Lege pentru investiții fără blocaje: Echilibru între primării, stat și firmele de construcții

Mihai Ciobanu |
Data publicării:
Semnare contract. Foto: Pexels.com
Semnare contract. Foto: Pexels.com

Primăriile scapă de penalități pentru întârzierile plăților cauzate de stat – proiect legislativ la Senat.

A fost înregistrată la Senat o propunere legislativă privind modificarea şi completarea Legii nr. 72/2013 privind măsurile pentru combaterea întârzierii in executarea obligaţiilor de plată a unor sume de bani rezultând din contracte încheiate între profesionişti şi intre aceştia şi autorităţi contractante, precum şi de modificare şi completare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

"Proiectul de lege asigură echilibrul contractual dintre autorităţile publice locale şi judeţene care au încheiate acorduri de finanţare cu instituţii şi autorităţi centrale şi operatorii economici cu care aceleaşi autorităţi publice locale şi judeţene au încheiate contracte de achiziţie publică pentru lucrări de interes local şi judeţean.

Cele două contracte sunt interdependente din perspectiva plăţii lucrărilor efectuate sau a bunurilor achiziţionate în cadrul proiectului de investiţii, însă Legea nr. 72/2013, cu modificările şi completările ulterioare, aplicabilă clauzelor contractuale în ceea ce priveşte modalităţile de plată a facturilor, nu permite această corelare", explică iniţiatorii în expunerea de motive. 

 

Schimbările propuse

 

"În prezent, autorităţile publice locale şi judeţene au accesat fonduri pentru realizarea unor obiective de investiţii de interes public local şi judeţean fie în cadrul programelor naţionale finanţate din bugetul de stat şi gestionate de autorităţi centrale, fie în cadrul axelor de finanţare deschise în cadrul programelor de finanţare din fonduri nerambursabile. Pentru ambele situaţii au fost încheiate contracte de finanţare, contracte ce au stat la baza demarării procedurilor de achiziţie publică pentru realizarea efectivă a obiectivului de investiţii. Aceste proceduri de achiziţie
publică au vizat proiectarea, execuţia şi, în unele cazuri, achiziţia de bunuri. 

În privinţa termenelor de plată, contractele de achiziţie publică urmează regulile Legii nr. 72/2013, fără a avea in vedere şi interdependenţa cu sursa de finanţare. Astfel, nu puţine au fost situaţiile în care procesarea cererilor de plată de către autorităţile centrale finanţatoare sau prin care s-au derulat programele de investiţii a depăşit termenul de 30 zile de la data emiterii facturii de către operatorul economic parte a unui contract de achiziţie publică, ceea ce a creat premisele ca autorităţile publice locale şi judeţene să fie în imposibilitate de a se conforma termenului de 30
zile prevăzut de dispoziţiile legii vizate de prezenta modificare.

De asemenea, s-a deschis calea operatorului economic de a pretinde şi încasa penalităşi şi dobânzi de întârziere, cu efecte asupra bugetului unităţii administrativ-teritoriale vizate", se arată în document.

 

Modificarea propusă are următoarele consecinţe:


- asigură corelarea obligaţiei de plată din contractul de achiziţie publică cu modalitatea de finanţare a obiectivului de investiţie reglementată de contractul de finanţare, cele două contracte fiind distincte;

- se previne acumularea de dobânzi şi penalităţi în sarcina unităţilor administrativ teritoriale, accesorii care, de multe ori, dublează costurile cu
investiţia, astfel încât se reduce deficitul bugetar;

- operatorul economic parte a unui contract de achiziţie publică are o viziune clară a modalităţii de plată care îi asigură predictibilitate în gestionarea afacerii;

- proiectul de lege permite operatorului ca pentru aceste situaţii să aibă posibilitatea legală de a opta pentru plata TVA la încasare, ceea ce îi asigură continuarea activităţii. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0889
Diferența 0.0005
Zi precendentă 5.0884
USD
Azi 4.3489
Diferența -0.0153
Zi precendentă 4.3642
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0889 RON
USD flag1 USD = 4.3489 RON
GBP flag1 GBP = 5.8416 RON
CHF flag1 CHF = 5.5096 RON
AUD flag1 AUD = 2.8125 RON
DKK flag1 DKK = 0.6813 RON
CAD flag1 CAD = 3.0982 RON
HUF flag1 HUF = 0.0130 RON
JPY flag1 JPY = 0.0291 RON
NOK flag1 NOK = 0.4314 RON
SEK flag1 SEK = 0.4601 RON
XAU flag1 XAU = 606.5699 RON
Monede Crypto
1 BTC = 464387.50RON
1 ETH = 16915.87RON
1 LTC = 394.84RON
1 XRP = 10.24RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET21777.390.16%
BET-BK4222.91-0.11%
BET-EF1186.270.25%
BET-FI79011.45-0.04%
BET-NG1609.520.58%
BET-TR50547.430.16%
BET-TRN48871.520.16%
BET-XT1876.590.19%
BET-XT-TR4266.150.23%
BET-XT-TRN4135.110.23%
BETAeRO979.74-2.34%
BETPlus3178.780.13%
RTL48798.000.19%

Opinii

Oameni pe stradă / Foto: Oana Pavelescu
Prof. Mircea Coșea

Aurul urcă, încrederea scade – explicația lui Mircea Coșea

Când piețele încep să nu mai aibă încredere în...

Ungurii vor fi întrebați ce părere au

Analiști: dezechilibrele macro și politica fiscală impredictibilă mențin incertitudinea

Încrederea analiștilor în economia României...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel