Schimbări importante în taxarea drumurilor din România. Reguli noi pentru roviniete

Oana Pavelescu |
Data publicării:
Rovinieta
Rovinieta

Rețeaua de drumuri naționale ar putea suferi modificări importante, odată cu adoptarea noii legi a austerității.

Printre articolele modificate prin acest proiect legislativ se numără și prevederi din Ordonanța Guvernului nr. 15/2002, care reglementează administrarea și întreținerea drumurilor publice. Proiectul introduce o serie de noi formulări și alineate care vizează transferul unor tronsoane de drum, taxarea rețelei rutiere și, posibil, modificarea clasificării unor segmente.

Modificări care vizează rețeaua rutieră: drumuri locale, transformate în naționale

Documentul consultat menționează explicit modificări la două anexe importante:

  • Anexa nr. 1 la OG 15/2002, care cuprinde lista drumurilor încadrate în categoria națională;

  • Anexa nr. 2 la OG 15/2002, referitoare la taxele de utilizare a infrastructurii rutiere (rovinieta).

Modificările vizează, potrivit noii forme propuse, „trecerea unor drumuri pe rețeaua națională”, ceea ce înseamnă că tronsoane de drum aflate până acum în administrarea autorităților locale (județene sau municipale) ar putea deveni drumuri naționale, aflate în grija CNAIR și a Ministerului Transporturilor. Această schimbare are consecințe administrative și bugetare importante.

Prin această mutare, autoritățile centrale ar putea prelua întreținerea unor drumuri locale deteriorate, ceea ce, în teorie, ar însemna o finanțare mai bună. Pe de altă parte, unitățile administrativ-teritoriale ar putea fi obligate să cedeze o parte din atribuțiile lor privind infrastructura rutieră.

Rovinieta ar putea include mai multe segmente de drum

Un alt punct sensibil al modificărilor propuse îl reprezintă extinderea rețelei de drumuri care necesită rovinietă. În forma actuală, rovinieta este obligatorie pentru drumurile naționale în afara municipiilor, dar dacă lista se extinde prin actualizarea anexei, mai multe drumuri – inclusiv cele reîncadrate – ar putea necesita plata acestei taxe.

Este o mișcare cu dublu impact: bugetar (prin creșterea veniturilor din roviniete) și social (prin afectarea șoferilor care circulă pe drumuri ce până acum erau scutite de taxare). Pentru locuitorii din zonele afectate, acest lucru poate însemna costuri suplimentare zilnice sau lunare.

O reglementare cu potențial politic: descentralizarea inversă

În ultimii ani, mai multe guverne au susținut descentralizarea administrativă, inclusiv în domeniul infrastructurii rutiere. Actualul proiect, însă, pare să marcheze o „descentralizare inversă”, în care statul central preia înapoi o parte din responsabilitățile transferate anterior. Argumentul invocat de autorități este lipsa de fonduri a unor administrații locale pentru întreținerea drumurilor, ceea ce afectează siguranța și calitatea circulației.

Prin revenirea la o administrare centralizată, se urmărește, teoretic, creșterea calității reparațiilor și a modernizării infrastructurii, dar există riscul ca unele zone să fie lăsate pe dinafară, în lipsa unor criterii transparente de selecție.

Transportatorii cer consultări

Reprezentanții transportatorilor au atras deja atenția că orice modificare în privința taxării rutiere trebuie discutată public, cu estimări de impact asupra prețurilor din logistică și transport de persoane. Mai multe asociații de profil cer Ministerului Transporturilor să publice o hartă clară a modificărilor propuse și să prezinte o justificare economică pentru fiecare transfer de drum și fiecare eventuală extindere a rovinietei.

Ce urmează?

Legea urmează să fie adoptată, iar modificările privind OG 15/2002 sunt cuprinse în anexe tehnice, ceea ce face dificilă pentru publicul larg înțelegerea impactului complet. Totuși, dacă proiectul va fi adoptat în forma actuală, noile reglementări ar putea intra în vigoare începând cu 1 octombrie 2025.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0722
Diferența -0.0076
Zi precendentă 5.0798
USD
Azi 4.3658
Diferența 0.0183
Zi precendentă 4.3475
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0722 RON
USD flag1 USD = 4.3658 RON
GBP flag1 GBP = 5.8473 RON
CHF flag1 CHF = 5.4475 RON
AUD flag1 AUD = 2.8462 RON
DKK flag1 DKK = 0.6797 RON
CAD flag1 CAD = 3.1820 RON
HUF flag1 HUF = 0.0127 RON
JPY flag1 JPY = 0.0294 RON
NOK flag1 NOK = 0.4246 RON
SEK flag1 SEK = 0.4480 RON
XAU flag1 XAU = 468.9817 RON
Monede Crypto
1 BTC = 519747.18RON
1 ETH = 14113.23RON
1 LTC = 421.08RON
1 XRP = 12.98RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET19397.171.08%
BET-BK3670.481.19%
BET-EF1051.180.99%
BET-FI62172.97-0.31%
BET-NG1392.631.17%
BET-TR44991.511.08%
BET-TRN43502.851.08%
BET-XT1649.571.05%
BET-XT-TR3746.291.06%
BET-XT-TRN3631.601.06%
BETAeRO899.491.42%
BETPlus2849.151.09%
RTL43025.951.08%

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel