Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice constituie cadrul general pentru gestionarea bugetară a fondurilor publice. De la adoptarea sa, contextul financiar al României a evoluat semnificativ, în special prin aderarea la Uniunea Europeană şi accesarea fondurilor europene nerambursabile. Implementarea proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile a evidenţiat o serie de limite ale cadrului normativ actual,
care impun adaptări legislative pentru a asigura o absorbţie eficientă a acestor resurse. În prezent, proiectele europene sunt supuse aceloraşi reguli bugetare ca şi activităţile finanţate integral de la bugetul de stat, ceea ce poate genera rigidităţi administrative, întârzieri şi chiar riscul neutilizării integrale a fondurilor alocate, explică iniţiatorii în nota de fundamentare a proiectului.
De ce e nevoie de modificarea Legii nr.500/2002 privind finanțele publice
Potrivit documentului, împortanţa modificării prezentei legi rezidă în eliminarea blocajelor birocratice şi financiare care afectează derularea proiectelor cu finanţare europeană. Legislaţia actuală permite doar într-o măsură limitată flexibilizarea execuţiei bugetare pentru aceste proiecte (de exemplu, virările de credite între subdiviziuni bugetare sunt plafonate la 20% şi sunt supuse unor condiţii stricte, iar bugetele sunt aprobate anual, fără a ţine pe deplin cont de caracterul multianual al proiectelor). De asemenea, beneficiarii fondurilor UE se confruntă frecvent cu dificultăţi în asigurarea cofinanţării naţionale şi a plăţilor cheltuielilor neeligibile, precum şi cu întârzieri în fluxurile de numerar - de la efectuarea cheltuielilor până la rambursarea lor de către autorităţile de management - ceea ce poate duce la blocaje în implementare.
Astfel, se impune completarea Legii nr. 500/2002 cu prevederi specifice menite să creeze un regim financiar distinct şi adaptat pentru proiectele finanţate din fonduri externe nerambursabile. O atare iniţiativă are la bază atât solicitările autorităţilor publice şi ale beneficiarilor de fonduri europene, cât şi bunele practici identificate la nivelul altor state membre UE, în vederea creşterii gradului de absorbţie a fondurilor şi a eficienţei
cheltuirii acestora. Demersul legislativ este în concordanţă cu normele de tehnică legislativă (Legea nr. 24/2000), asigurând coerenţa cu ansamblul cadrului financiarbugetar şi respectarea principiilor de legalitate, eficienţă şi responsabilitate fiscală.
Totodată, propunerea nu contravine reglementărilor europene în materie, ci oferă mecanisme naţionale de sprijin pentru îndeplinirea condiţiilor de finanţare impuse de acestea.
Lista completă a modificărilor propuse poate fi consultată aici (format PDF).
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.