Dăianu avertizează: "Nu există alternativă la corecția bugetară!" România riscă o criză a datoriei publice

DCBusiness Team |
Data publicării:
Daniel Dăianu
Daniel Dăianu

Semnal de alarmă de la Dăianu: datoria publică se apropie de 60% din PIB – corecția bugetară devine inevitabilă.

România nu trebuie să întârzie sau să eşueze în corecţia bugetară, pentru că în acest caz nu există alternative, susţine preşedintele Consiliului Fiscal, Daniel Dăianu, în introducerea Raportului de analiză a convergenţei "România - Zona Euro Monitor", nr. 20 din 2025 "România într-o Uniune Europeană cu autonomie strategică?".

 

Riscurile privind sustenabilitatea datoriei publice

"Nu există alternativă la corecţia bugetului public şi trebuie notat că ajustarea se face gradual - nu este drastică de la peste 9% din PIB la, să zicem, la 4% din PIB într-un singur an. Există însă o porţiune de ajustare considerabilă în 2025 şi, mai ales, în 2026. Corecţia este necesară nu numai fiindcă pieţele şi agenţiile de rating manifestau nelinişte, că riscam pierderi de fonduri europene, dar şi pentru că sustenabilitatea financiară (a datoriei publice) era pusă în discuţie. Datoria publică se apropie de 60% din PIB în acest an existând pericolul ca dinamica acesteia să devină alarmantă în lipsa corecţiei fiscal/bugetare, să se contureze riscul unei crize a datoriei publice. Să amintim că datoria era de 35% din PIB în 2019", se menţionează în raportul semnat de academicianul Daniel Dăianu.

 

Presiunea piețelor financiare și riscurile globale

El susţine că marea problemă în asigurarea sustenabilităţii datoriei publice este de a face ca reducerea deficitului primar structural al bugetului public să nu fie devansată de creşterea cheltuielilor cu dobânzile - ce merg către 3% din PIB în acest an.

"Relaţia menţionată mai sus poate fi perturbată de şocuri pe pieţele financiare, deoarece există pericole pentru stabilitatea financiară internaţională: active crypto ce subminează transmisia monetară şi accentuează operaţiuni speculative, credit privat nereglementat, efecte ale războiului comercial, toate fiind evoluţii ce pot declanşa fuga către lichiditate, apariţia de sincope de finanţare (sudden stops) pe pieţe. De aceea, România nu trebuie să întârzie, să eşueze în corecţia bugetară", scrie Daniel Dăianu.

 

Deficitul de cont curent și limitele politicii monetare

El menţionează că există şi situaţia deficitului de cont curent, cu finanţare prin îndatorare de peste 60% în 2024. România nefiind în zona euro, există un risc valutar, care obligă BNR să fie foarte prudentă, să ţină sus rata de politică monetară.

"Rezervele ţării de la BNR (peste 77 miliarde euro inclusiv aur şi peste 65 miliarde euro valutare, în noiembrie 2025) nu justifică o relaxare a politicii monetare acum. Va trebui să cheltuim mai mult pentru apărare - de la cca. 2% din PIB în 2024 către 3,5% în anii următori, plus 1,5% din PIB prin programul SAFE al UE. O întrebare cheie este ce se va întâmpla cu corecţia deficitului după 2026, pentru a-l duce mai jos; o colectare mult mai bună a veniturilor fiscale (lărgirea bazei de impozitare, combaterea evaziunii fiscale şi a optimizărilor fiscale) poate aduce 1,5-2% din PIB în plus şi îndrepta deficitul către 4% din PIB după 2026", se arată în Raport.

 

Protejarea categoriilor vulnerabile și contextul european dificil

Daniel Dăianu subliniază nevoia unor măsuri de sprijin pentru cetăţenii cu venituri mici. "Este o perioadă frământată, cu riscuri şi incertitudini mari; populaţia este nemulţumită, dar plătim pentru excese şi imprudenţe din trecut. Această corecţie a lovit mai ales cetăţenii cu venituri mici. Intervine aici un aspect important de echitate, protejarea coeziunii sociale, şi nu întâmplător CE, FMI şi BM, îl evocă în analizele privind economia României. Din acest punct de vedere măsuri de sprijin pentru cei mai nevoiaşi sunt necesare. Trebuie să ne ajutăm singuri neexistând leacuri miraculoase pentru rezolvarea dezechilibrului bugetar foarte mare. Toate ţările din UE se confruntă cu mari dificultăţi economice şi sociale şi aici găsim o explicaţie pentru bătălia privind construcţia noului cadru financiar multianual (2028-2034)", mai scrie Daniel Dăianu.

Potrivit Raportului, absorbţia de fonduri europene este pârghia prin care se poate atenua impactul contracţionist al corecţiei bugetare.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0898
Diferența 0.0004
Zi precendentă 5.0894
USD
Azi 4.3493
Diferența -0.0275
Zi precendentă 4.3768
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0898 RON
USD flag1 USD = 4.3493 RON
GBP flag1 GBP = 5.8179 RON
CHF flag1 CHF = 5.4515 RON
AUD flag1 AUD = 2.8925 RON
DKK flag1 DKK = 0.6815 RON
CAD flag1 CAD = 3.1504 RON
HUF flag1 HUF = 0.0133 RON
JPY flag1 JPY = 0.0279 RON
NOK flag1 NOK = 0.4302 RON
SEK flag1 SEK = 0.4697 RON
XAU flag1 XAU = 589.4810 RON
Monede Crypto
1 BTC = 395698.88RON
1 ETH = 13925.85RON
1 LTC = 356.25RON
1 XRP = 8.77RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET23948.490.16%
BET-BK4742.180.44%
BET-EF1304.830.05%
BET-FI92547.40-0.33%
BET-NG1765.140.04%
BET-TR56078.660.16%
BET-TRN54170.880.16%
BET-XT2072.140.11%
BET-XT-TR4743.180.11%
BET-XT-TRN4594.300.11%
BETAeRO930.790.25%
BETPlus3482.580.15%
RTL53910.120.11%

Opinii

Vladimir Putin, în timpul vizitei din Alaska

România, vulnerabilă într-un eventual acord SUA–Rusia

De Ziua Națională, în timp ce România își...

Tricolorul României

România la 1 Decembrie: trecut glorios, prezent plin de întrebări grele

Ziua de 1 Decembrie nu este doar o aniversare...

Leonardo Badea, Prim-viceguvernator BNR

Politica fiscală, costul finanțării și stabilitatea financiară

Legătura dintre politica fiscală și...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel