Tunelul avansează, dar finanțarea șchiopătează
Tunelierul va rămâne pentru o scurtă perioadă în stația Aeroport Băneasa pentru lucrări de revizie, după care își va continua drumul spre stația Gara Băneasa, de lângă Fântâna Miorița. Conform estimărilor Metrorex, până acolo va ajunge în două-trei luni, odată repornită.
Între timp, pe celălalt fir, cârtița „Sfânta Ana” se află la mai puțin de 500 de metri distanță și este așteptată să ajungă la Aeroport Băneasa în luna septembrie, dacă va reuși să mențină o medie de 12 metri forați pe zi. Recordul ei rămâne de 24 de metri într-o singură zi.
Problema majoră nu mai ține însă de ritmul șantierului, ci de bani. Secțiunea 1 Mai – Tokyo a primit aprobare pentru finanțare din fonduri de coeziune, însă Metrorex și Ministerul Transporturilor au încercat fără succes să transfere proiectul în PNRR, în locul magistralei M4 Gara de Nord – Filaret. Cum finanțarea PNRR s-a evaporat, M6 Sud trebuie readus de urgență în Programul Transport.
Costuri uriașe dacă lucrările stagnează
Potrivit calculelor Metrorex, un șantier de asemenea amploare poate genera costuri fixe de până la 3,5 milioane de euro pe lună, chiar și atunci când nu se lucrează efectiv. Riscul este ca proiectul să repete scenariul de pe Magistrala M5, unde întârzierile provocate de lipsa banilor au dus la plata unor daune de circa 40 de milioane de euro către constructor.
„Dacă nu vrem să pățim ca la M5, trebuie să găsim rapid resurse pentru M6 Sud”, atrag atenția surse apropiate proiectului.
Situație și mai complicată pe M6 Nord
Dacă sudul mai are încă șanse să fie finanțat prin programele europene, nordul liniei este într-o poziție și mai dificilă. Între stațiile Washington și Otopeni, Comisia Europeană a refuzat finanțarea din fonduri nerambursabile, ceea ce obligă statul să suporte costurile integral din buget sau prin împrumuturi.
Această secțiune este însă vitală, pentru că reprezintă legătura directă dintre București și Aeroportul Internațional Henri Coandă, unul dintre obiectivele majore de infrastructură promise de ani de zile.
Un pas înainte, două înapoi?
Deși forajul avansează în ritm bun, lipsa clarității asupra surselor de finanțare riscă să arunce în aer întregul calendar de execuție. Oficial, termenul de finalizare a lucrărilor rămâne august 2026, dar fără bani siguri, atât constructorii, cât și autoritățile admit că respectarea acestuia devine tot mai puțin realistă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.