Ordonanța de urgență este inițiată de Ministerul Finanțelor și Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților (A.N.R.P.). Prezenta ordonanță de urgență are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr. 165/2013, prin instituirea unor norme menite să simplifice procesul de restituire a imobilelor preluate abuziv, cu scopul de a contribui la finalizarea acestuia. Totodată se urmărește instituirea unor norme menite să păstreze un just echilibru între, pe de o parte, interesul beneficiarilor legilor cu caracter reparator dar care, în același timp, să evite îmbogățirea fără justă cauză, și, pe de altă parte, să țină seama de interesul general al societății și de capacitatea financiară a statului de a susține plata despăgubirilor, în situația în care bunul nu mai poate fi restituit în natură, se arată în nota de fundamentare a proiectului.
1. Prin prezentul proiect de act normativ se propune modificarea și completarea art. 1 alin. (1) din Legea nr. 165/2013, prin stabilirea procedurii privind restituirea în natură a imobilelor preluate abuziv.
Astfel, se stabilește un criteriu obiectiv și cantitativ, respectiv dacă sporul de valoare adus imobilului de către stat sau alte persoane depășește 50% din valoarea acestuia, imobilul este considerat substanțial modificat și, în consecință, este calificat juridic drept imobil nou. În această situație, restituirea în natură nu mai este posibilă întrucât imobilul ce face obiectul restituirii nu mai corespunde în mod esențial cu imobilul preluat în mod abuziv de stat.
2. Prezentul proiect de act normativ vizează modificarea art. 21 alin. (6) din Legea nr. 165/2013, în sensul clarificării procedurii de evaluare a imobilelor în acord cu cele statuate de C.C.R. prin Decizia nr. 43 din 18.02.2025.
Astfel, textul propus va avea următorul conținut: „(6)Evaluarea imobilelor pentru care se acordă despăgubiri se exprimă în puncte și se face prin aplicarea grilei notariale valabile pentru anul precedent emiterii deciziei de către Comisia Națională și prin raportare la criteriile prevăzute în Anexa nr. 1 la prezenta Ordonanță.”
Pentru a respecta sarcinile trasate de Curte la paragraful 42 din Decizia nr. 43 din. 18.02.2025, respectiv pentru a „reconfigura prevederile relevante în materie astfel încât să se realizeze corecția necesară pentru a reglementa soluții legislative adecvate în ceea ce privește criteriile de stabilire a cuantumului despăgubirilor” se impune a fi prevăzute soluții clare, concrete și unitare de aplicare a grilei notariale din anul anterior emiterii deciziei de compensare.
3. Prezentul proiect de act normativ urmărește inclusiv modificarea și completarea cadrului normativ în vigoare, prin adoptarea unor norme prin care se clarifică și se detaliază modalitatea și procedura de valorificare a deciziilor de compensare emise în temeiul Legii nr. 165/2013.
4. Întrucât din datele deținute de Ministerul Finanțelor a rezultat că la acest moment nu există o situație centralizată care să poată pune la dispoziția instituțiilor și autorităților publice interesate datele necesare identificării problemelor apărute în domeniul acordării măsurilor reparatorii prevăzute de legislația specifică, s-a considerat necesar reglementarea în sarcina unităților deținătoare/entităților investite cu soluționarea notificărilor/cererilor depuse de persoanele îndreptățite, a obligației de a întocmi și transmite către Instituția Prefectului a unei situații centralizatoare care să cuprindă elemente minime, dar esențiale procesului de apărare a intereselor statului român în domeniul reconstituirii dreptului de proprietate și acordării măsurilor reparatorii.
Documentul complet poate fi studiat aici (format PDF).
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.