Investițiile chineze în Europa au căzut la cel mai scăzut nivel din ultimii 10 ani

Simona Haiduc |
Data actualizării: | Data publicării:
Sectorul auto, printre puținele unde China mai face investiții în Europa
Sectorul auto, printre puținele unde China mai face investiții în Europa

Investițiile chineze sunt în cădere liberă în Europa. Anul 2022 a fost cel mai prost an începând din 2013, în special din cauza pandemiei, a restricțiilor impuse de asupra investițiilor străine dar și a măsurilor luate de eurepeni în privința investițiilor străine. Automobilele, dar mai ales bateriile au rămas printre rarele sectoare în care China încă are ambiții în Europa.

În 2022, investițiile chineze în Europa au scăzut cu 22% față de 2021, potrivit unui studiu realizat de Rhodium Group și think tank-ul german Merics. Această prăbușire este legată de „crizele globale declanșate de invadarea Ucrainei de către Rusia”, dar și de „factori specifici Chinei care au limitat investițiile străine”, analizează autorii studiului. Situația contrastează cu anii 2016-2019, când Europa devenise un adevărat teren de cucerire pentru investitorii chinezi.

„Cei trei mari” care sunt Marea Britanie (2,3 miliarde), Germania (1,9 miliarde) și Franța (1,3 miliarde) își reduc din pagube, dar rămân principalele țări care atrag investitorii chinezi.

În detrimentul energiei, infrastructurii, imobiliarelor și finanțelor, sectorul legat de vehiculele electrice s-a impus ca pilon de bază al investițiilor chineze. „Companiile chineze iau în considerare extinderea în continuare în Europa în segmentele din amonte și din aval ale lanțurilor valorice ale vehiculelor electrice, până la producția de vehicule”, arată studiul. 

Este în special cazul Ungariei, cu un posibil centru pentru producția de baterii destinate Europei, cu două proiecte lansate de CATL, liderul mondial în baterii, și EVE Energy, alt producător chinez de baterii care plănuiește să investească un miliard în Ungaria pentru o întreprindere la Debreţin. Dacă Ungaria vrea să se impună ca tărâm al bateriilor chinezești, în Franța anunțul înființării la Dunkerque a unei giga-fabricii a grupului taiwanez ProLogium demonstrează caracterul strategic al acestui sector.

Sectorul auto reprezintă astfel 53% din totalul investițiilor chineze în Europa, ceea ce constituie cea mai mare concentrare din ultimii 10 ani și arată „atât puterea Chinei pe lanțul de aprovizionare cu vehicule electrice, cât și nevoia tot mai mare de „a fi aproape de piață pentru obține un punct de sprijin în industria europeană de automobile”. O situație care contrastează cu alegerea americană care favorizează lanțurile de aprovizionare cu baterii „fără China”.

Iar viitorul nu pare mult mai luminos dacă ne uităm la partea chineză. Studiul vede „puține dovezi ale unei creșteri a cererilor de fuziuni și achiziții din partea investitorilor chinezi, speriați de riscul deteriorării în continuare a relațiilor cu Europa. 

În privința industriei auto, „progresul înregistrat de China pe linia tehnologiilor verzi vine în concordanță cu agenda ecologică europeană”. Rhodium se referă în special la producătorul chinez BYD care plănuiește să înființeze două fabrici în Europa: una de baterii și o fabrică de asamblare cu o capacitate de producție de 800.000 de vehicule pe an până în 2030!

Spania ar fi una dintre țările preferate, dar gigantul auto chinez ar avea și locuri pe care a pus ochii în Germania, Polonia, Ungaria și, de asemenea, în Franța. O mega-fabrică care singură ar putea exploda cantitatea de investiții chineze în Europa.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play
DC Media Group Audience

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9756
Diferența -0.0009
Zi precendentă 4.9765
USD
Azi 4.5772
Diferența -0.0188
Zi precendentă 4.596
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 17-05-2024
EUR flag1 EUR = 4.9756 RON
USD flag1 USD = 4.5772 RON
GBP flag1 GBP = 5.7994 RON
CHF flag1 CHF = 5.0733 RON
AUD flag1 AUD = 3.0569 RON
DKK flag1 DKK = 0.6669 RON
CAD flag1 CAD = 3.3593 RON
HUF flag1 HUF = 0.0129 RON
JPY flag1 JPY = 0.0296 RON
NOK flag1 NOK = 0.4279 RON
SEK flag1 SEK = 0.4285 RON
XAU flag1 XAU = 351.0005 RON
Monede Crypto
1 BTC = 302647.16RON
1 ETH = 13878.99RON
1 LTC = 380.64RON
1 XRP = 2.38RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.90% p.a.
ROBOR:
3 luni: 6.05%
6 luni: 6.07%
12 luni: 6.07%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 17329.51 0.81%
BET-BK 3178.88 0.93%
BET-FI 58505.49 -0.56%
BET-NG 1236.57 0.89%
BET-TR 36640.37 0.81%
BET-TRN 35738.91 0.81%
BET-XT 1470.88 0.72%
BET-XT-TR 3070.03 0.72%
BET-XT-TRN 2999.90 0.72%
BETAeRO 1040.36 0.55%
BETPlus 2558.82 0.79%
RTL 38008.63 0.75%

Opinii

Prof. Mircea Coșea

Mircea Coșea: BNR a ajuns un alergător singur de cursă lungă

Banca Națională a României a transmis luni, 13...

Parc industrial / FOTO: Freepik

Șanse bune pentru România. Parcurile industriale, o miză de 10 miliarde de euro

România are toate șansele să devină un...

Bogdan Chirieac

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel