Datele de trafic rutier, condiție-cheie pentru fondurile europene în infrastructură

Georgel Simionică |
Data actualizării: | Data publicării:
Mașini în trafic
Mașini în trafic

România face un pas important spre alinierea completă la standardele europene și internaționale în domeniul transporturilor.

Prin noile instrucțiuni privind înregistrarea circulației rutiere, aprobate și publicate în Monitorul Oficial, autoritățile adoptă o metodologie de colectare și analiză a datelor de trafic compatibilă cu recomandările Organizației Națiunilor Unite, cu asistența tehnică JASPERS și cu modelarea utilizată la nivelul Uniunii Europene. Miza nu este una pur tehnică, ci una strategică: fără astfel de date standardizate, marile proiecte de infrastructură riscă să rămână fără finanțare europeană.

Ce schimbă noua metodologie și de ce contează

Instrucțiunile pentru efectuarea înregistrării circulației rutiere în anul 2026 stabilesc un cadru unitar de colectare a datelor privind intensitatea și structura traficului pe drumurile naționale, județene și comunale. Documentul precizează explicit că metodologia utilizată ține cont de recomandările Comisiei Economice pentru Europa a ONU, precum și de bunele practici europene în materie de modelare a transportului.

Această aliniere înseamnă că datele obținute în urma recensământului de trafic vor putea fi comparate, integrate și validate la nivel european. Practic, România își adaptează instrumentele statistice și tehnice astfel încât acestea să fie compatibile cu cerințele Bruxelles-ului, atât în ceea ce privește infrastructura rutieră, cât și impactul asupra mediului sau mobilitatea durabilă.

Citește și: România are nevoie de cofinanțare de 250 mil. euro pentru 2,4 mld. euro fonduri UE

Rolul JASPERS și legătura cu proiectele mari de infrastructură

Un element-cheie menționat în document este asistența tehnică oferită prin JASPERS*, mecanismul utilizat frecvent de Comisia Europeană pentru a sprijini statele membre în pregătirea proiectelor majore de investiții. Recomandările JASPERS au stat la baza îmbunătățirii Modelului Național de Transport al României, instrument esențial pentru justificarea economică și tehnică a autostrăzilor, drumurilor expres și altor investiții strategice.

În lipsa unor date de trafic colectate și prelucrate după standarde recunoscute la nivel european, proiectele riscă să fie respinse sau întârziate în faza de evaluare. Noua metodologie vine tocmai să elimine aceste vulnerabilități și să ofere autorităților o bază solidă pentru fundamentarea cererilor de finanțare din fonduri europene, inclusiv prin programe precum PNRR sau viitoarele cadre financiare multianuale.

Date de trafic comparabile la nivel european

Prin adoptarea recomandărilor ONU și a metodologiei europene, România se angajează să colecteze date nu doar despre volumul de trafic, ci și despre structura acestuia: tipuri de vehicule, frecvență, variații sezoniere și distribuție geografică. Aceste informații sunt esențiale pentru evaluarea capacității drumurilor, a gradului de uzură, dar și pentru estimarea emisiilor poluante generate de transportul rutier.

În contextul obiectivelor europene privind reducerea emisiilor și tranziția către o mobilitate mai curată, astfel de date devin decisive. Ele stau la baza deciziilor privind modernizarea infrastructurii, dezvoltarea transportului alternativ și prioritizarea investițiilor.

Un pas tehnic cu impact strategic

Deși la prima vedere instrucțiunile par un document tehnic destinat specialiștilor, impactul lor depășește zona administrativă. Alinierea la standardele ONU și UE este o condiție implicită pentru credibilitatea României în relația cu finanțatorii europeni și internaționali. Fără o metodologie recunoscută, marile proiecte de infrastructură rămân vulnerabile în fața blocajelor birocratice sau a contestărilor tehnice.

Prin această schimbare, România încearcă să reducă decalajele față de alte state membre și să își consolideze poziția în competiția pentru fonduri europene, într-un moment în care nevoia de investiții în infrastructură este mai mare ca oricând.

_______________________

*JASPERS este un program de asistență tehnică al Uniunii Europene care sprijină statele membre în pregătirea proiectelor mari de investiții, astfel încât acestea să respecte standardele UE și să poată primi finanțare europeană.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.089
Diferența 0.0000
Zi precendentă 5.089
USD
Azi 4.314
Diferența 0.0000
Zi precendentă 4.314
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0890 RON
USD flag1 USD = 4.3140 RON
GBP flag1 GBP = 5.8317 RON
CHF flag1 CHF = 5.4821 RON
AUD flag1 AUD = 2.8954 RON
DKK flag1 DKK = 0.6813 RON
CAD flag1 CAD = 3.1554 RON
HUF flag1 HUF = 0.0131 RON
JPY flag1 JPY = 0.0277 RON
NOK flag1 NOK = 0.4316 RON
SEK flag1 SEK = 0.4708 RON
XAU flag1 XAU = 622.5801 RON
Monede Crypto
1 BTC = 381157.54RON
1 ETH = 12772.38RON
1 LTC = 346.67RON
1 XRP = 8.14RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET24247.430.83%
BET-BK4796.360.77%
BET-EF1319.000.76%
BET-FI91378.010.03%
BET-NG1785.850.75%
BET-TR56781.550.83%
BET-TRN54849.550.83%
BET-XT2093.640.78%
BET-XT-TR4792.680.78%
BET-XT-TRN4642.200.78%
BETAeRO928.360.13%
BETPlus3524.660.80%
RTL54587.550.86%

Opinii

Ionuț Dumitru, analist economic

Ionuț Dumitru: Prognoză a dobânzilor în România. Efecte pentru populație, firme și stat

Dobânzile ar urma să intre pe o traiectorie...

Adrian Negrescu

Adrian Negrescu: Românii nu mai cred în promisiuni și își strâng singuri cureaua

Românii nu mai cred în promisiuni și se...

Vladimir Putin, în timpul vizitei din Alaska

România, vulnerabilă într-un eventual acord SUA–Rusia

De Ziua Națională, în timp ce România își...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel