Guvernul vrea să taxeze și terminalele petroliere private

Matei Ion |
Data publicării:
Vedere aeriană a unui terminal petrolier din Portul Constanța / Foto: Oil Terminal
Vedere aeriană a unui terminal petrolier din Portul Constanța / Foto: Oil Terminal

Guvernul pregătește o modificare amplă a legislației petroliere, prin care și operatorii privați de terminale petroliere și sisteme de transport al țițeiului vor fi obligați să încheie acorduri directe cu statul și să plătească redevențe. Proiectul de lege, aflat pe masa Executivului, introduce și noi garanții financiare pentru mediu și programele de explorare, dar și posibilitatea acordării de concesiuni fără licitație publică.

Redevențe și pentru operatorii privați

Potrivit documentului analizat de DCBusiness, proiectul de lege prevede că terminalele petroliere și sistemele de transport care nu se află în proprietatea publică a statului vor fi obligate să încheie acorduri petroliere de concesiune cu autoritatea de reglementare, urmând să plătească redevențe petroliere similare celor datorate de concesionarii de zăcăminte.

Este pentru prima dată când operatorii privați care dețin infrastructuri portuare, conducte sau terminale de descărcare și stocare vor fi supuși aceluiași regim fiscal ca și companiile care exploatează resursele naturale.

Estimările din expunerea de motive arată că măsura ar putea aduce la buget peste 3,6 miliarde de lei în următorii cinci ani.

Contracte directe, fără licitație

Proiectul introduce și o prevedere controversată: posibilitatea ca aceste acorduri petroliere pentru infrastructuri private să fie încheiate direct, fără organizarea unei proceduri competitive.

Concret, prin noul articol 30 alin. (2¹), statul va putea acorda drepturi de exploatare și operare „prin negociere directă”, fără apel public de ofertă, în situațiile în care infrastructura este deja construită și funcțională.

Această modificare simplifică procedura administrativă, dar ridică semne de întrebare privind transparența și concurența între operatori.

Citește și: Cum se schimbă împărțirea redevențelor între stat și autoritățile locale

Garanții financiare pentru mediu și programe petroliere

Legea adaugă două instrumente noi de control financiar:

garanția de refacere a mediului, constituită într-un cont bancar separat, controlat de autoritatea de reglementare;

garanția de realizare a programului minimal de explorare, care poate fi executată de stat în cazul în care titularul nu își respectă obligațiile contractuale.

Aceste măsuri vin ca urmare a observațiilor Curții de Conturi privind lipsa unui mecanism de recuperare a costurilor în cazurile de neîndeplinire a obligațiilor de mediu.

Terenurile din infrastructura națională, proprietate publică a statului

Proiectul de lege clarifică și regimul juridic al terenurilor pe care sunt amplasate instalațiile din Sistemul Național de Transport al țițeiului, gazolinei, condensatului și etanului.

Nou introdusul articol 25 alin. (5) prevede că aceste terenuri „sunt și rămân în proprietatea publică a statului”, indiferent de schimbările ulterioare de proprietate asupra terenurilor adiacente.

Această formulare are scopul de a evita litigiile apărute între operatori și proprietarii privați care revendică terenurile aflate sub conducte sau instalații petroliere.

Citește și: Exploatarea aurului și argintului din Maramureș, reluată după 17 ani

Mai mult control pentru noua autoritate

Textul conferă atribuții suplimentare Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a CO₂ (ANRMPSG), instituția care a preluat din 2024 competențele Agenției Naționale pentru Resurse Minerale.
ANRMPSG va gestiona:

  • conturile de garanții financiare,

  • acordurile petroliere pentru infrastructuri private,

  • și redevențele datorate pentru transporturile petroliere nepublice.

Autoritatea va avea dreptul să aprobe direct aceste contracte și să monitorizeze implementarea lor.

Clarificări tehnice pentru sistemul național de transport

În același timp, legea introduce o definiție clară a noțiunii de „sector din sistemul național de transport al petrolului” – delimitat între două puncte de control, având funcționalitate distinctă.

Această clarificare tehnică este menită să stabilească exact ce se poate concesiona, dezafecta sau transfera între stat și operatorii privați.

Obiectivul declarat: echilibru între fiscalizare și dezvoltare

Guvernul justifică modificările prin necesitatea de a „asigura un echilibru între fiscalizarea completă a activităților petroliere și atragerea de investiții private în infrastructura de transport și depozitare”.

Executivul susține că aplicarea acestor măsuri va aduce o creștere predictibilă a veniturilor bugetare și va asigura un cadru coerent de protecție a mediului.

Reacții anticipate din industrie

Deși proiectul nu a intrat încă în dezbatere publică, surse din mediul petrolier consultate de DCBusiness avertizează că introducerea redevențelor pentru terminalele private ar putea afecta competitivitatea operatorilor din porturile Constanța, Midia și Giurgiu.

„Dacă aceste redevențe vor fi similare cu cele aplicate zăcămintelor, unele companii ar putea renunța la investiții în modernizarea terminalelor”, au declarat sursele.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0884
Diferența -0.0001
Zi precendentă 5.0885
USD
Azi 4.3642
Diferența 0.0000
Zi precendentă 4.3642
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0884 RON
USD flag1 USD = 4.3642 RON
GBP flag1 GBP = 5.8646 RON
CHF flag1 CHF = 5.4799 RON
AUD flag1 AUD = 2.8394 RON
DKK flag1 DKK = 0.6813 RON
CAD flag1 CAD = 3.1089 RON
HUF flag1 HUF = 0.0131 RON
JPY flag1 JPY = 0.0288 RON
NOK flag1 NOK = 0.4332 RON
SEK flag1 SEK = 0.4613 RON
XAU flag1 XAU = 593.6640 RON
Monede Crypto
1 BTC = 486971.93RON
1 ETH = 17704.90RON
1 LTC = 420.14RON
1 XRP = 10.71RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET21746.470.45%
BET-BK4223.900.28%
BET-EF1183.780.45%
BET-FI78549.02-0.45%
BET-NG1601.920.64%
BET-TR50475.690.45%
BET-TRN48802.170.45%
BET-XT1871.540.36%
BET-XT-TR4253.100.36%
BET-XT-TRN4122.610.36%
BETAeRO1002.49-0.51%
BETPlus3175.110.43%
RTL48718.780.46%

Opinii

Ungurii vor fi întrebați ce părere au

Analiști: dezechilibrele macro și politica fiscală impredictibilă mențin incertitudinea

Încrederea analiștilor în economia României...

Portul Constanța / Foto: kepass / Pixabay
Analistul economic Adrian Negrescu / FOTO: Facebook

Negrescu: TVA-ul ne „sângerează” bugetul, taxarea inversă e soluția

Adrian Negrescu: Extinderea taxării inverse, o...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel