Dumitru Chisăliţă: Paltinu nu e o excepție. Este radiografia unui stat care funcționează doar pe hârtie

DCBusiness Team |
Data publicării:
Dumitru Chisăliță / Foto: Agerpres
Dumitru Chisăliță / Foto: Agerpres

În România, infrastructura nu cedează dintr-o dată. Cedează lent, în șoaptă, în timp ce instituții dorm în picioare. De aceea, primele fisuri nu apar in ziduri, ci in stat. Iar când statul crapă, inevitabil crapă și conductele, barajele, blocurile, siguranța, atrage atenţia Dumitru Chisăliţă, preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă.

"La Barajul Paltinu, natura a ridicat doar mâna. Administrația românească a prăbușit tot restul. Ploile au adus aluviuni, iar apa bruta a devenit prea tulbure pentru sistemele de tratare. O situație cu care orice țară civilizată se întâlnește regulat. Numai că aici, sistemele tehnice erau vechi, subfinanțate, nemodernizate, insuficient pregătite pentru variații naturale. Controlele fuseseră făcute, dar formal. Rapoartele bifate. Alertarea a venit târziu. Coordonarea între instituții – inexistentă.

Ceea ce sa întâmplat la Paltinu nu este o criză a apei. Este o criză a statului. Pentru că în România, infrastructura nu cedează singură. Cedează administrarea ei.

Zeci de mii de oameni au rămas fără apă potabilă, într-o țară europeană, nu din cauza unei catastrofe naturale, ci din cauza unui lanț de disfuncționalități administrative. Apa a devenit tulbure după ploile abundente — o situație gestionabilă în orice sistem modern — dar barajul, stația de tratare, operatorul de distribuție și instituțiile de control al funcției ca niște insule, fiecare cu răspunsuri incomplete și responsabilități difuze.

Rezultatul? Câmpina, Breaza, Plopeni, dar și localități din Dâmbovița au rămas fără apă în plin secol XXI. Magazinele au rămas fără sticle de apă. Cozi. Cisterne. Oameni disperați. Nimic din toate acestea nu ține de meteorologie. Ține de administrare catastrofală a infrastructurii critice", explică Dumitru Chisăliţă.

 

Paltinu nu este o excepție. Este regula

 

"România și-a transformat administrația într-o junglă birocratică: instituții peste instituții, direcții peste direcții, agenții, comisii, consilii, departamente — multe cu atribute suprapuse, dar niciuna cu putere clară de intervenție. Un stat cu foarte mulți șefi și foarte puțini profesioniști. Un stat în care competența este decor, iar politizarea este scheletul de rezistență.

În momentul crizei de la Paltinu, nimeni nu știut exact cine trebuie să intervină primul. Fiecare instituție a spus spre alta. În România, responsabilitatea și un fir subțire, dar mereu întrerupt.

Acest tipar se repetă obsesiv. De la avariile din rețelele de termoficare, la pene de curent, la defecțiunile la instalațiile de gaze care produc pagube și victime. În România, blocurile nu explodează 'din senin'. Explodează pentru că sistemul de control e anemic, formal, birocratic și politizat. Pentru că se fac controale pe hârtie, nu pe teren. Pentru că oamenii competenți pleacă, iar funcțiile sunt ocupate pe criterii de loialitate și prietenie", atrage atenţia preşedinte AEI.

 

Când instituțiile eșuează, cetățeanul moare sau plătește

 

"În România, statul nu pică spectaculos. Pică zilnic, câte puțin, până când cetățeanul se zește fără apă, fără curent, fără căldură sau fără siguranță. Pică prin decalajul între responsabilitate și realitate. Prin lipsa procedurilor clare. Prin faptul că funcțiile sunt ocupate de politruci, iar profesioniștii sunt marginalizați.

Iar atunci când ceva se rupe - o conducă, o stație de tratare, un cablu electric, o coloană de gaz - ruptura nu este tehnică. Este structurală. Înseamnă că undeva în lanțul administrativ cineva na făcut ce trebuia. Sau, mai grav, na știut ce trebuie să facă.

România nu are o problemă doar de infrastructură. Are o problemă de stat. Barajul Paltinu este doar ultimul semnal de alarmă. Și, probabil, nu ultimul.

România nu-și va rezolva crizele prin cârpeli, cisterne, ședințe de urgență și declarații ale tribunei instituțiilor. Le va rezolva doar atunci când va înțelege că infrastructura critică nu poate fi gestionată de oameni puși în funcții pe criterii politice, fără competență și fără responsabilitate. Până atunci, nu vom îneca nu în aluviunile aduse de ploi, ci în propriile instituții noastre", concluzionează Dumitru Chisăliţă.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0893
Diferența -0.0013
Zi precendentă 5.0906
USD
Azi 4.3849
Diferența -0.0187
Zi precendentă 4.4036
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0893 RON
USD flag1 USD = 4.3849 RON
GBP flag1 GBP = 5.7849 RON
CHF flag1 CHF = 5.4481 RON
AUD flag1 AUD = 2.8707 RON
DKK flag1 DKK = 0.6814 RON
CAD flag1 CAD = 3.1306 RON
HUF flag1 HUF = 0.0134 RON
JPY flag1 JPY = 0.0281 RON
NOK flag1 NOK = 0.4319 RON
SEK flag1 SEK = 0.4636 RON
XAU flag1 XAU = 590.0719 RON
Monede Crypto
1 BTC = 407570.45RON
1 ETH = 13378.64RON
1 LTC = 373.07RON
1 XRP = 9.60RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET23090.320.31%
BET-BK4569.090.20%
BET-EF1260.740.36%
BET-FI90947.510.10%
BET-NG1714.090.45%
BET-TR54067.560.31%
BET-TRN52228.350.31%
BET-XT2004.500.29%
BET-XT-TR4588.100.29%
BET-XT-TRN4444.110.29%
BETAeRO924.24-0.15%
BETPlus3362.390.30%
RTL51965.700.24%

Opinii

Vladimir Putin, în timpul vizitei din Alaska

România, vulnerabilă într-un eventual acord SUA–Rusia

De Ziua Națională, în timp ce România își...

Tricolorul României

România la 1 Decembrie: trecut glorios, prezent plin de întrebări grele

Ziua de 1 Decembrie nu este doar o aniversare...

Leonardo Badea, Prim-viceguvernator BNR

Politica fiscală, costul finanțării și stabilitatea financiară

Legătura dintre politica fiscală și...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel