Care este metoda prin care rețelele sociale ne țin captivi. Semnale de alarmă trase de foști șefi din industrie

Oana Pavelescu |
Data publicării:
Mai mulți oameni cu telefoane în mâini / Foto: Freepik
Mai mulți oameni cu telefoane în mâini / Foto: Freepik

Te-ai întrebat vreodată de ce nu te poți opri din scrollat pe Instagram, Facebook sau TikTok? De ce pare că fiecare postare sau notificare îți captează atenția ca și cum ai câștiga ceva important?

Ei bine, nu e o întâmplare. Rețelele sociale folosesc tehnici inspirate din cazinouri pentru a te ține conectat cât mai mult timp. Aceste platforme, care inițial au apărut ca mijloace de a ne conecta, au devenit experți în exploatarea psihologiei umane.

Inovațiile care ”au revoluționat” rețelele sociale

Una dintre cele mai mari inovații în acest sens este scroll-ul infinit, o tehnică ce îți permite să descoperi constant conținut nou fără a mai da click pe pagini. Sună util, nu-i așa? A fost creat de Aza Raskin pentru a îmbunătăți rezultatele căutărilor. Însă, cu timpul, această idee a devenit un element esențial pentru a te face dependent. În prezent, Aza își cere scuze public pentru acest concept, care a transformat experiența online într-un „joc de noroc” digital, în care scroll-ul tău e comparabil cu tragerea de manetă la un slot machine.

Ce face un cazinou? Îți dă câte o mică recompensă din când în când, făcându-te să te întorci. Exact asta fac și rețelele sociale: fiecare „like” sau comentariu te face să simți o mică bucurie, care te determină să revii pentru mai mult. Nu știi exact când vine următoarea recompensă, dar asta te ține implicat.

Foști șefi din industrie trag un semnal de alarmă

Tristan Harris, un fost angajat Google, și-a dat seama de aceste practici și a fondat Center for Humane Technology, împreună cu Aza Raskin. Misiunea lor? Să tragă un semnal de alarmă asupra modului în care marile companii tehnologice exploatează vulnerabilitățile psihologice ale utilizatorilor, așa cum fac cazinourile cu jucătorii lor. Harris a apărut de mai multe ori în fața Congresului american, avertizând că multe dintre aceste aplicații sunt create pentru a provoca dependență, similar jocurilor de noroc.


Aza Raskin în fața Congresului

Un alt nume important în această discuție este Sean Parker, primul președinte al Facebook, care a recunoscut într-un interviu că platforma a fost creată pentru a exploata „bucla validării sociale.” Practic, oamenii caută în mod constant confirmare și validare prin „like-uri” și comentarii, iar rețelele sociale le oferă exact asta, amplificând dorința de a continua să se implice, chiar dacă inconștient.

Chiar și Twitter, sub conducerea lui Elon Musk, a devenit parte din această conversație. Un studiu recent, citat de The Standard, arată că algoritmul Twitter amplifică furia și animozitatea. Postările controversate sau încărcate emoțional au mai multe șanse să fie distribuite și să devină virale, menținând utilizatorii angrenați în discuții aprinse, dar și pe platformă. Algoritmul prioritizează acest tip de conținut tocmai pentru că generează mai multă interacțiune, chiar dacă impactul este negativ.

Arta manipulării

Este clar că marile companii tehnologice au învățat cum să manipuleze comportamentul utilizatorilor, folosind aceleași tactici psihologice pe care cazinourile le-au perfecționat de-a lungul decadelor. În esență, fiecare scroll, fiecare click și fiecare notificare este o mică „tragere de manetă”, oferindu-ți șansa unei mici „recompense” – fie că este vorba de o postare interesantă, de un „like” sau de un comentariu care să îți valideze prezența online. Iar asta te face să revii iar și iar, fără să îți dai seama cât de mult timp trece.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9775
Diferența 0.0000
Zi precendentă 4.9775
USD
Azi 4.3787
Diferența 0.0000
Zi precendentă 4.3787
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9775 RON
USD flag1 USD = 4.3787 RON
GBP flag1 GBP = 5.8518 RON
CHF flag1 CHF = 5.3042 RON
AUD flag1 AUD = 2.8007 RON
DKK flag1 DKK = 0.6669 RON
CAD flag1 CAD = 3.1664 RON
HUF flag1 HUF = 0.0123 RON
JPY flag1 JPY = 0.0306 RON
NOK flag1 NOK = 0.4226 RON
SEK flag1 SEK = 0.4539 RON
XAU flag1 XAU = 461.6339 RON
Monede Crypto
1 BTC = 422312.30RON
1 ETH = 8110.40RON
1 LTC = 382.26RON
1 XRP = 9.81RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17156.94-1.60%
BET-BK3194.92-1.55%
BET-EF934.31-1.72%
BET-FI61049.86-0.60%
BET-NG1235.42-2.25%
BET-TR37833.93-1.60%
BET-TRN36774.45-1.60%
BET-XT1471.94-1.44%
BET-XT-TR3190.79-1.44%
BET-XT-TRN3108.09-1.44%
BETAeRO839.30-0.38%
BETPlus2530.38-1.52%
RTL38284.08-1.65%

Opinii

Avertisment dur de 1 Mai. Coșea: România nu-și mai permite vacanțe, doar iluzii!

Profesorul Mircea Coșea critică mini-vacanțele...

Joseph Stiglitz

Joseph Stiglitz: Trump, fără busolă economică: Lumea se întoarce la granițe și taxe

Profesorul și laureatul Premiului Nobel pentru...

Cosmin Marinescu

România Europeană – tablou grafic comparativ în Economic@BNR

Cu susținerea Consiliului de Administrație al...

Comunicate de presa

Panouri fotovoltaice / Foto: Freepik

Parcuri fotovoltaice. Alte 60 de contracte semnate cu primării și entități publice

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, anunță...

Panouri fotovoltaice /FOTO: Pagina de Facebook a AFM

Guvernul a aprobat bugetul Administrației Fondului pentru Mediu pentru anul 2025

În ședința de Guvern de astăzi, la propunerea...

Leadership creativ

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel