Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) trage un semnal de alarmă în privința riscului suspendării parțiale sau totale a programului RABLA 2025, avertizând că o astfel de decizie ar afecta grav piața auto și economia națională. Într-un comunicat transmis vineri, ACAROM își exprimă „profunda îngrijorare” în contextul în care autoritățile tergiversează lansarea programului, iar piața auto pentru persoane fizice s-a prăbușit cu 26% în primele cinci luni ale anului.
Program blocat, vânzări în cădere liberă
Potrivit datelor ACAROM, întârzierea fără precedent a programului RABLA a provocat un dezechilibru major pe piață: în timp ce înmatriculările de autoturisme noi scad vertiginos, importurile de vehicule second-hand, în mare parte nefiscalizate, au crescut cu peste 30%, majoritatea acestora având o vechime de peste 8 ani.
„Într-un context economic-industrial extrem de volatil, stoparea sau eliminarea unor programe de susținere a vânzării de autovehicule noi mai eficiente, mai sigure și mai puțin poluante, este o greșeală imensă care va aduce României pierderi greu de recuperat”, avertizează asociația.
Un program cu beneficii clare pentru buget
ACAROM respinge ferm ideea că RABLA ar fi o „cheltuială nejustificată”, arătând că pentru fiecare leu alocat, statul încasează 1,5 lei doar din TVA și peste 2 lei dacă se includ și contribuțiile salariale, accizele și impozitele colectate.
În cei peste 20 de ani de existență, programul RABLA a permis casarea a peste 1 milion de autovehicule vechi și a susținut înmatricularea a peste 650.000 de autoturisme noi.
Efecte grave dacă lansarea e întârziată sau suspendată
În contextul actual, ACAROM avertizează că blocarea programului va duce la:
pierderi de venituri fiscale la bugetul de stat,
creșterea costurilor de achiziție pentru clienți (pe fondul cursului valutar și al scumpirii finanțării),
periclitarea a mii de locuri de muncă din industria auto,
creșterea emisiilor poluante,
îndepărtarea de obiectivele asumate prin Pactul Verde European.
De asemenea, ACAROM amintește că fondurile pentru ediția 2025 a programului provin din certificate verzi, deci nu reprezintă o presiune directă asupra bugetului național.
România, pe podiumul negativ al UE în privința parcului auto
Comunicatul include și o radiografie a pieței auto din România:
Vârsta medie a parcului auto este de 15,4 ani, cu 3 ani peste media UE;
70% din autoturismele înmatriculate în 2024 au fost second-hand;
Din 2007 până în 2024, s-au importat peste 5,3 milioane de autoturisme SH;
Dacă tendința continuă, în 2030 vârsta medie a parcului auto din România va ajunge la 17 ani.
ACAROM cere predictibilitate și respectarea angajamentelor
Asociația reamintește că programul RABLA a fost susținut de toate guvernele României începând cu 2005, iar industria auto – care contribuie cu 13% la PIB și 35% din exporturile naționale – are nevoie de stabilitate și predictibilitate.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.