Rusia și Ucraina au fost aproape de un acord pentru navigația în Marea Neagră

DCBusiness Team |
Data publicării:
Port comercial / Foto: Freepik
Port comercial / Foto: Freepik

Rusia și Ucraina au negociat timp de două luni cu Turcia un acord pentru a asigura siguranța navigației în Marea Neagră și au ajuns la un acord asupra unui text care urma să fie anunțat de Ankara, dar Kievul s-a retras brusc, au declarat pentru Reuters patru persoane familiarizate cu această chestiune.

Negocierile au fost mediate de Turcia, după un imbold din partea Națiunilor Unite, potrivit surselor care au vorbit cu Reuters sub rezerva anonimatului, din cauza caracterului sensibil al unor astfel de discuții.

În martie s-a ajuns la un acord "pentru a asigura siguranța navigației comerciale în Marea Neagră" și, deși Ucraina nu a dorit să îl semneze oficial, Kievul și-a dat acordul pentru ca președintele turc Tayyip Erdogan să îl anunțe pe 30 martie, cu o zi înainte de alegerile regionale critice, au precizat sursele.

"În ultimul moment, Ucraina s-a retras brusc și acordul s-a prăbușit", a declarat una dintre surse.

Alte trei persoane au confirmat această versiune a evenimentelor. Rusia, Ucraina și Turcia au refuzat să comenteze.

Nu a fost imediat clar de ce s-a retras Ucraina. Persoanele care au vorbit cu Reuters au declarat că nu știu ce a determinat decizia Kievului.

Președintele ucrainean, Volodymyr Zelenskiy, a declarat în februarie că, fără un nou ajutor militar american, Ucraina nu va putea apăra un coridor de navigație în Marea Neagră care se întinde pe coasta vestică a Mării Negre, în apropiere de România și Bulgaria.

Discuțiile privind acordul de transport maritim, care nu au fost raportate până acum, oferă o imagine a diplomației discrete care se desfășoară în spatele ușilor închise cu privire la modalitățile de a aduce cele două părți beligerante la negocieri, chiar dacă, la început, doar despre transportul maritim comercial.

Solicitat să comenteze reportajul Reuters, purtătorul de cuvânt al Națiunilor Unite, Stephane Dujarric, a declarat: "Sperăm în continuare că libertatea de navigație în Marea Neagră va prevala".

Turcia și secretarul general al ONU, Antonio Guterres, au încercat luni de zile să obțină ca navele comerciale să navigheze mai liber prin Marea Neagră, care, în unele zone, s-a transformat într-o zonă de război naval de când Rusia a invadat Ucraina în 2022.

Citește și: Portul Constanța a înregistrat cele mai mari exporturi de cereale în 2023

Marea Neagră este o rută cheie atât pentru Rusia, cât și pentru Ucraina, pentru ca produsele în vrac, cum ar fi cerealele, îngrășămintele și petrolul, să ajungă pe piețele mondiale, deși volumele de transport maritim au scăzut semnificativ de la război.

Discuții Rusia-Ucraina

În textul acordului, document ce a fost consultat de Reuters, se arată că Turcia, "ca parte a eforturilor sale de mediere", a ajuns la acorduri cu Ucraina și Rusia "privind asigurarea navigației libere și sigure a navelor comerciale în Marea Neagră", în conformitate cu Convenția de la Montreux privind regimul strâmtorilor.

Acest acord din 1936 oferă Turciei controlul asupra strântorilor Bosfor și Dardanele și puterea de a reglementa tranzitul navelor de război.

De asemenea, garantează libera trecere a navelor civile în timp de pace și restricționează trecerea navelor care nu aparțin țărilor din Marea Neagră.

Conform acordului aproape anunțat la 30 martie, atât Moscova, cât și Kievul ar fi oferit garanții de securitate navelor comerciale din Marea Neagră, angajându-se să nu le lovească, să nu le captureze sau să le percheziționeze atâta timp cât acestea erau fie goale, fie declaraseră o încărcătură nemilitară.

"Aceste garanții nu se aplică navelor de război, navelor civile care transportă bunuri militare (cu excepția transportului maritim convenit de părți în cadrul misiunilor internaționale)", se arată în proiectul de acord.

"Republica Turcia îl informează pe Secretarul General al ONU că s-a ajuns la un acord și că acesta este pus în aplicare prin medierea Republicii Turcia", se mai arată în proiect. "Acordul intră în vigoare la momentul anunțului".

Turcia și Națiunile Unite au ajutat la medierea Inițiativei pentru cereale din Marea Neagră, un acord încheiat în iulie 2022 care a permis exportul în siguranță în Marea Neagră a aproape 33 de milioane de tone de cereale din Ucraina.

Rusia s-a retras din acord în iulie 2023, plângându-se că propriile sale exporturi de alimente și îngrășăminte se confruntă cu obstacole serioase.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play
DC Media Group Audience

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9757
Diferența 0.0012
Zi precendentă 4.9745
USD
Azi 4.5889
Diferența 0.0011
Zi precendentă 4.5878
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 24-05-2024
EUR flag1 EUR = 4.9757 RON
USD flag1 USD = 4.5889 RON
GBP flag1 GBP = 5.8369 RON
CHF flag1 CHF = 5.0206 RON
AUD flag1 AUD = 3.0445 RON
DKK flag1 DKK = 0.6668 RON
CAD flag1 CAD = 3.3566 RON
HUF flag1 HUF = 0.0128 RON
JPY flag1 JPY = 0.0293 RON
NOK flag1 NOK = 0.4306 RON
SEK flag1 SEK = 0.4290 RON
XAU flag1 XAU = 348.3880 RON
Monede Crypto
1 BTC = 310533.80RON
1 ETH = 17440.44RON
1 LTC = 394.37RON
1 XRP = 2.43RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.90% p.a.
ROBOR:
3 luni: 6.05%
6 luni: 6.06%
12 luni: 6.07%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 17435.31 -0.34%
BET-BK 3204.79 -0.39%
BET-FI 59039.73 -0.39%
BET-NG 1240.69 -0.15%
BET-TR 36871.95 -0.34%
BET-TRN 35964.16 -0.34%
BET-XT 1479.92 -0.41%
BET-XT-TR 3093.30 -0.41%
BET-XT-TRN 3022.27 -0.41%
BETAeRO 1066.27 0.57%
BETPlus 2575.42 -0.34%
RTL 38311.85 -0.31%

Comunicate de presa

Grampet Group

Schimbare la vârful companiei Train Hungary, parte din GRAMPET Group

GRAMPET Group, cel mai mare holding feroviar...

Muncitor în construcții / Foto: Freepik
Agenție de turism / sursa foto: Freepik.com

ANAT semnalează lipsa fondurilor pentru IMM-urile din turism

ANAT și patronatele din turism solicită...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel