Credit bancar. ANPC solicită un act normativ special

Delia Gheață |
Data actualizării: | Data publicării:
Consumatorii trebuie să știe exact despre ce este vorba
Consumatorii trebuie să știe exact despre ce este vorba

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor doreşte reglementarea printr-un act normativ a informării suplimentare a consumatorilor, anterior accesării unui credit bancar, conform unui comunicat al autorităţii.

Vicepreşedintele ANPC, Sebastian Hotca, a avut zilele acestea o întâlnire cu reprezentanţii Asociaţiei Române a Băncilor (ARB) şi ai Asociaţiei Societăţilor Financiare din România - ALB, pentru a găsi soluţii comune care să vină în sprijinul consumatorilor care accesează credite în România.

"Printre subiectele abordate, la propunerea ANPC, s-a aflat necesitatea implementării, la nivel real, a educaţiei financiare, anterior accesării unui credit bancar, de către un consumator persoană fizică, prin completarea unui chestionar care să releve cunoştinţele minime ale acestuia referitoare la noţiunile inserate în contract şi, mai ales, a riscurilor la care se expune, în situaţia întârzierilor la rambursarea creditului", se menţionează în comunicat.

De asemenea, s-a subliniat faptul că este foarte important ca această etapă să prevadă şi obligaţia analizării de către bancă a bonităţii consumatorului, pe toată perioada derulării creditului, luând în considerare elementele obiective care pot interveni în viaţa unei persoane: creşterea cheltuielilor prin naşterea unuia sau mai mulţi copii, scăderea capacităţii de muncă drept urmare a înaintării în vârstă şi altele.

"În cazul IFN-urilor, este necesară, tot prin act normativ, detalierea condiţiilor de rambursare şi a riscurilor la care se expune consumatorul în situaţia imposibilităţii de plată. De asemenea, extrem de importantă este şi explicarea, la momentul încheierii contractului de credit a semnificaţiei indicilor ROBOR şi IRCC şi a modalităţii prin care evoluţia acestora poate afecta nivelul ratelor aflate în derulare", consideră reprezentanţii ANPC.

Un alt subiect al întâlnirii l-a constituit necesitatea transparenţei totale, din partea instituţiilor de credit, şi a informării reale a consumatorilor cu privire la posibilitatea accesării procedurii insolvenţei persoanelor fizice, în situaţia în care aceştia ajung în incapacitate de plată, fapt care creează un beneficiu în sarcina consumatorilor. Conform procedurii insolvenţei, aceştia sunt protejaţi, pe o perioadă de 5 ani, în care se derulează planul de rambursare, respectiv sunt suspendate toate procedurile de executare silită, în acest interval de timp, existând şi posibilitatea prelungirii cu încă un an a perioadei.

"Pentru a informa corect şi complet consumatorii, şi instrumentele financiare, nu foarte simplu de înţeles pentru toată lumea, trebuie explicate în mod cât mai clar şi detaliat, astfel încât să fim siguri că accesarea unui credit, pe o perioadă îndelungată, se realizează în cunoştinţă de cauză, în special din perspectiva obligaţiilor pe care şi le asumă consumatorii. Consider că informarea pe aceste teme trebuie să fie o prioritate, astfel încît să fie eliminate situaţiile dificile în care pot ajunge cetăţenii, pe durata rambursării creditului", a declarat Sebastian Hotca, vicepreşedintele ANPC.

Reprezentanţii mediului financiar au subliniat că şi în prezent băncile realizează campanii de educaţie financiară, însă vicepreşedintele autorităţii a precizat că ANPC consideră aceasta o măsură insuficientă, care nu şi-a atins scopul, fapt demonstrat de numărul însemnat de reclamaţii având ca obiect situaţiile descrise anterior.

"În cel mai scurt timp, discuţiile vor continua pentru a se concretiza, de comun acord propunerea de act normativ care să prevadă toate aceste aspect, în beneficiul tuturor, atât al consumatorilor cât şi al instituţiilor care derulează activitatea de creditare", se mai menţionează în comunicat. 

Citește și Reguli noi pentru comercianți. Ce trebuie să facă începând de joi

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play
DC Media Group Audience

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9754
Diferența -0.0009
Zi precendentă 4.9763
USD
Azi 4.6739
Diferența -0.0079
Zi precendentă 4.6818
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 18-04-2024
EUR flag1 EUR = 4.9754 RON
USD flag1 USD = 4.6739 RON
GBP flag1 GBP = 5.8294 RON
CHF flag1 CHF = 5.1301 RON
AUD flag1 AUD = 3.0029 RON
DKK flag1 DKK = 0.6669 RON
CAD flag1 CAD = 3.3857 RON
HUF flag1 HUF = 0.0127 RON
JPY flag1 JPY = 0.0302 RON
NOK flag1 NOK = 0.4260 RON
SEK flag1 SEK = 0.4274 RON
XAU flag1 XAU = 359.4100 RON
Monede Crypto
1 BTC = 287050.42RON
1 ETH = 13998.33RON
1 LTC = 378.35RON
1 XRP = 2.28RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.90% p.a.
ROBOR:
3 luni: 6.05%
6 luni: 6.07%
12 luni: 6.08%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 16976.19 0.34%
BET-BK 3117.32 0.35%
BET-FI 60318.80 -0.02%
BET-NG 1209.67 0.19%
BET-TR 35223.55 0.34%
BET-TRN 34411.68 0.34%
BET-XT 1446.27 0.33%
BET-XT-TR 2967.12 0.33%
BET-XT-TRN 2903.60 0.33%
BETAeRO 1064.41 0.08%
BETPlus 2507.18 0.26%
RTL 37266.52 0.34%

Comunicate de presa

Contrabanda cu tutun
O linie electrică inedită în România
Kaufland

Programul de 1 Mai şi Paşte al magazinelor Kaufland

Kaufland România anunță programul magazinelor...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel