Protestele împotriva lui Elon Musk, avansul mașinilor electrice chinezești și pierderea avantajului tehnologic pun presiune pe Tesla pe continentul european, notează Reuters.
Vânzările Tesla au înregistrat o prăbușire alarmantă în Europa în luna aprilie, în contextul în care tot mai mulți cumpărători aleg mașinile electrice chinezești sau boicotează marca din cauza pozițiilor politice ale CEO-ului Elon Musk. Potrivit datelor publicate vineri, vânzările din Suedia au scăzut cu 80,7%, atingând cel mai scăzut nivel din ultimii doi ani și jumătate.
Scăderi masive în toată Europa
Tesla se confruntă cu o tendință descendentă de patru luni consecutive pe piața europeană. În primul trimestru din 2025, în timp ce piața generală de vehicule complet electrice a crescut cu 28%, vânzările Tesla au scăzut cu 37,2%.
Pe lângă Suedia, declinul este semnificativ și în alte țări:
În Olanda, vânzările au scăzut cu 73,8%, la cel mai slab nivel pentru luna aprilie din 2022 încoace
În Portugalia, minus de 33%, mai mult decât în luna precedentă
În Danemarca, scădere de 67,2%
În Franța, reducere de 59,4%
Excepție notabilă face Norvegia, unde Tesla a vândut cu 11,8% mai multe vehicule față de aprilie 2024.
Model Y, relansat, dar cu incertitudini
Tesla mizează pe relansarea Modelului Y, cel mai popular SUV electric al său, pentru a relansa vânzările în Europa. Deși comenzile sunt deja disponibile în țări precum Germania, Franța, Marea Britanie sau Italia, livrările sunt programate abia pentru luna iunie. Rămâne de văzut dacă noua versiune va reuși să recâștige încrederea consumatorilor.
Andy Leyland, cofondator al SC Insights, a declarat că „avansul tehnologic al Tesla a fost în mare parte erodat”, iar concurența atât din partea producătorilor auto tradiționali, cât și a noilor rivali chinezi, este acum mult mai agresivă.
Probleme de imagine și asocierea cu politica de extremă dreapta
Un alt factor major în declinul Tesla este impactul reputațional generat de poziționările politice ale lui Elon Musk, considerat un aliat apropiat al președintelui SUA, Donald Trump, și implicat în structurile guvernamentale americane. Conform CEO-ului Electrifying.com, Ginny Buckley, 59% dintre participanții la un sondaj recent au declarat că declarațiile lui Musk i-au făcut mai puțin dispuși să cumpere un Tesla.
În plus, Tesla se confruntă și cu acte de vandalism la showroom-urile și stațiile sale de încărcare din Europa și SUA, pe fondul tensiunilor legate de pozițiile controversate ale CEO-ului.
Probleme financiare și tensiuni interne
La nivel financiar, veniturile auto din primul trimestru al companiei au scăzut cu 20%, iar profitul net s-a prăbușit cu 71%, mult sub așteptările Wall Street. Joi, președinta consiliului de administrație, Robyn Denholm, a negat un articol din Wall Street Journal care susținea că boardul Tesla caută un nou CEO.
În loc de concluzie
Cazul Tesla în Europa devine emblematic pentru riscurile de brand în epoca liderilor polarizanți și a unei piețe auto tot mai competitive. Într-un moment în care vehiculele electrice sunt pe val, Tesla pierde teren exact acolo unde ar fi trebuit să conducă, atât din cauza competiției, cât și a factorilor interni de imagine și strategie.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.