muncă, după ce în ultimii 15 ani peste cinci milioane de români au plecat în străinătate, iar, anual, peste 200.000 de români părăsesc ţara pentru a lucra în străinătate.

UNTRR solicită măsuri urgente pentru rezolvarea crizei şoferilor profesionişti, întrucât se frânează dezvoltarea industriei transporturilor rutiere din România. Dacă nu se vor aduce şoferi non-UE care să lucreze în România, firmele îşi vor muta sediile în Europa Centrala şi în Europa Occidentală.

"Lipsa oricăror măsuri imediate care să permită firmelor de transport rutier din România să angajeze şoferi străini constituie un sabotaj economic al industriei transporturilor rutiere din Romania! Guvernul României ar trebui la 100 de ani la Marea Unire să sprijine mai mult ca oricând industriile cele mai eficiente din România şi nu să le ignore! Guvernul României ar trebui să fie direct interesat de dezvoltarea economica a României şi implicit a fiecărei industrii din ţara noastră, căreia să îi faciliteze dezvoltarea! România şi fiecare industrie din România se află într-o competiţie directă cu celelalte state din UE şi cu industriile similare din alte ţări! Pentru a ne menţine competitivitatea şi locul în lume, trebuie ca autorităţile şi mediul economic să lucreze împreună, se arată în comunicat.

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală, neguvernamentală, care are peste 16.000 de firme înscrise - operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play
DC Media Group Audience

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9699
Diferența 0.0009
Zi precendentă 4.969
USD
Azi 4.5984
Diferența 0.0161
Zi precendentă 4.5823
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 02-03-2024
EUR flag1 EUR = 4.9699 RON
USD flag1 USD = 4.5984 RON
GBP flag1 GBP = 5.8083 RON
CHF flag1 CHF = 5.1913 RON
AUD flag1 AUD = 2.9910 RON
DKK flag1 DKK = 0.6667 RON
CAD flag1 CAD = 3.3865 RON
HUF flag1 HUF = 0.0126 RON
JPY flag1 JPY = 0.0306 RON
NOK flag1 NOK = 0.4340 RON
SEK flag1 SEK = 0.4444 RON
XAU flag1 XAU = 303.5750 RON
Monede Crypto
1 BTC = 284778.13RON
1 ETH = 15742.99RON
1 LTC = 418.68RON
1 XRP = 2.90RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.97% p.a.
ROBOR:
3 luni: 6.08%
6 luni: 6.11%
12 luni: 6.12%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 16009.52 0.75%
BET-BK 2978.41 0.63%
BET-FI 57504.25 1.41%
BET-NG 1140.41 0.70%
BET-TR 33218.43 0.74%
BET-TRN 32452.72 0.74%
BET-XT 1367.72 0.77%
BET-XT-TR 2806.07 0.76%
BET-XT-TRN 2745.99 0.76%
BETAeRO 1086.45 -0.09%
BETPlus 2375.59 0.71%
RTL 35341.99 0.96%

Opinii

Bursa de Valori București / Foto: BVB.ro

Performanțe record la BVB și politici credibile pentru România

Piața de capital din România a înregistrat...

Prof. Mircea Coșea

Mircea Coşea: Răscoală țărănească în România secolului XXI?

Profesorul Mircea Coşea semnează un editorial...

Profesorul Mircea Coșea

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel