Raportul CE, o radiografie clară asupra structurii fiscale a României: impozite regresive și colectare slabă, taxarea muncii, inechitabilă

Matei Ion |
Data publicării:
Taxarea prograsivă / Foto: Freepik
Taxarea prograsivă / Foto: Freepik

România rămâne la coada clasamentului european în ceea ce privește veniturile fiscale raportate la PIB, potrivit Raportului anual privind impozitarea în Uniunea Europeană 2025, publicat de Comisia Europeană.

Cu o pondere de doar 27,5% din PIB, veniturile din taxe și contribuții sociale ale României sunt cu peste 10 puncte procentuale sub media UE de 41,2%, menținând astfel o vulnerabilitate cronică în capacitatea statului de a finanța cheltuieli esențiale.

Venituri fiscale subdezvoltate și un gol bugetar structural

Potrivit raportului, România a înregistrat în 2022 una dintre cele mai scăzute ponderi ale veniturilor fiscale în PIB dintre toate statele membre. Această situație persistă în ciuda necesităților de finanțare în creștere și a presiunii tot mai mari asupra sistemelor publice, în special în domeniul sănătății, educației și infrastructurii.

În plus, raportul evidențiază că România are o problemă de colectare, nu doar de nivel al taxelor. Deși TVA-ul standard este de 19%, încasările efective sunt mult sub potențial, din cauza evaziunii fiscale și a ineficienței administrative. Conform Comisiei, România a înregistrat în 2022 cel mai mare deficit de încasare a TVA (VAT Gap) din UE, de 36,7% din veniturile potențiale – aproape dublu față de următorul stat clasat.

Impozitarea muncii, sub medie pentru veniturile mari, ridicată pentru cele mici

România are o structură a impozitării muncii care penalizează deschis veniturile mici. În special, raportul arată că salariile mici sunt suprataxate comparativ cu alte state europene, în timp ce impozitarea veniturilor mari este relativ modestă. Acest dezechilibru contribuie la menținerea inegalităților sociale și descurajează formalizarea muncii.

În plus, contribuțiile sociale au o pondere ridicată în totalul veniturilor fiscale, dar acest lucru nu se reflectă într-un nivel adecvat al serviciilor sociale. Cu toate acestea, raportul notează că România a implementat recent o serie de măsuri pentru a reduce presiunea asupra salariaților cu venituri scăzute, inclusiv deduceri suplimentare și reduceri de contribuții pentru anumite categorii.

Impozitarea consumului și mediu: puțin verde, dar foarte regresivă

În domeniul taxelor pe consum, România are o cotă standard de TVA în linie cu media UE, dar aplică multiple scutiri și cote reduse care reduc eficiența sistemului. Comisia notează că ponderea veniturilor provenite din impozite pe consum este peste media UE, ceea ce înseamnă că sistemul fiscal românesc se bazează prea mult pe impozite regresive, care afectează în special populația cu venituri mici.

Pe partea de taxe de mediu, România are un potențial nevalorificat. Ponderea taxelor pe energie și emisii este sub media UE, iar structura lor nu încurajează eficiența energetică sau tranziția verde. În special, accizele la carburanți și energia electrică rămân relativ reduse, iar stimulentele fiscale pentru investițiile în energii regenerabile sunt limitate.

Recomandări și avertismente

Raportul Comisiei avertizează că România trebuie să adopte urgent reforme structurale pentru a-și lărgi baza de impozitare și a îmbunătăți colectarea. Lipsa acestor măsuri va continua să afecteze capacitatea statului de a finanța cheltuielile publice și de a reduce deficitul bugetar excesiv, mai ales în contextul în care România se află în procedură de deficit excesiv la nivel european.

Sunt menționate ca priorități: digitalizarea administrației fiscale, combaterea evaziunii, revizuirea scutirilor de la TVA și întărirea controalelor fiscale în zonele cu risc ridicat. De asemenea, raportul sugerează reconsiderarea sistemului de impozitare a veniturilor, în sensul reducerii poverii pentru veniturile mici și creșterii contribuției celor cu venituri mari.

Vezi raportul AICI

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0717
Diferența 0.0179
Zi precendentă 5.0538
USD
Azi 4.3254
Diferența -0.0317
Zi precendentă 4.3571
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0717 RON
USD flag1 USD = 4.3254 RON
GBP flag1 GBP = 5.9461 RON
CHF flag1 CHF = 5.4055 RON
AUD flag1 AUD = 2.8285 RON
DKK flag1 DKK = 0.6798 RON
CAD flag1 CAD = 3.1606 RON
HUF flag1 HUF = 0.0127 RON
JPY flag1 JPY = 0.0300 RON
NOK flag1 NOK = 0.4289 RON
SEK flag1 SEK = 0.4577 RON
XAU flag1 XAU = 464.6380 RON
Monede Crypto
1 BTC = 463755.03RON
1 ETH = 10576.51RON
1 LTC = 367.62RON
1 XRP = 9.40RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET18506.31-0.02%
BET-BK3492.050.08%
BET-EF1007.870.02%
BET-FI60808.10-0.03%
BET-NG1343.640.32%
BET-TR42754.140.05%
BET-TRN41356.490.05%
BET-XT1577.99-0.02%
BET-XT-TR3569.580.05%
BET-XT-TRN3461.690.04%
BETAeRO867.410.46%
BETPlus2717.81-0.01%
RTL41115.97-0.02%

Opinii

Oameni pe strada

Harta sărăciei și a bogăției în Europa: Ce loc ocupă România - Analiză

Luxemburg și Irlanda se află în fruntea...

Adrian Negrescu / Foto: Agerpres
Donald Trump și Elon Musk

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel